Produkcia vodíka poslúži aj na pohon autobusov prímestskej dopravy.
Minulý týždeň bola uverejnená informácia o tom, že košické železiarne plánujú vyrábať vodík elektrolýzou vody. Nahradiť má súčasnú metódu využívajúcu štiepenie čpavku. Avšak podľa Jána Baču z U. S. Steel-u nejde o jediný spôsob, ktorý je momentálne v hre:
„Našim zámerom je postupne nahrádzať výrobu zmesi plynovodíka a dusíka. Je to takzvaná HNx atmosféra. Tá je potrebná pre produkciu výrobkov s pridanou hodnotou. Či už budeme vyrábať parným reformingom metánu alebo elektrolýzou, stále sú to len zámery a rozhodneme sa napokon po celkovom posúdení environmentálnych vplyvov, ale aj ekonomických dopadov.“
Ak by predsa len železiarne v budúcnosti využívali elektrolýzu vody, odhadovaná produkcia vodíka má dosiahnuť 580 ton ročne. Prevádzka by sa mala nachádzať v hutníckom areáli o rozlohe 2600 štvorcových metrov. U.S. Steel, ale nie je jedinou spoločnosťou, ktorá má v oblasti výroby vodíka smelé plány. Ešte pred dvomi rokmi predstavil svoj zámer aj generálny riaditeľ Kosit-u Marián Christenko:
„Technológia, ktorú budeme využívať je vysoko teplotná elektrolýza vody. To znamená, že okrem elektrickej energie budeme využívať aj odpadové teplo. Túto technológiu považujeme za najúčinnejšiu z pohľadu výroby vodíka a po všetkých prípravných fázach a samotnom procese výstavby plánujeme uviesť zariadenie do prevádzky v roku 2026.“
Odhadovaná produkcia vodíka odpadovej spoločnosti predstavuje 470 ton ročne, ktoré majú slúžiť aj na pohon 80-tich autobusov prímestskej dopravy.
Autor: RÁDIO KOŠICE