Na stole má stovky projektov.
Košická župa súbežne realizuje približne 800 projektov v rôznych oblastiach. Keďže finančné krytie na ne nie je dostatočné, viaceré stoja alebo sa odkladajú. Medzi prioritami je dopravná infraštruktúra, modernizácia školstva či cestovný ruch. Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka v rozhovore pre Rádio Košice však uviedol, že problémov je viacero a je potrebné ich riešiť aj z úrovne štátu:
„Stav dopravnej infraštruktúry, ale nielen našich ciest a mostov, ale aj ciest, mostov a štátnych diaľnic D1, R2 a podobne, hlavne tieto dva úseky, toto naozaj horí. A takisto oprava železníc – dobudovanie druhej koľaje širokorozchodnej trate,“ povedal Trnka s tým, že medzi najpálčivejšie problémy kraja patrí aj odliv mozgov:
„Aj preto sme zriadili Inovačné centrum KSK, ktoré jednak pracuje s mládežou, jednak s podnikateľmi, startupmi, vytvárame aj coworkingové priestory, aby sme im pomohli etablovať sa, aby pôsobili na východnom Slovensku, aby tu vznikali mladé dynamické firmy, aby tu zamestnávali ďalších ľudí. Túto otázku sme otvorili už aj na úrovni podpredsedu vlády, keďže tam by sa malo skoncentrovať celé to inovačné prostredie.“
V súvislosti s touto oblasťou spomenul Trnka aj nezamestnanosť, ktorá je najväčšia medzi marginalizovanými skupinami. Existujú podľa neho lokality, kde je 30 – 40-percentná nezamestnanosť. Problém by sa podľa neho nemal riešiť z Bratislavy:
„Keď sa to bude robiť inak, z Bratislavy, to znamená, budú inak vypisované výzvy, tie peniaze nespôsobia ten efekt, ktorý by mali, pretože potrebujeme túto komunitu vtiahnuť do pracovného procesu, začať ich učiť to, aby boli zodpovední sami za seba vo väčšej miere a jednoducho, aby vedeli fungovať na trhu práce. Sú tu úspešné pilotné projekty v rámci tejto oblasti, čiže ja by som sa neobával, že nie sú riešenia, len sa obávam toho, že opäť bude do toho zasahovať Bratislava, nie úplne vhodným spôsobom. Aj preto sa uchádzame o to, aby sme vytvorili projektový tím len na tieto účely, na tieto projekty, a tak pomáhali mestám a obciam.“
Do istej miery s tým podľa Trnku súvisia aj kompetencie štátu a samospráv:
„My sme samosprávy, my tu nie sme nejaká rozpočtová kapitola vlády alebo ministerstva, ja mám priamy mandát od občanov. Takto to nemôže fungovať. Verím, že tie predvolebné aj povolebné vyjadrenia sa zrealizujú a vláda to dá na pravú mieru, teda minimálne dorovná tie výpadky, 44 až 50 miliónov eur, čo máme za posledné dva roky každý rok v rozpočte, lebo toto sa potom premieta do všetkých oblastí. Samosprávy vedia množstvo vecí, nie všetky, ale množstvo vecí robiť efektívnejšie ako štát.“
Problémom je podľa neho vo viacerých oblastiach aj zdĺhavý proces verejného obstarávania, ktorý brzdí aj projekty v Košickom kraji:
„My kým tu spustíme jeden vodíkový projekt, päť rokov dozadu to neriešil nikto, ani Čína, ani Amerika a hoci sme o tom začali rozprávať prví, už zaostávame a ešte sme nespustili ani projekty. Stoja aj skoro všetky stavebné projekty, jednoducho, to nie je normálne, že toto stojí na jednej osobe potom. A to je len časť celého problému, sú to aj povoľovacie procesy v rámci štátnych orgánov – typickým príkladom sú SVP, Štátne lesy, Železnice a podobne. Potom máme niekedy pocit, ako by sme boli štát v štáte. No ale ja mám mať aké výsledky, keď každý jeden projekt trvá minimálne štyri roky.“
Trnka považuje za neefektívne aj nastavenie štrukturálnych fondov:
„Ja vnímam veľmi pozitívne, že nové vedenie Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky chce priniesť viac peňazí na úroveň regiónov z týchto štrukturálnych fondov. Treba však povedať, že to je množstvo pravidiel a niektoré treba pomeniť. V konečnom dôsledku sa udeje to, že my ak, tak realizujeme daný projekt v desiatom roku, a tými pravidlami a zákonmi napríklad znižujeme aj hodnotu projektu, napríklad z 15 miliárd na 7,5 miliárd. Robíme na Slovensku nelogické kroky a ja verím, že sa to začne riešiť novým prístupom vlády.“
Košický župan spomenul napríklad aj projekty, ktoré súvisia s výstavbou bytov, a to najmä v súvislosti s Volvom, ktoré prichádza do metropoly východu. Predstaviť ho však chcú až neskôr.
Autor: RÁDIO KOŠICE