Zlepšia sa zvukové aj svetelné možnosti.
Bábkové divadlo Košice pristúpilo v ostatných rokoch k modernizácii svojej hlavnej sály Jorik. Aktuálne prichádza ďalší krok – kompletná obnova zastaraného zvukového a svetelného vybavenia experimentálnej scény. Terajšie podmienky totiž obmedzujú tvorcov, nútia ich ku kompromisom a znižujú tak kvalitu zážitku pre divákov.
„Modernizácia má preto zvýšiť technickú kvalitu produkcie a zároveň zlepšiť akustické podmienky sály bez stavebných zásahov – s ohľadom na historickú povahu budovy,“ uviedla riaditeľka Bábkového divadla Košického kraja Lenka Papugová.
Cieľom je zvýšiť kvalitu produkcie, podporiť komunitnú spoluprácu a posilniť vzťahy divákov k divadlu. Nové riešenia sú energeticky efektívne. Divadlo využije moderné svetelné zdroje, ktoré umožnia vyššiu kvalitu svetelného dizajnu pri nižšej spotrebe.
„V praxi to znamená citlivejšiu a variabilnejšiu prácu so svetlom – jednu z kľúčových zložiek divadelného jazyka, najmä v komornej experimentálnej sále,“ doplnila riaditeľka.
Ambíciou projektu je podporiť pravidelnú experimentálnu tvorbu, zvýšiť atraktivitu sály aj pre hosťujúce súbory a prepájať zriaďovanú a nezriaďovanú kultúru. Takáto spolupráca je podľa divadla často rozhodujúcim faktorom rastu kultúrnych organizácií v regiónoch.
Projekt je realizovaný v rámci investičnej akcie kraja a podporil ho Fond na podporu umenia.
„Modernizáciou technického vybavenia sály Jorik zvyšujeme úroveň kultúrneho zázemia v kraji. Ide o investíciu, ktorá zlepší pracovné podmienky umelcov, kvalitu predstavení pre divákov a prispeje k energetickej efektívnosti prevádzky,“ priblížil predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Divadlo dlhodobo pracuje s rôznymi vekovými kategóriami divákov.
„Ak chceme vychovávať citlivých a premýšľajúcich divákov, musíme im ponúknuť profesionálne podmienky a silný umelecký zážitok. Modernizácia sály Jorik je investíciou do budúcnosti – do mladej generácie aj do kultúry v regióne,“ zdôraznila Papugová.
Ak sa modernizácia podarí, nepôjde len o nové svetlá či zvuk. Pôjde o vytvorenie podmienok, ktoré umožnia, aby sa scéna Jorik opäť stala miestom experimentu, hľadania a umeleckého rizika.
Scéna Jorik na Tajovského ulici v Košiciach má bohatú históriu umeleckého rizika. V rokoch 1995 až 2007 fungovala ako profilová činoherná scéna, kde experimenty neboli len grantovou položkou, ale žili priamo v praxi. Dnes sa divadlo k tejto tradícii vracia – a začína od základov, ktoré divák často nevidí, no bez nich by divadlo nemohlo fungovať – od techniky.

