Košickí školskí odborári vítajú zvýšenie miezd, poukazujú však na nepedagogických zamestnancov

KošiceSpravodajstvo

Kompenzačný príspevok považujú za nesystémové riešenie.

Školskí odborári sa s ministerstvom minulý týždeň dohodli na zvýšení platov. Od septembra sa tak zamestnancom v školstve zvýšia mzdy o sedem percent a v januári o ďalších sedem. Katarína Gamčíková z košickej rady odborárov pre Košice Online uviedla, že zvyšovanie platov riešili takmer deväť mesiacov.

O reálnej spokojnosti zamestnancov školstva budeme môcť rozprávať vtedy, keď platová tabuľka nepedagogických zamestnancov bude začínať minimálne minimálnou mzdou a priemerná mzda pedagogických a odborných zamestnancov bude dosahovať priemernú mzdu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Ale je potrebné sa na to, čo sa nám podarilo dohodnúť, pozrieť komplexne. Nedohodli sme totiž len valorizáciu platov. Za najväčší úspech považujem samostatnú platovú tabuľku pre nepedagogických zamestnancov školstva, ktorá bude platná od septembra 2025.“ 

Rovnako podľa nej nemožno zabudnúť na platový automat, k vytvoreniu ktorého sa rezort zaviazal. Minister by ho chcel predstaviť do konca budúceho roka. Odborári tak ukončili štrajkovú pohotovosť, do ktorej vstúpili vlani v decembri.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Oblasť školstva však čelí viacerým problémom, pričom najväčším je nedostatočné financovanie. Okrem iného to spôsobuje nezáujem zo strany budúcich učiteľov, ktorých je tak nedostatok. Atraktivitu profesie mal zvýšiť napríklad kompenzačný príspevok, ktorý bol určený aj pre učiteľov v Košiciach. Podľa Kataríny Gamčíkovej však želaný efekt neprináša:

„Kompenzačný príspevok nie je nič nové. Minulý rok tu bol pod názvom regionálny príspevok. O motivácii pri 70 eurách nemôžeme hovoriť a o spravodlivosti už vôbec nie. Na východe Slovenska ho dostanú len v Košiciach, a aj to nie všetci. Opomenuli sa nepedagogickí zamestnanci, ktorých je v Košiciach väčší nedostatok než učiteľov, zamestnanci školských klubov detí, základných umeleckých škôl, centier voľného času či jazykových škôl.“

Cieľom príspevku bolo podľa ministerstva riešiť kritické situácie tam, kde školy čelia najväčším výzvam. Podľa odborárov však môže mať presne opačný účinok. 

„Aké to musí byť pre zamestnanca, ktorý pracuje na tej istej škole, s tými istými deťmi, má podobné náklady na život, ale jeho kolega príspevok dostane a on nie. Rovnako ako regionálne príspevky, aj kompenzačné sú nesystémovým riešením, ktoré rozdeľuje kolektívy a v skutočnosti situáciu vôbec nerieši, uzavrela Gamčíková. 

Komentáre