Košické univerzity vítajú možnosti umelej inteligencie, volajú však po reforme

KošiceSpravodajstvo

Rozmýšľajú aj o rušení záverečných prác.

Rozvoj vedy a techniky má aktuálne vplyv aj na oblasť vzdelávania. K rozhodnému kroku pristúpila pred nejakým časom jedna z fakúlt Vysokej školy ekonomickej v Prahe, ktorá sa rozhodla, že zruší bakalárske práce. Študenti pri ich písaní totiž zneužívali umelú inteligenciu. Tá je obľúbeným pomocníkom študentov aj na Slovensku, naše univerzity však nemôžu v zmysle platnej legislatívy zrušiť záverečné práce.

Košické vysoké školy sa zhodli, že modernizácia výučby je potrebná a rovnako aj prispôsobenie sa novému systému vzdelávania. Hovorkyňa Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach Laura Hoľanová pre Košice Online uviedla, že zároveň je dôležité študentov aj pedagógov pripraviť na efektívnu a korektnú prácu s novými nástrojmi, pričom sa nesmie zabúdať na etické a právne otázky. Univerzity teda nemajú kompetenciu rušiť záverečné práce, reforma je však nevyhnutná, a to nielen kvôli umelej inteligencii.

„Špecificky v prípade štúdia všeobecného a zubného lekárstva zastávame názor, že je na mieste prijať nariadenie o zrušení diplomových prác, resp. o ich prevedení medzi nepovinne voliteľné predmety – obdobne ako v Českej republike. Písanie diplomových prác v medicíne – zjednodušene povedané – skracuje čas, ktorý by študent mohol stráviť s pacientom. Náš postoj k tejto otázke je zhodný s mnohými zahraničnými univerzitami,“ povedala Hoľanová.

Dôležitá bude podľa nej otvorená diskusia so študentmi a pedagógmi, ako aj osveta.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Podobne rozmýšľa aj Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie (UVLF), ktorá by prijala možnosť vybrať si spôsob ukončenia štúdia.

„UVLF by uvítala zmenu legislatívy takým spôsobom, aby vypracovanie záverečnej práce nebolo povinné nielen pri bakalárskom štúdiu, ale aj v ostatných študijných programoch, predovšetkým pri spojenom prvom a druhom stupni štúdia všeobecného veterinárskeho lekárstva, hygieny potravín a farmácie. Treba si uvedomiť, že nielen vypracovanie záverečných prác, ale aj každoročné hľadanie zmysluplných tém a financovanie prác, ktoré s nimi súvisia, prináša univerzite množstvo problémov, konštatovala hovorkyňa UVLF Zuzana Bobriková.

Takmer všetci absolventi bakalárskeho štúdia na UVLF pokračujú v štúdiu v magisterských programoch. V priebehu piatich rokov tak musia vypracovať dve záverečné témy, čo je podľa univerzity zbytočné. Korektné využívanie umelej inteligencie je výzvou aj pre Technickú univerzitu v Košiciach (TUKE).

„Nepredpokladáme rušenie záverečných prác, ale skôr spresnenie požadovaného obsahu záverečných prác v prospech výstupov tvorivej činnosti študentov a študentiek. Je možné znížiť rozsah teoretickej časti záverečnej práce a zvýšiť rozsah analytickej/experimentálnej časti záverečnej práce. V oblasti technických vied je spracovanie záverečnej práce spravidla spojené s prácou v laboratóriu, s využitím simulátora alebo ďalších didaktických prostriedkov, ktoré sa nedajú plnohodnotne nahradiť umelou inteligenciou,“ priblížila TUKE.

Ministerstvo školstva potvrdilo, že sa aktívne venuje téme využívania umelej inteligencie. V súčasnosti analyzuje viaceré možnosti, ako pristúpiť k jej rizikám vo vysokom školstve, pričom jednou z možností je zmena spôsobu vypracovania záverečných prác.

Komentáre