Košická železničná stanica jubiluje

KošiceSpravodajstvo

Na stanici v týchto dňoch nájdete aj výstavu historických fotografií so snímkami stanice, ktoré verejnosť ešte dosiaľ nemala možnosť vidieť.

Foto
Železničná stanica prešla v Košiciach rozsiahlou rekonštrukciou  / TV KOŠICE

Chodíte okolo nej denne, poznáte melódiu, ktorou hlásia dôležité oznamy, privítali a odprevadili ste tu desiatky priateľov. Reč je o košickej železničnej stanici, ktorá práve dnes oslavuje 160 rokov od jej oficiálneho spustenia do prevádzky. Pri tejto príležitosti si cestujúci a návštevníci môžu v nej prezrieť historické fotografie stanice, modely vláčikov, a tiež zažiť výnimočnú hudobnú produkciu.

Prvý parný vlak prišiel do Košíc 5. júla 1860, otvorenie stanice pre cestujúcu verejnosť sa konalo 14. augusta 1860.

„Stanica Košice pripravuje v rámci osláv 160. výročia sériu podujatí, ktoré cestujúcim počas nasledujúceho mesiaca spríjemnia chvíle cestovania a budú prebiehať až do jesene," uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.

Hlavná časť dnešného programu začala popoludní otvorením výstavy modelov vlakov Jána Nováka, rovnako však cestujúci mohli zažiť tzv. flashmob priamo vo vestibule. Na stanici v týchto dňoch nájdete aj výstavu historických fotografií so snímkami stanice, ktoré verejnosť ešte dosiaľ nemala možnosť vidieť.

V ďalšom období ŽSR pripravuje na stanici rekonštrukciu nástupíšť 1, 1A, 2 a 3, železničného zvršku koľaje 1b a rekonštrukciu koľají č. 1, 3a, 5, 6, 7, 8, 9 a 11 priľahlých k nástupištiam. Úpravy budú zahŕňať trakčné vedenia a priechody pre cestujúcich k nástupištiam, rekonštrukciou prejdú zastrešenia nástupíšť či výstupy z podchodov, na nástupištiach č. 2 a 3 pribudnú výťahy.

„Po rekonštrukcii sa zvýši úroveň a komfort prostredia pre cestujúcu verejnosť aj bezpečnosť vlakovej dopravy," uviedla Feik Achbergerová.

Trošku histórie

Košická železničná stanica v minulosti prešla viacerými rekonštrukciami a architektonickými zmenami. Prvotne mala zastrešené nástupište z dreva, ktoré však v roku 1908 zhorelo. K budove patrila v minulosti aj pošta, ktorá sa neskôr odčlenila.

Výrazným prvkom dotvárajúcim stanicu sa stala promenáda, ktorá viedla z centra mesta lemovaná stánkami s občerstvením i oblečením. Začiatkom 20. storočia budovu prestavali do romanticky historizujúceho štýlu a stanica sa stala pýchou mesta. V 70. rokoch 20. storočia prestala postačovať kapacitným potrebám cestujúcich a došlo k prestavbe.

Najväčšou rekonštrukciou prešla budova medzi rokmi 2011 – 2016, kedy ju prestavali do súčasného moderného dizajnu s masívnou zmenou priečelia a pristavaním tzv. šošovky, v ktorej sa dnes nachádza reštaurácia. Pristavením komerčných a obchodných priestorov vzniklo z klasickej železničnej stanice malé obchodné centrum.

 

Zdroj: TASR

Komentáre