Košická škola obhájila prvenstvo v rebríčku škôl s najlepšími výsledkami žiakov

KošiceSpravodajstvo

V hodnoteniach figurovali aj ďalšie východoslovenské školy.

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) opäť pripravil rebríčky škôl podľa dosiahnutých výsledkov žiakov. V kategórii základných škôl svoje prvenstvo obhájila ZŠ sv. Cyrila a Metoda sídliaca na Bernolákovej 18 v košickej mestskej časti Západ. V sledovaných ukazovateľoch získala hodnotenie 9,77, čo je výrazný náskok pred druhou ZŠ Kollárova 2 zo Svätého Jura. Prvú trojicu uzatvára ZŠ T. J. Moussona v Michalovciach.

„Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov opätovne aj po roku udržiavajú pozíciu v top 10, patria okrem vyššie uvedenej trojice ešte ZŠ Pri Podlužianke v Leviciach, ZŠ Staničná 13, Košice-Juh a napokon dve banskobystrické školy – na Skuteckého a na Ďumbierskej ulici,“ uviedlo INEKO.

Najväčší posun v rebríčku zaznamenala ZŠ na Hviezdoslavovej ulici v Lipanoch. Významné zlepšenie v sledovaných ukazovateľoch prinieslo tejto škole posun na 282. miesto medzi všetkými ZŠ. Minulý rok pritom figurovala na 630. pozícii.

Foto
Rebríček základných škôl / INEKO

V rebríčku stredných odborných škôl sa na prvé miesto prepracovala Obchodná akadémia Kukučínova v Trnave a nasleduje Súkromná SOŠ na Ulici 29. augusta v Poprade. Do top 10 sa už tradične zaradili aj elektrotechnické priemyslovky na Plzenskej v Prešove a Komenského v Košiciach či Obchodná akadémia zo Zlatých Moraviec.

Foto
Rebríček stredných odborných škôl / INEKO

Relatívne najmenšie pohyby na popredných priečkach zaznamenal rebríček gymnázií, pričom bez akejkoľvek zmeny ostala celá vedúca trojica.

„Prvé miesto obhájila Škola (gymnázium) pre mimoriadne nadané deti na Teplickej ulici v Bratislave. Nasledujú gymnáziá Poštová 9 v Košiciach a Gymnázium Jura Hronca (GJH) na Novohradskej v Bratislave. V dlhodobom miernom postupe naďalej pokračuje aj Gymnázium Grösslingová 18, Bratislava (GAMČA), ktoré už figuruje v tesnom závese za prvou trojicou, pričom za týmito štyrmi školami vidieť v rebríčku veľký skok – piate gymnázium (Raymana, Prešov) totiž nasleduje so značným odstupom až 0,7 bodu,“ informovalo INEKO.

Foto
Rebríček gymnázií / INEKO

Inštitút upozornil, že rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale iba informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky pritom nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), rovnako ani nepokrývajú celý obsah vzdelávania.

„Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov, o atmosfére a šírených hodnotách v škole a pod.,“ upozornil inštitút.

Druhýkrát sa po pandemickej pauze realizovali celoplošné merania Testovanie 9 a maturity, avšak nie Testovanie 5 – čo INEKO považuje za chybu.

„Testovanie 5 je prerušené a nebude ani v aktuálne prebiehajúcom školskom roku. Toto rozhodnutie považujeme za veľkú chybu. Rodičia, ale aj štát tak prichádzajú o časť drahocenných informácií. Celoplošné štandardizované merania sú pritom dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania. Aj preto opätovne apelujeme na ministra školstva Tomáša Druckera a súčasné vedenie ministerstva, aby čo najskôr obnovili celonárodné merania, či už pôjde o porovnávanie výkonu žiakov cez rozlišovacie (normatívne) testy, tak ako to bolo doposiaľ, alebo aj o posudzovanie miery zvládnutia jednotlivých spôsobilostí cez tzv. kriteriálne testy, a to na začiatku a konci každého vzdelávacieho cyklu, aby sme tak dokázali merať aj tzv. pridanú hodnotu škôl. Kľúčové taktiež bude, aby k výsledkom týchto meraní mala prístup aj široká verejnosť, a aby neboli vyhradené len pre insider-ov v rezorte,“ uviedol ištitút.

Komentáre