Na post predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) sa bude 4. novembra uchádzať trinásť kandidátov. Každému z nich sme položili sedem rovnakých otázok, dnes vám ponúkame prvú z nich.
Aký zásadný posun plánujete v rámci dopravnej infraštruktúry v kraji? Aké zmeny by to mali byť s ohľadom na dobudovanie druhej vetvy tunela Soroška, a na dokončenie R4 a R2 v nadväznosti na Ministerstvo dopravy a NDS? Ako plánujete rozvíjať regionálnu dopravu?
Jozef Bobík (nezávislý), technik
Plánujem zásadný posun v kompetenciách krajov vo všetkých oblastiach, vrátane dopravy a dopravnej infraštruktúry. Budem pracovať na tom, aby kraje mali vážne slovo pri zostavovaní štátneho rozpočtu pri diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách 1.triedy. Pri regionálnej doprave prehodnotím opodstatnenosť doterajších obmedzení v regionálnej železničnej doprave.
Jozef Červeňák (Rómska iniciatíva Slovenska), riaditeľ ARMO SR
Niekoľko rokov sa opakuje pri každých voľbách potreba vybudovania tunela Soroška a sním súvisiace úseky R4, R2. Veľa nám napovedá aj strategický plán rozvoja dopravnej štruktúry SR do roku 2020 a 2030. Južný obchvat Košíc pre napojenie s Prešovom. Všetky tieto posuny s financovaním dopravnej štruktúry a jej plánovanie je strategickým plánom štátu, jeho možností financovania Ministerstvom dopravy a NDS. Možnosti financovania súkromných investorov je jedna z ciest rozvoja regionálnej dopravy.
Jaroslav Džunko (nezávislý), vynálezca
V Košickom samosprávnom kraji (ďalej KSK) finišuje dostavba rýchlostných ciest; R4 Poľsko Maďarsko a R2 v napojení na diaľnicu D1 až do V. Nemeckého. Na tejto trase je potrebné vybudovať tunely Soroška a Dargov. Budem presadzovať aby pri výstavbe tunelov sa podľa môjho návrhu patentu PP 4/2013 z profilu tunela vyrezávali kamenné hranoly, ktoré po vyvezení z tunela sa môžu spracovávať na rôzne kamenárske výrobky, kde sa vytvoria ďalšie pracovné miesta pre nezamestnaných.
Ako vynálezca mám aj nápady ako vylepšiť na cestách II. a III. triedy v správe KSK údržbu a opravy výtlkov, aby sa predĺžila ich životnosť. Vplyvom blata a prachu sa kvalita asfaltu znižuje a nie je možné ho mnohonásobne zo zlého povrchu cesty frézovať a znova pretavovať. Preto budem presadzovať, aby pri niektorej prečerpávacej stanici ropovodu v Budkovciach alebo Moldave nad Bodvou bola vybudovaná menšia rafinéria ropy s prednostným zameraním na výrobu asfaltu. Vyrobený nový asfalt bude užitočný pri údržbe ciest na celom Slovensku
Na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky budem presadzovať, aby v priekopách okolo cesty sa dvakrát ročne kosila tráva a do desať krokov boli odstránené alebo orezané kroviny a stromy, z ktorých v noci vyskakuje lesná zver a spôsobuje dopravné nehody. Pre dobrú dopravnú infraštruktúru budem presadzovať aby v obciach a mestách okolo ciest bol dostatok bezplatných parkovacích miest. KSK má už rozpracovaný program integrovaného dopravného systému (IDS). Budem presadzovať, aby občan aj z najvzdialenejšej dediny KSK mohol ráno od 6:00 do 8:00 hod. pricestovať do Košíc. A naopak aby od 16:00 do 18:00 mohol sa z Košíc vrátiť domov.
Richard Raši (SMER-SD, SMK, Strana zelených Slovenska a Starostovia a nezávislí kandidát), primátor Košíc
Myslím, že je potrebné vzhľadom na znenie vašej otázky zdôrazniť, že Košický samosprávny kraj je vlastníkom ciest II. a III. triedy v kraji. Zodpovedá za kvalitu vyše 570 kilometrov ciest II. triedy a takmer 1 400 kilometrov ciest III. triedy, čo je spolu takmer 2 000 kilometrov regionálnych ciest, na ktorých je spolu 658 mostov. Dĺžka regionálnych ciest II. a III. triedy na území Košického kraja predstavuje až 84 percent celkovej dĺžky ciest na území Košického kraja. Sú to cesty najbližšie k občanom a majú rozhodujúci význam pre dopravnú obsluhu územia. Za ne Košický samosprávny kraj zodpovedá. Nie za diaľnice a rýchlostné komunikácie. Napriek tomu môžem povedať, že som zareagoval hneď, ako bola medializovaná informácia o tom, že dostavba rýchlostnej komunikácie R2 by mala byť z hľadiska financovania na vedľajšej koľaji a požiadal som rezortného ministra, aby bolo vyčlenených dostatok finančných prostriedkov na dokončenie rýchlostnej komunikácie R2. Som rád, že vláda tento zámer prehodnotila a minister dopravy nedávno vyhlásil, že práve R2 je jednou z priorít súčasnej vlády.
Ale vrátim sa k cestám, ktoré sú v kompetencii KSK. Som si vedomý toho, že kvalitná cestná infraštruktúra je jedným zo základných predpokladov rozvoja regiónu a preto chcem pokračovať v nastúpenom trende investovania do opráv a rekonštrukcií týchto ciest. Verejnosť možno nevie, ale v období rokov 2004 – 2015 zabezpečila krajská samospráva realizáciu opráv a rekonštrukcií ciest v dĺžke presahujúcej 900 kilometrov. Kombináciou viacerých zdrojov financovania od vlastného rozpočtu, cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), úver od Európskej investičnej banky až po eurofondy sa podarilo dosiahnuť výrazné zlepšenie stavu regionálnych ciest.
Úrad Košického samosprávneho kraja v súčasnosti pripravuje projekty v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) v programovom období 2014 – 2020, prioritná os 1 Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch. Začiatkom augusta 2017 boli podpísané zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku (NFP) na tri schválené projekty spolu vo výške viac ako 13 miliónov eur s dĺžkou takmer 27 kilometrov. Ďalší schválený projekt, pre ktorý je pripravovaná zmluva o nenávratnom finančnom príspevku, je na cestách v úseku Moldava nad Bodvou – Jasov – Košice. Celková dĺžka rekonštrukcie je 12,5 km a výška rozpočtu s DPH takmer 3 milióny eur.
Lukáš Sisák (KSS), živnostník
Dopravná infraštruktúra v Košickom kraji nezodpovedá súčasným trendom vývoja ani potrebám občanov kraja. Pozícia predsedu a krajskej samosprávy však nie je neobmedzená. Máme len malé možnosti rozhodovania a ovplyvnenia situácie v tejto oblasti, nakoľko zákony sa prijímajú v NR SR, rozpočet schvaľuje vláda SR a my sa môžeme pohybovať len v priestore ohraničenom týmito mantinelmi. Preto zásadný posun v rámci dopravnej infraštruktúry nemôže priniesť nikto, ani ten najgeniálnejší a najaktívnejší predseda KSK so svojim tímom poslancov.
Urobím všetko pre to, aby som dvere do Bratislavy pre náš kraj otvoril, aby sme tvrdo a nekompromisne tlačili zákonodarcov a vládu k zreálneniu pohľadov na priority kraja zo strany centrálnych zložiek štátu, aby sme pretlačili infraštruktúrne priority do plánov a do konkrétnej realizácie. Tunel Soroška, realizácia diaľnic a ciest prvej triedy sú prioritami a ostanú z pohľadu perspektívy rozvoja kraja tým najdôležitejším.
No nemenej dôležitým problémom je regionálna doprava v kraji samotnom. Sprístupnenie verejnej dopravy pre občanov malých a okrajových obcí, budovanie a opravy ciest pre tých, ktorí denne musia dochádzať za prácou, za lekárskou starostlivosťou, za obchodom, do škôl a podobne, obchvaty obcí z dôvodu neúnosnosti zaťaženia životného priestoru a života občanov, presun dopravy tovarov na železnicu, rokovania o regionálnej železničnej doprave pre občanov, kade vedú železničné trate, vzájomné prepojenia cestnej a železničnej dopravy v regióne na krajskej úrovni.
Musíme sa v oblasti nákladnej i osobnej dopravy vrátiť k tomu a tam, čo naši predchodcovia rozbili a v čom zaspali od roku 1989 až dodnes. Koncepcia bola v tom období – v období socialistickej ČSSR dobrá, prioritou bol občan a nie zisk. Niekomu ale náramne vyhovovalo to vymeniť. Blaho občanov bolo vymenené na úkor dosahovania ziskov zahraničnými i domácimi spoločnosťami. Mojou prioritou je blaho a dôstojný život občanov a nie zisk cudzích spoločností.
Vladislav Stanko (nezávislý), podnikateľ
KSK má v kompetencii len správu a údržbu ciest II. a III. triedy, regionálnu dopravu plánujem rozvíjať na základe prieskumu a auditu v doprave, ktorý si urobím po nástupe do funkcie, prioritne sa zameriam na údržbu a modernizáciu ciest, ktoré súvisia s príchodom investorov.
Štefan Surmánek (ĽSNS), SZČO
Čo sa týka výstavby tunela pod Soroškou je to plne v kompetencii Ministerstva dopravy SR. Ako je Vám známe, VÚC sú správcami ciest II. a III. triedy, ktoré sú v niektorých okresoch nášho kraja v dosť zlom technickom stave. Zvýšenú starostlivosť o stav týchto ciest musí KSK venovať predovšetkým cestám v okresoch Sobrance, Trebišov, Košice – okolie, Gelnica, v ktorých niektoré úseky ciest sú v dezolátnom stave. Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať údržbe a opravám mostných zariadení, pretože pre ich zlý technický stav hrozí, že sa na viacerých miestach čoskoro môže zopakovať situácia ako to bolo v prípade ružinovského mosta. Vzhľadom na rastúci záujem občanov kraja o cykloturistiku je nevyhnutné začať s výstavbou nových cyklotrás spĺňajúcich európske, nie tie košické parametre.
Jarmila Tkáčová (SNS), ekonómka
Cestná infraštruktúra v kraji je dosť v zlom stave, zároveň potrebujeme prepojenie sekundárnych a terciárnych uzlov s nadradenou infraštruktúrou, teda cestami 1. triedy, rýchlostnými cestami a diaľnicami. Najväčšou výzvou bude financovanie výstavby, opráv a udržiavania ciest II. a III. triedy. Musíme využiť všetky zdroje integrovaného regionálneho operačného programu a dohliadnuť na to, aby prostriedky išli transparentne tam, kam sú určené. Základnou výzvou bude zabezpečenie ďalšieho financovania, ale nie vo forme úverov, ktoré už v súčasnej dobe predstavujú pre kraj neznesiteľnú záťaž. Plánujem na bežnú údržbu ciest využiť sociálny trh práce a vytvoriť 1 000 pracovných miest pre dlhodobo nezamestnaných.
V regionálnej doprave to bude budovanie integrovaného dopravného systému vrátane moderných terminálov, ktorý zvýši komfort prepravy osôb a zníži prepravný čas , ale aj zvyšovanie podielu nemotorovej, predovšetkým cyklistickej dopravy v záujme ochrany životného prostredia a využívanie moderných foriem zdieľania dopravných prostriedkov.
Na otázky neodpovedali:
Súkromný podnikateľ Róbert Bačinský (nezávislý), ekonóm Rudolf Botka (Nový parlament), primátor Kráľovského Chlmca Karol Pataky (Most-Híd, SKOK – Európski liberálni demokrati), primátor Kráľovského Chlmca, predseda – občianske združenie Inštitút sociálno – ekonomických otázok Oliver Petrík (Jednota – ľavicová strana Slovenska), projektový manažér Rastislav Trnka (SaS, OĽaNO,KDH, NOVA a Šanca).
Zoznam kandidátov na poslancov KSK nájdete tu.
Autor: KOŠICE ONLINE, RÁDIO KOŠICE