Košická detská železnica má za sebou úspešnú sezónu, budúcnosť je však nejasná

KošiceSpravodajstvo

Niekoľko zamestnancov prišlo o prácu.

Záver roka prináša so sebou snahu bilancovať, ale aj nanovo plánovať. Tento zámer splnila aj Detská železnica Košice, ktorá má za sebou podľa jej riaditeľa Ľubomíra Lehotského úspešný rok:

Sezóna bola veľmi náročná, hlavne spočiatku čo sa týka investícií do opravy trate a vozidiel, ale milo nás prekvapila návštevnosťou. My sme vlastne prekonali prepandémiové čísla – v tomto roku sme previezli až 55-tisíc návštevníkov, čo je veľmi pekne číslo, hlavne keď si porovnáme s tým, že v čase, keď sme pred 11 rokmi preberali Detskú železnicu, tak sa tam tie čísla pohybovali niekde na úrovni 13-tisíc až 15-tisíc prepravených cestujúcich.“

Železnička pripravila podľa riaditeľa viacero vydarených podujatí. Spomenul letný Deň Detskej železnice alebo dvojdňové podujatie Mikulášske expresy, kedy sa historickými vlakmi previezlo 1100 návštevníkov. Lehotský dodal, že hoci príprava bola náročná, výsledku pomohlo aj počasie:

Odjazdili sme skoro najviac jazdných dní – bolo to 192 dní. Keď si zoberieme, že rok má 365 dní, my sme prejazdili viac ako polovicu roku, čo je naozaj úctyhodné na túto pamiatku a vôbec na personálne obsadenie. Odjazdili sme najviac vlakových spojov, najviac zavedených vlakov v grafikone aj mimoriadnych jázd.“

Napriek rekordným číslam a vysokému záujmu návštevníkov je budúca sezóna nateraz otázna a nejasná. Vedenie muselo dokonca pristúpiť k prepusteniu niekoľkých zamestnancov.

„Sme naozaj v strehu, pretože vidíme, že ekonomická situácia v meste Košice je zlá a ak by sme nedostali pravidelnú ročnú dotáciu, ktorá už aj tak posledných sedem rokov na jednej a tej istej úrovni, tak budeme musieť výrazne škrtnúť či už prevádzku, alebo kapacity, alebo možno aj samotné obdobie. Jazdili sme od apríla do decembra – je to naozaj veľmi dlhé obdobie. Môže sa stať, že budeme jazdiť len tri mesiace,“ doplnil riaditeľ s tým, že by to bola veľká škoda hlavne po tom, čo sa opravila trať a zveľadil sa celý areál železničky, či už na stanici Čermeľ alebo Alpinka.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Aktuálne vlaky nepremávajú a tento čas využíva vedenie železničky aj dobrovoľníci na plánovanie.

„Našimi najbližšími plánmi sú hlavne celú sezónu 2024 niesť v duchu 140. jubilea, okrúhleho výročia najstaršej parnej úzkorozchodnej lokomotívy v Európe – našej populárnej Katky. Pripravili sme grafikon tak, aby ju mohlo vidieť čo najviac cestujúcich, aby sa s ňou mohli pomerne často prejsť. Treba si uvedomiť, že je to naozaj veľmi vzácna pamiatka. Takúto starú pamiatku len tak hocikde neuvidíte jazdiť v takomto veku,“ avizoval Lehotský.

Železnička pripravuje klasické podujatia, ale aj aprílové medzinárodné stretnutie zástupcov českých, slovenských a maďarských úzkorozchodných železníc. Všetko však bude závisieť od finančnej situácie mesta.

„Povedali sme si, že košická detská historická železnica má nárok na svoju ďalšiu existenciu, iba keď sú splnené tri podmienky, a to že budú mať o ňu záujem ľudia – návštevníci, že budú mať o ňu záujem nadšenci – dobrovoľníci, ktorí budú ochotní investovať do nej veľa voľného času a svojej práce, a treťou podmienkou je, že musia mať o ňu záujem aj poslanci mesta a mesto Košice, či chcú mať jednu z najobľúbenejších a najnavštevovanejších pamiatok v meste aj naďalej,“ uzavrel riaditeľ.

Komentáre