V tomto roku oslavuje 70. výročie.
Detská železnica Košice začne sezónu v posledný aprílový víkend. Riaditeľ Ľubomír Lehotský pre Košice Online uviedol, že tento rok bude trochu kratšia, pripravený je však bohatší program:
„Vzhľadom na finančnú náročnosť jazdenia s parnými lokomotívami sa bude jazdiť trošku menej a tzv. parný víkend budeme realizovať každý párny víkend, to znamená, že zhruba každý druhý týždeň by sme chceli vypraviť na trať aj najstaršiu parnú lokomotívu v Európe z roku 1884. Verejnosti predstavíme dva úplne zgenerálkované historické letné výletné vozne, ktoré sú trvalou súčasťou a sú najpopulárnejšie na našej Detskej železnici v Košiciach, ktorá v tomto roku oslavuje 70 rokov.“
Železnička pristúpila k úprave cestovného poriadku, ktorá by mala reagovať na potreby návštevníkov. V lete tak pripravila neskorší odchod zo stanice Alpinka, aby mohli byť dlhšie v prírode. V júli čaká cestujúcich aj vypravenie mimoriadneho nočného vlaku.
Príprava programu, ale aj samotná prevádzka historických vozidiel je však okrem iného finančne náročná.
„Vďaka objednávke mesta Košice získava košická detská historická železnica každý rok pomerne významnú čiastku financií, avšak vzhľadom na rastúce náklady sa táto čiastka percentuálne každým rokom zmenšuje, pretože je stále tá istá. A my naozaj hľadáme ďalšie spôsoby a možnosti, sú to hlavne projekty a granty. Stále sa usilujeme o to, aby aj štát pochopil, aká významná technická pamiatka sa nachádza v Košiciach. Žiaľ, až na výnimky niektorých grantov z istých ministerstiev nenachádzame podporu,“ skonštatoval Lehotský.
Občianskemu združeniu tak podľa neho chýba systematické financovanie technickej pamiatky. Tá funguje najmä vďaka dobrovoľníkom, nadšencom či sponzorom. Záujem verejnosti sa každým rokom zvyšuje, vlani železnička prepravila rekordných 55-tisíc ľudí, s čím súvisia aj logistické opatrenia. V okolí detskej železnice sú totiž obmedzené parkovacie miesta.
„My sme už dávali vonku myšlienku vybudovania parkovacieho domu v lokalite Ovečky. Minulý rok sme presmerovali tok motoristov a návštevníkov detskej železnice aj na parkovisko na Alpinke, ale pokiaľ tu nebude naratív, že si ľudia zvyknú na častú hromadnú dopravu – a predpokladáme, že bude chodiť častejšie – tak by to stačilo,“ doplnil Lehotský.
Historická železnica tak vyzýva návštevníkov, aby využili MHD alebo aj bicykle či kolobežky.