Kto sa stane starostom expandujúcej Krásnej?

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

O miesto zabojujú dvaja kandidáti.

Marek Kažimír, JUDr., 48 rokov (nezávislý kandidát)

1.Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Krásna? Ako by ste ho chceli riešiť?

Najväčším problémom sú ranné a poobedňajšie dopravné zápchy na Ukrajinskej ulici, chýbajúce chodníky a odvodnenie ciest. Dopravu cez prieťah Krásnej zlepší juhovýchodný obchvat  Krásnej – rýchlostná cesta R2 a rozšírenie Slaneckej cesty na Jazere na dva pruhy pre  každý smer jazdy. Výstavbu chýbajúcich chodníkov, odvodnenia a dokončenie rekonštrukcie námestia v centre Krásnej máme projekčne pripravené  na rok 2019.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Za najdôležitejšie v tomto období považujem zbúranie chatrčí na Vyšnom Dvore a presťahovanie Rómov do obytných kontajnerov v inej časti Krásnej.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Najväčšou top investičnou prioritou je výstavba sociálneho a komunitného centra pre seniorov so zariadením opatrovateľskej služby, revitalizácia školskej záhrady a jej premena na detské ihriská a športoviská pre rodiny s deťmi  a všetkých obyvateľov Krásnej. Mal by to byť taký malý central park Krásnej.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti?

„Parkovanie v Krásnej je problémom najmä v úzkych uličkách. Riešením by bolo vybudovanie väčšieho počtu voľných parkovacích miest v ich blízkosti alebo zjednosmernenie ulíc, čím by sme získali priestor na parkovanie po obidvoch stranách, a tak by sme získali priestor aj na výstavbu chodníka.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti?

„V Krásnej  sa v roku 2009 podarilo v spolupráci s Bytovým podnikom mesta Košice vyriešiť obrovský problém s neprispôsobivými v lokalite Golianova, kde boli bývalé sociálne byty mesta Košice s viac ako päťsto obyvateľmi. Ostala nám posledná lokalita Vyšný dvor s nebezpečným domom a chatrčami, kde býva približne päťdesiat rómskych občanov s maloletými deťmi. Riešením je v prvom kroku ich presťahovanie do obytných kontajnerov a v druhom kroku výstavba sociálnych domčekov, ktoré si sami postavia za vlastné financie podľa vzoru v Bernátovciach alebo aj v Jasove. S Úradom vlády splnomocnenca pre rómske komunity rokujeme o finančnej podpore tohto projektu.“

6. Krásna momentálne zažíva stavebný boom, aké sú vaše návrhy na riešenie situácie, ktorá sa odzrkadľuje aj na parkovaní, zastavaných plochách a premávke v meste.

„Krásna je na hrane s dopravnou priepustnosťou na štátnej ceste II/552, ktorá je našou hlavnou dopravnou tepnou a spojnicou s Jazerom a centrom mesta. Ďalším problémom, ktorý musíme vyriešiť pokiaľ sa má Krásna aj naďalej dynamicky rozvíjať, je výstavba nového verejného vodovodu a najmä kanalizačného zberača do čističky odpadových vôd v Kokšov - Bakši alebo postavenie vlastnej čističky. Bez dobudovania rýchlostnej cesty, rozšírenia Slaneckej cesty, vodovodu a kanalizácie ďalší stavebný rozvoj nebude v najbližších rokoch možný a už vôbec nie v takej dynamike ako doteraz.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Mojou najväčšou zelenou prioritou vo volebnom období je výstavba relaxačného centra v školskej záhrade a etapovitá výstavba cyklistického areálu v lokalite pri železničnom moste.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„V prvom rade je problémom doprava – rýchlostná cesta R2 a rozšírenie Slaneckej cesty, ktoré je v kompetencii Národnej diaľničnej spoločnosti a mesta Košice. Samospráva v Krásnej vie mestu pomôcť pri rokovaniach s podnikateľmi a občanmi, ktorí sú vlastníkmi pozemkov nevyhnutných pre výstavbu. V druhom rade je  problémom presťahovanie Rómov z Vyšného dvora a schválenie územia na výstavbu sociálnych domčekov, ktoré je v kompetencii Útvaru hlavného architekta a mestského zastupiteľstva. Lokality, ktoré sú vhodné na tento účel, sme mestu ponúkli zatiaľ bez odozvy. V treťom rade sú najväčším problémom Krásnej chodníky a odvodnenie najmä na uliciach, kde jazdí mestská hromadná doprava. Samospráva na vlastné náklady pripravila projektovú dokumentáciu, získala stavebné povolenie. Od mesta Košice však očakávame finančnú podporu projektu, ktorú by malo podľa Štatútu mesta Košice realizovať iba mesto Košice.“

9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Najväčším problémom sú nevysporiadané pozemky pod chodníkmi a miestnymi komunikáciami, ktoré zbrzďujú a predlžujú proces územného a stavebného konania pre dopravné stavby. Najhoršia situácia je na uliciach Minská, Kladenská, ale aj na Ukrajinskej ulici, kde napríklad mesto Košice nemohlo z týchto dôvodov postaviť cestnú svetelnú križovatku s odbočovacími pruhmi. Jediným riešením je aktívny vstup vlády Slovenskej republiky, ktorá v spolupráci so Slovenským pozemkovým fondom môže cestou zámeny pozemkov vysporiadať všetky pozemky  a ťarchy z čias socializmu. Žiadna samospráva na Slovensku nemá dostatočný rozpočet na výkup takýchto pozemkov.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestskej časti podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Krásna potrebuje ako soľ na linke číslo 28 kapacitne väčší autobus a všetky linky 28 presmerovať na konečnú zastávku pri OC Kaufland, ktoré je „Jazerským obchodným  centrom“ s možnosťou prestupu na linku číslo 19. Už samotná jedna linka č. 28 nepostačuje a nedokáže komfortne rýchlo obslúžiť lokalitu IBV Pri Mlyne, IBV Záhumnie, IBV Pri Jazere a IBV Na hore. S Dopravným podnikom rokujeme o obojsmernej ďalšej linke.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet mestských častí? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Preferujem zásadu ponechania historických mestských častí s bohatou históriou a katastrálnymi hranicami, ktoré boli mestom Košice bez súhlasu ich obyvateľov v roku 1990 zmenené a v roku 1976 boli tieto historické obce násilne pričlenené k mestu Košice. V samospráve by mal platiť princíp decentralizácie a priblíženie samosprávnych kompetencií čo najbližšie k obyvateľom pri zachovaní čo najväčšej efektívnosti. Je pravdou, že dvoj alebo trojkoľajnosť výkonu samosprávy v sídliskových mestských častiach bez kompetencií je neefektívna a pre občanov drahá.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Súvislé opravy si vyžadujú ulice Baničova, Edisonova,  Beniakova, časť Hornej ulice, Goldírova a Nová ulica. Mojím záväzkom  voči občanom Krásnej bude každoročné vyčlenenie minimálne tridsiatich percent z programového rozpočtu Krásnej na súvislé opravy a údržbu ciest, čo vo finančnom vyjadrení predstavuje sumu približne 300-tisíc eur.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Aj napriek výmene lámp verejného osvetlenia za úspornejšie, ktoré sme zrealizovali v rokoch 2005 – 2012, Krásna potrebuje podobne ako to urobila aj mestská časť Pereš nové a moderné LED osvetlenie. Už v roku 2018 sme objednali svetelno-technickú štúdiu, ktorá bude v roku 2019 podkladom k vyhláseniu verejného obstarávania na celkovú modernizáciu osvetlenia za efektívne LED lampy.“


 

Peter Tomko, 48 rokov (Kresťanskodemokratické hnutie, Sloboda a Solidarita, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, Strana Maďarskej komunity – Magyar Közösség Pártja)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Krásna? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Za najväčšie negatívum mestskej časti považujem chýbajúce chodníky, rozbité cesty, zastaralé osvetlenie. V úzkej spolupráci s mestom Košice ako jedným so správcov komunikácií a takisto v spolupráci s poslancami mestskej časti sa budem snažiť získať finančné prostriedky na ich vybudovanie, opravu a údržbu.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Presvedčiť poslancov a dohodnúť sa na spoločných cieľoch. Komunikovať s mestom, Vyšším územným celkom a jednotlivými partnermi mestskej časti.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Ako som na začiatku spomínal, top investície pôjdu do infraštruktúry (chodníky, cesty, osvetlenie, športovo rekreačné centrá, bankomat) a odvodnenie ciest.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti?

„Dohodnúť sa so všetkými budúcimi investormi, ktorí sa budú akýmkoľvek spôsobom podieľať na rozvoji mestskej časti Košice - Krásna, aby vybudovali dostatočný počet parkovacích miest v zmysle platnej legislatívy.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti?

„Lokalitu na Vyšnom dvore pravidelne monitorovať orgánmi dotknutými danej problematiky (sociálni pracovníci, polícia).“

6. Krásna momentálne zažíva stavebný boom, aké sú vaše návrhy na riešenie situácie, ktorá sa odzrkadľuje aj na parkovaní, zastavaných plochách a premávke v meste?

„Teším sa, že sa Krásna rozrastá. Samozrejme, je potrebné riešiť prístupové cesty do mesta, musíme byť spolu aj so starostom Jazera dôrazní pri rokovaniach s mestom o rozšírení Slaneckej cesty s napojením na plánovaný obchvat Košíc a riešiť otázku využívania navrhovaných odstavných parkovísk.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Revitalizáciou neudržiavaných zelených plôch, využiť potenciál nábrežia rieky Hornád vybudovaním športovo relaxačnej zóny, ďalej obnovením a dobudovaním cyklolochodníkov, modernizovaním detského ihriska.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Dopravná infraštruktúra, odvodnenie ulíc v Krásnej, obnova zdravotného strediska.“

9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Určite mestská časť eviduje nevysporiadané pozemky, budem sa snažiť právne a majetkovo ich vysporiadať v prospech všetkých dotknutých strán.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestské časti podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Jednoznačne treba riešiť kapacitu spojov hlavne v špičke, početnosť spojov, časové zladenie s prestupnými uzlami a nočný spoj, ktorý vôbec nemáme. Sme rovnaká mestská časť ako ostatné mestské časti, a preto si zaslúžime rovnaké obhospodarovanie od Dopravného podniku mesta Košice.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet mestských častí? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Je to zložitá otázka v rámci vzťahov k občanovi, financiám, demografickému vývoju mesta, ale ponechám to na rozhodnutí Národnej rady.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Ukrajinská ulica, Smutná ulica, Ulica sv. Gorazda. Ukrajinskú ulicu riešiť s mestom Košice, ostatné dve v rámci rozpočtu mestskej časti.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Určite nie je vyhovujúce, je mojou prioritou riešiť rekonštrukciu verejného osvetlenia formou vyhlásených výziev Európskej únie, grantov a dotácií Slovenskej republiky. Investovať do moderných technológií.“

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

 

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre