Štatistiky hovoria o náraste prenocovaní.
Košický kraj je vyhľadávanou alternatívou pre domácich aj zahraničných turistov. Potvrdili to štatistiky návštevnosti, ktoré hovoria, že počas hlavnej turistickej sezóny od mája do októbra navštívilo kraj 290-tisíc návštevníkov, ktorí tu strávili 620-tisíc nocí.
„Práve v počte prenocovaní počas sezóny zaznamenal kraj medziročný nárast o 6,5 percenta, čo je dvojnásobok tempa rastu oproti predchádzajúcemu roku. Skokanom roka sa stal región Spiš, ktorý si udržal pozíciu lídra s medziročným nárastom návštevnosti o úctyhodných 19 percent,“ uviedla Krajská organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus (KRT).
Štatistiky zároveň ukazujú pozitívny trend predlžovania sezóny a oslabovania výkyvov medzi letom a mimosezónnym obdobím. Rok 2025 bol tak obdobím rastu a potvrdzovania pozície atraktívnej, ale stále neobjavenej destinácie. Kraj zaznamenal celoročný nárast návštevnosti, pričom sa číslami priblížil k rekordnému roku 2019. Organizácia uviedla, že úspešne inovovala ponuku pre rodiny s deťmi, prezentovala región v zámorí a prostredníctvom grantového programu podporila nové projekty aj v budúcom roku.
Predseda kraja Rastislav Trnka poukázal na to, že rok 2025 jasne ukázal reálne výsledky investícií do rozvoja destinácie:
„V tomto tempe nepoľavíme, práve naopak. Pre rok 2026 sme prostredníctvom programu Terra Incognita vyčlenili sumu takmer 2,4 milióna eur. Tieto prostriedky pôjdu na podporu podujatí, tvorbu audiovizuálnych diel, ale predovšetkým do veľkých infraštruktúrnych projektov a ekoturizmu, ktoré zásadne zvýšia kvalitu služieb a atraktivitu nášho kraja pre budúce roky.“
Významnú časť aktivít tvorila prezentácia v zahraničí. Organizácia navštívila kľúčové veľtrhy v Berlíne, Frankfurte či Seville. Úspechom bol aj prienik na zámorské trhy, pričom turistická ponuka kraja zaujala napríklad v Kanade, kde nechýbalo ani Rádio Košice.
„Košický kraj má naďalej obrovský potenciál práve v tom, že je pre mnohých cestovateľov stále neokukanou destináciou, ktorá ponúka autenticitu, akú v masových rezortoch nenájdu. Vidíme rastúci záujem nielen z tradičných trhov ako Poľsko a Česko, ale otvárajú sa nám dvere aj do Škandinávie, Španielska či Talianska,“ uviedla výkonná riaditeľka KRT Lenka Vargová Jurková.
Stratégiou je podľa nej cieliť na klientelu, ktorá ocení pamiatky UNESCO, prírodné unikáty a kvalitnú gastronómiu:
„Verím, že práve táto kombinácia neobjaveného s rastúcou kvalitou služieb je našou najväčšou devízou do budúcich rokov.“
Hlavným cieľom organizácie v budúcom roku bude podpora ďalších projektov z programu Terra Incognita, ktoré obohatia turistickú ponuku kraja, a intenzívna podpora podujatí generujúcich prenocovania, ktoré lákajú návštevníkov aj mimo hlavnej sezóny. Rovnako dôležité bude zviditeľňovanie kraja na strategických zahraničných trhoch a pokračovanie v budovaní značky Kraj sveta ako miesta, kde návštevníci nájdu autenticitu a zážitky, ktoré inde nezažijú.
Zdroj: TASR

