Košický kraj v rámci ekologického projektu zaradil do premávky vodíkové autobusy

KošiceSpravodajstvo

Program by mal zabezpečiť ročnú výrobu 500 ton zeleného vodíka.

Košický samosprávny kraj (KSK) sa zaradil k lídrom v oblasti vodíkových technológií v strednej a východnej Európe. Získal 9 miliónov eur na projekt Vodíkového údolia EASTGATEH2V a stal sa jedným z dvoch úspešných žiadateľov vo výzve v rámci programu Horizon Europe. Vďaka európskym financiám bude môcť košická župa už v apríli 2025 odštartovať nadnárodný projekt, v ktorom sa spojilo 22 partnerov zo 7 krajín Európy.

Projekt Vodíkového údolia umožní využívanie miestnych obnoviteľných zdrojov energie na výrobu zeleného vodíka, čím sa zníži závislosť od fosílnych palív a zvýši energetická sebestačnosť regiónu. Predstavuje tiež príležitosť pre miestne univerzity, školy a výskumné inštitúcie, ktoré budú môcť spolupracovať na výskume a vývoji technológií spojených s vodíkom. Projekt podporí inovácie a zvýši úroveň technického vzdelania v regióne.

V  jeho prvej fáze by mal byť v Košiciach do polovice roku 2027 spustený 2MW elektrolyzér, ktorý by zabezpečil ročnú výrobu 170 ton zeleného vodíka. Tá má postačiť pre ročnú spotrebu 10 vodíkových autobusov v kraji, vodíkového člnu, ale aj prepravného vodíkového dronu. Samozrejmosťou bude inštalácia vodíkových čerpacích staníc.

V druhej fáze ráta projekt s pridaním ďalšieho 2MW elektrolyzéra a zvýšením výroby vodíka na viac ako 500 ton ročne. Rozšíriť by sa mala aj flotila regionálnych vodíkových autobusov, pribudne vodíkový smetiarsky voz a ďalšie tri prepravné vodíkové drony. Súčasťou projektu sú aj štúdie potrebné pre transformáciu už existujúceho potrubia na zemný plyn na vodíkové potrubie. 

Foto
KSK sa zapojil do projektu Vodíkové údolie, ktorý má zabezpečiť chod 40 vodíkových autobusov  / TASR

„Vodíkové údolie predstavuje udržateľný ekosystém, ktorý zahŕňa výrobu vodíka, jeho distribúciu, ako aj spotrebu v rôznych formách. Projekt zahŕňa zem, vzduch aj vodu, keďže s využitím H2 rátame v autobusovej, lodnej aj leteckej doprave v kraji. Vodík je skutočne bezemisnou, respektíve zelenou energiou len vtedy, ak sa vyrobí aj spotrebuje v rovnakom regióne, pričom elektrina použitá na jeho výrobu pochádza z obnoviteľných zdrojov. Vďaka tomuto projektu dokážeme podporiť dekarbonizáciu, znížiť emisie CO2 a zachovať udržateľný rozvoj. KSK bude odoberať vyrobený zelený vodík do regionálnych vodíkových autobusov. Vodíkové údolie Košického kraja prinesie na východné Slovensko viacero výhod pre obyvateľov kraja, ekonomiku aj životné prostredie. Medzi hlavné benefity patria nové pracovné príležitosti v odvetviach, ako je priemysel, energetika či výskum. Podpora inovácií a technologického vývoja v regióne pritiahne zahraničné investície a technologické spoločnosti, čo posilní miestnu ekonomiku. V neposlednom rade očakávame, že sa zlepší kvalita ovzdušia v Košickom kraji, keďže vodík ako čistý zdroj energie prispieva k zníženiu emisií skleníkových plynov a škodlivých látok,“ priblížil predseda KSK Rastislav Trnka.

KSK pracuje na využití vodíka ako zelenej energie v regióne už od roku 2020. Stal sa prvou samosprávou s vlastnou vodíkovou stratégiou na Slovensku. Úspešne implementoval projekt, vďaka ktorému župa zakúpila desať bicyklov na vodíkový pohon. Spolu so spoločnosťou KOSIT založil spoločnosť W2H2 KSK. Kraj tiež vytvoril spoločnosť Autobusová doprava KSK, ktorá koordinuje bezemisnú dopravu v regióne. Na základe memoránd rozvíja spoluprácu s partnermi v oblasti vodíkového priemyslu po celej Európe. Aktuálne implementuje projekt Urýchlenie zavádzania ekologickej vodíkovej mobility v regiónoch Európskej únie.

Komentáre