Najčastejšie evidujú volania v súvislosti so zdravotnými problémami detí či dýchacími ťažkosťami.
Aj Krajské operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby v Košiciach si dnes pripomína Deň tiesňovej linky 155. Jeho zamestnanci denne príjmu približne tisíc hovorov. Vedúca operátorka Adriana Rozmanová pre Košice Online uviedla, že vždy sú pripravení pomôcť a poradiť každému, kto zavolá ohľadom zdravotných ťažkostí:
„Základom práce operátorov je prijímanie volaní na tiesňovej linke. Základné otázky, ktoré operátor kladie, sú alfou a omegou – miesto, meno a čo sa stalo. Čo sa týka zdravotníckeho zásahu, je nutné možno ešte potom pridať zopár ďalších otázok. Je veľmi dôležité, aby volajúci na tiesňovú linku spolupracoval s operátorom.“
Každý sa dovolá na tiesňovú linku. V prípade, ak sú operátori obsadení, hovor je presmerovaný na najbližšie voľné stredisko v rámci Slovenska. Dôležité je reagovať a odpovedať na otázky a uviesť lokáciu, respektíve adresu pacienta.
„Sú to odborne erudovaní kolegovia. Väčšia časť zamestnancov, viac ako 50 percent, je v strednom veku. Sú to ľudia, ktorí majú skúsenosti z terénu. Sú to operátori, ktorí sú vzdelaní, majú minimálne prvý stupeň vysokoškolského vzdelania. Všetko sú to odborné vzdelania súvisiace s výkonom ich práce. Žiadna otázka, ktorá je položená v rámci príjmu tiesňového volania, nie je položená náhodne a žiadna nie je položená zbytočne,“ povedala Rozmanová.
Operačné stredisko v Košiciach má 46 zamestnancov, pričom na jednej zmene pracuje v priemere osem operátorov na troch rôznych pozíciách. Najčastejšie evidujú volania v súvislosti so zdravotnými problémami detí, náhlym zhoršením zdravotného stavu či dýchacími ťažkosťami.
„Okrem operátorov pracujú na tiesňovej linke lekári-operátori, ktorí vedia v tých odbornejších fázach hovoru prebrať ďalej tú komunikáciu. Nemusí byť vždy hovor ukončený výjazdom záchrannej služby. Operátori sú rozdelení do jednotlivých pozícií. Buď celú zmenu preberajú volajúcich, alebo sú to operátori, ktorí sú zaradení ako dispečeri a operátori, ktorí pracujú pri rádiostanici a komunikujú s posádkami,“ dodala Rozmanová, pričom vyzvala ľudí so zdravotnými problémami, s ktorými si nevedia poradiť, aby zavolali na číslo 155.