Kto si zasadne na stoličku starostu v mestskej časti Košice - Staré Mesto?

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

O hlasy voličov zabojuje päť kandidátov.

Michal Djordjevič, 35 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Neprispôsobiví obyvatelia, teda bezdomovci, vyberači kontajnerov a pouličné prostitútky. Riešenie je prijatie takého všeobecne záväzného nariadenia, s ktorým by sa stotožnila aj prokuratúra, a tým by sa dali aj väčšie kompetencie Mestskej polícii. Dovtedy je potrebné nasadenie väčšieho počtu peších hliadok Mestskej polície. To by som, samozrejme, musel vyjednať s mestom Košice, pod ktoré mestská polícia spadá.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Začať proces vedúci k vyriešeniu financovania Mestskej krytej plavárne. Vytýčil by som plán investícií na štyri roky a postupne by som začal plniť všetky body svojho programu, ktoré by mi umožňovali kompetencie mestskej časti. Ostatné by som sa snažil z pozície starostu vyjednať v spolupráci s mestom Košice.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Budovanie čo najväčšieho počtu polopodzemných kontajnerov, prípadne uzamykateľných kontajnerových stojísk. Čistota verejných priestranstiev je jedným z najdôležitejších predpokladov k spokojnosti obyvateľov. Čisté chodníky, zelené plochy, detské ihriská či okolia kontajnerov by mali byť samozrejmosťou, avšak realita je iná.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Viacero staromestských lokalít trpí nedostatkom parkovacích miest. Prax však ukázala, že občania nechcú parkovacie miesta na úkor zelene. Jedinou cestou je budovanie verejných podzemných parkovacích domov, ktoré by slúžili hlavne pre potreby miestnych obyvateľov. Do tejto investície by mali putovať financie z výberu parkovného. A stavať by sa malo v lokalitách, kde sa parkovné vyberá. Začať by sa malo najproblematickejšími lokalitami. MČ však tieto kompetencie nemá, preto môže riešenia iba navrhovať.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Riešenie je prijatie takého všeobecne záväzného nariadenia na úrovni mesta Košice, s ktorým by sa stotožnila aj prokuratúra, a tým by sa dali aj väčšie kompetencie Mestskej polícii. Dovtedy je potrebné nasadenie väčšieho počtu peších hliadok Mestskej polície. To by som, samozrejme, musel vyjednať s mestom Košice, pod ktoré Mestská polícia spadá.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„MČ sa do šírky rozrastať nemôže, keďže je zo všetkých strán obkolesená inými MČ. Čo sa týka zahusťovania, som zásadne proti bezhlavému zahusťovaniu našej mestskej časti, z ktorého majú osoh hlavne investori. Tí objekty postavia, predajú, a tým to pre nich zväčša končí. Nie je však prípustné, aby ich záujmy boli realizované na úkor narušenia životného prostredia miestnych obyvateľov a komfortu ich bývania. Výstavba je z môjho pohľadu prípustná, avšak za predpokladu, že sa neobmedzia obyvatelia okolitých blokov čo sa týka parkovania, priepustnosti cestnej premávky, tienenia či celkovej estetiky danej mikrolokality.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Teší ma, že mesto Košice má v pláne revitalizovať Mlynský náhon. Keďže sa v minulom storočí voda takmer vytratila z centra, táto oblasť je akousi náplasťou za túto citeľnú stratu. Potenciál vidím aj v oblasti medzi Braniskovou a Tatranskou ulicou. Miestni obyvatelia by tu chceli park, fitnes zariadenia či väčšie detské ihrisko. Je potrebné takéto oddychové zóny vytvoriť aj v iných lokalitách. Zanedbané sú dvory medzi Hviezdoslavovou a Letnou ulicou, ako aj oblasť medzi Jakobyho a Slovenskej jednoty.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Oblasť medzi Lomenou ulicou a železničnou stanicou. Sú tu zanedbané ulice, pouličné prostitútky, zanedbaná zeleň, nedostatočné osvetlenie. Riešenie je zámena pozemkov tak, aby sa vlastníkom pozemkov stalo mesto, viac policajných hliadok a komplexný kamerový systém. Nemôžme sa prizerať na to, ako starí Košičania, bývajúci dlhé desiatky rokov v uličkách pri Pošte 2, predávajú svoje domy, nakoľko ich frustrácia prerastá v rezignáciu.

Dvor tvorený ulicami Jarná, Letná, Jesenná a Zimná. Pozemok  je vo vlastníctve Slovenskej republiky, v správe ho majú ŽSR. ŽSR pravdepodobne neevidujú v majetku žiadnu pozemnú ani účelovú komunikáciu na uvedených parcelách, a preto dlhodobo neinvestujú do údržby tohto dvora. Miestne zastupiteľstvo mestskej časti Košice - Staré Mesto 13.9.2018 schválilo môj návrh, aby mesto Košice vstúpilo do rokovaní s vlastníkom pozemkov za účelom odkúpenia alebo zámeny pozemkov medzi Slovenskou republikou a mestom Košice z dôvodu potreby vybudovania pozemnej komunikácie a parkovacích miest s odvodnením. Čiže prvý krok som už urobil. Je však potrebné, aby sa s mojím návrhom stotožnilo mestské zastupiteľstvo. Rovnaký problém je aj na uliciach Bencúrová a Svätoplukova.

Oblasť medzi ihriskom Laca Novomeského a plotom Fakultnej nemocnice, teda vedľa starého židovského cintorína. Táto oblasť je značne zanedbaná. Je potrebné celú oblasť vyčistiť od náletových drevín a ošetriť svah tak, aby nezarastal inváznymi drevinami. V súčinnosti s mestom Košice osadiť nové lampy a vytvoriť tak bezpečný chodník, ktorý budú využívať Staromešťania aj obyvatelia Novej Terasy.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„V Starom Meste evidujem nevysporiadané pozemky na Czambelovej ulici, Thurzovovej. Vrásky na čele nám robia aj pozemky v správe železníc a vo vlastníctve Slovenskej republiky. Tieto parcely neudržiavajú. Kosia iba sporadicky, väčšinou po urgenciách MČ, chodníky neopravujú vôbec. Riešenie je jedine to, aby mesto Košice tento majetok s vlastníkom zamenilo a začalo vykonávať údržbu zelene a komunikácií. Občania by tak po rokoch konečne stratili pocit, že aj napriek plateniu podielových daní sú občanmi druhej kategórie.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslím, že Staromešťania sú pomerne spokojní s prepojenosťou našej MČ s ostatnými časťami mesta. Aktuálne pribudla zastávka električiek Krajský súd v smere na Terasu, čo obyvatelia určite ocenia. Stále je však čo vylepšovať. Zlepšenie by som videl v kratších a častejších časových intervaloch MHD. To by istotne motivovalo aj ostatných Košičanov využívať vo väčšej miere verejnú dopravu.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Aktuálny počet MČ je síce na prvý pohľad veľmi vysoký, ale je potrebné si uvedomiť, že súvisí aj s pričlenením okolitých obcí v minulosti. Tie mali historicky samostatné postavenie a centralizáciou by sa samospráva od občana iba vzdialila. Úradovne by aj tak museli z dôvodu dostupnosti ostať a náklady na odmeny volených zástupcov sú v porovnaní s rozpočtom mesta zanedbateľné. Cestu vidím naopak vo väčších kompetenciách pre MČ, napríklad v správe chodníkov. Samozrejme, za predpokladu navýšenia rozpočtu. Tak by MČ nabrali na význame a zmenila by sa ich pozícia aj samotný pohľad obyvateľov.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Stromová ulica, dvor Malá Praha, ale aj ostatné dvory medzi Hviezdoslavovou a Letnou ulicou. Takisto uličky v okolí Pošty 2. Vlastne skoro všetky druhy komunikácií na území MČ sú poplátané, uličné vpuste upchaté, schody a schodiská sú v neuspokojivom stave. Hlavne komunikácie v majetku MČ sú na tom biedne. Ak by sa podarilo vyriešiť problematiku financovania plavárne, bol by dostatok financií na súvislé opravy veľkej časti poškodených chodníkov, schodísk a cestných komunikácií. Jednoduchým riešením je, že by mesto dalo chodníky či cesty počas doby trvania opravy do správy alebo majetku MČ. Je potrebné to však navrhnúť a vyjednať.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie nie je v dosť podstatnom rozsahu vyhovujúce. Niektoré časti ulíc, napríklad Dargovská, Karpatská, Lomená nemajú osvetlenie vôbec. To je v 21. storočí v centre druhého najväčšieho mesta v republike neakceptovateľný stav. Na ostatných uliciach je potrebné vymeniť staré žiarovky za LED svietidlá, ktoré sú úspornejšie a majú oveľa lepšiu svietivosť. Aj keď aj osvetlenie je v súčasnosti v kompetencii mesta, v prípade voľných finančných prostriedkov v rozpočte by mohla MČ v budúcnosti prispieť na rýchlejšie a celoplošné vyriešenie tohto neuspokojivého stavu.“


 

Ľubomír Grega, Mgr., 60 rokov (OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska, SME RODINA - Boris Kollár, Národná koalícia)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Vytváranie skládok občanmi okolo kontajnerovísk – predovšetkým na Kuzmányho sídlisku. Riešením by bolo prijatie mestského VZN umožňujúce pokutovať znečisťovateľov, zvýšená kontrolno-preventívna činnosť zo strany Mestskej polície a väčšia občianska aktivita pri odhaľovaní vinníkov.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Predrokovať s poslancami naše volebné programy s cieľom nájsť spoločné styčné body, prerokovať ich a schváliť na zastupiteľstve, aby mohli čo najskôr slúžiť v prospech občanov mestskej časti.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Okrem priebežnej rekonštrukcie chodníkov, vnútroblokových priestorov a prístupových ciest, to bude jednoznačne vybudovanie zapustených, respektíve polozapustených kontajnerovísk, vrátane ďalšej výstavby uzamykateľných klietok na kontajnery. Veľkou investičnou výzvou je aj zriadenie ubytovne a telocvične pre športovcov na Mestskej krytej plavárni, vrátane vybudovania nových parkovacích miest v jej areáli.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Parkovanie vrátiť čo najskôr pod správu mesta Košice alebo jeho organizácie, prípadne zveriť mestskej časti. V historickom centre umožniť parkovať rezidentom za symbolických päť eur za rok – jedno auto pre domácnosť. Pre ostatné vozidlá vytypovať a vybudovať záchytné parkoviská, ako je to bežné v zahraničí.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Prevencia a represia v tomto smere je v rukách polície, nakoľko v tejto oblasti nedisponujeme žiadnymi kompetenciami ani možnosťami. A aby polícia mohla riešiť túto oblasť k spokojnosti občanov, je potrebná zmena legislatívy. V tomto smere by sa mohli viac angažovať poslanci z nášho mesta v Národnej rade.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Som zásadne proti ďalšiemu rozrastaniu našej mestskej časti formou jej zahusťovania a budovania rôznych nadstávb, navyše bez toho, aby to bolo konzultované s občanmi. Neuvážená a nezmyselná výstavba a s ňou spojený nárast obyvateľstva a automobilov by totiž viedli k totálnemu kolapsu, nehovoriac o výraznom zhoršení kvality bývania a životného prostredia Staromešťanov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Nepovoliť výrub stromov kvôli parkovaniu, revitalizovať jestvujúce parky, nie však ich zabetónovaním ako v prípade parku na Moyzesovej ulici. Snažiť sa v prípade množstva zarastených plôch patriacich rôznym organizáciám alebo súkromníkom, ako napríklad v prípade pozemku vedľa Pošty 2, dohodnúť s majiteľmi na ich revitalizácii, respektíve ich odkúpiť a budovať zelené oddychové plochy. V tejto súvislosti treba oceniť Rotary klub, ktorý skrášlil park pri Drevnom trhu.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Staromešťanov najviac trápi problematika asociálnych živlov na Svätoplukovej ulici, žobrákov na Hlavnej, znečisťovanie okolia kontajnerovísk a nevyhovujúci stav chodníkov a ciest. Keďže v minulosti napriek našim nespočetným upozorneniam kompetentní nezjednali nápravu, ostáva nám okrem medializácie spomínaných problémov jedine iniciovanie petícií.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„V súvislosti s pozemkami nás najviac trápi problematika pozemkov patriacim ŽSR, ako napríklad v takzvanej „Malej Prahe“ alebo na Svätoplukovej ulici, o ktoré sa ako majitelia dlhé roky nestarajú. V snahe skvalitniť životné prostredie obyvateľov sme ich vzali do správy a snažíme sa ich kosiť a upravovať podľa našich možností. Nakoľko to však nie je náš majetok, investovať doňho nemôžeme. Napriek našej viacnásobnej snahe sa nepodarilo docieliť zámenu pozemkov ŽSR s mestom Košice k vzájomnej spokojnosti, na čo najviac doplácajú občania, ktorí tam bývajú. Nové vedenie mesta Košice by malo preto pri rokovaní so ŽSR prejsť konečne od  slov k činom.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„K MHD nemám vážnejšie pripomienky. Myslím si, že v prípade možností by občania určite privítali klimatizáciu v jednotlivých spojoch.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Keď si odmyslíme desať malých mestských častí, ktoré sú v podstate obcami pričlenenými k mestu, tak nám ostáva dvanásť, čo je optimálny počet. Namiesto populistického zdôvodňovania potreby zníženia mestských častí kvôli šetreniu by sa podľa mňa naopak mali mestské časti posilniť väčšími kompetenciami s príslušným balíkom peňazí, lebo silné mesto tvoria silné mestské časti.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Nevyhovujúcich úsekov ciest a predovšetkým chodníkov je toľko, že nie je možné vymenovať ich. Pravidelne o nich informujeme Magistrát, ktorý sa to podľa možností snaží realizovať. V prípade zvolenia si tak ako v minulosti prejdeme spoločne so Správou mestských komunikácií celé územie Starého Mesta, zmapujeme kritické úseky a stanovíme poradie dôležitosti.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Pokiaľ je každé svetelné teleso v Starom Meste funkčné, tak môžeme osvetlenie v našej mestskej časti považovať za vyhovujúce. Bude však potrebné dotiahnuť osadenie nových lámp na základe požiadaviek občanov, napríklad na Alvinczyho a Lomenej ulici.“


Iveta Kohanová, JUDr., 53 rokov (Komunistická strana Slovenska)

Kandidátka na starostku mestskej časti Košice - Staré Mesto na naše otázky nezareagovala.


Kamil Lučanský, 45 rokov (Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Ako najväčšie negatívum vidím veľké množstvo bezdomovcov a neprispôsobivých ľudí v širšom centre mesta, ktorí žobrú, znečisťujú ulice, parky a priestory pre odkladanie smetných kontajnerov. Riešenie vidím v prijatí VZN, zakazujúceho žobranie v mestskej časti Staré Mesto, v budovaní uzamykateľných nadzemných a podzemných kontajnerových stanovísk. Nevyhnutným sa ukazuje zvýšenie počtu kamier ako aj intenzívnejšia hliadková činnosť mestskej a štátnej polície.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Oboznámiť sa so situáciou na úrade mestskej časti Košice – Staré Mesto, s personálnym obsadením úradu, s finančnou situáciou a podobne. Súčasťou prvých sto dní vo funkcii starostu zameriam svoju činnosť na kreovanie orgánov MČ Staré Mesto.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Tou prvou je zvýšenie miery transparentnosti výkonu činnosti orgánov mestskej časti, druhou je vybudovanie cyklochodníkov spájajúcich našu mestskú časť s inými mestskými lokalitami. V spolupráci s inými mestskými časťami a správcom povodia Hornádu sa budem usilovať o využitie okolia toku Hornádu na vytvorenie rekreačnej zóny oddychu a športového vyžitia pre obyvateľov mesta.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Uprednostňujem riešenie problému parkovania v úzkej súčinnosti s vedením mesta. Je potrebné venovať zvýšenú pozornosť údržbe už existujúcich parkovacích plôch, ako aj budovaniu nových parkovísk, nových nadzemných a podzemných parkovacích priestorov všade tam, kde to nebude narúšať plynulosť dopravy a znižovať kvalitu života obyvateľov našej mestskej časti.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Na území MČ Staré Mesto v súčasnosti nie sú vo veľkom počte ubytovaní neprispôsobiví obyvatelia mesta, ktorí by narúšali poriadok a znečisťovali okolie svojich obydlí. V prípade, ak by došlo k porušovaniu poriadku zo strany neprispôsobivých elementov, je nutné ich previnenia riešiť zákonnou cestou.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál k rozrastaniu mestskej časti Košice – Staré Mesto vzhľadom k obmedzeným priestorovým možnostiam je veľmi problematický.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Starostlivosť o parky a zeleň v mestskej časti Košice – Staré Mesto je našou permanentnou úlohou.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„O niektorých z nich som sa už zmienil. Jednou z hlavných úloh vedenia mestskej časti Staré Mesto je starostlivosť o čistotu v širšom centre mesta a nutnosť doriešiť problém nevyužitého priestoru bývalých kasární na Moyzesovej ulici, ako aj vyriešenie majetkového vysporiadania vlastníckych vzťahov k športovej hale nachádzajúcej sa na ulici Moyzesovej.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Na viacerých miestach našej mestskej časti evidujeme problémy s nevysporiadanými vlastníckymi vzťahmi. Ich riešenie je vecou rokovania a hľadania kompromisných a pre všetky zainteresované strany aj uspokojivých rozhodnutí. Spoliehať sa len na súdne rozhodnutia je neúnosné ako z hľadiska času, tak aj z hľadiska finančnej náročnosti.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslim si, že mestská hromadná doprava v našej mestskej časti je uspokojivá, zodpovedajúca potrebám a množstvu záujemcov o jej využitie.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V súčasnosti existujúcich 22 mestských častí je pre Košice zbytočným prepychom, ktorý vážnym spôsobom zvyšuje administratívnu záťaž a odčerpáva finančné zdroje z rozpočtu mesta. Vzhľadom na veľkosť Košíc a počet obyvateľov sa ukazuje nutnosť zredukovať dnes existujúcich 22 mestských častí na osem, respektíve štyri väčšie územné celky. To si však vyžaduje zmenu zákona o meste Košice.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„V porovnaní z okrajovými mestskými časťami sú cestné komunikácie v našej časti v dobrom stave, čo však nie je možné tvrdiť o mnohých chodníkoch. Problém údržby, opráv a modernizácie cestnej siete a chodníkov je otázkou permanentnej a priebežnej starostlivosti počas celého volebného obdobia.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Z pohľadu občanov MČ Košice – Staré Mesto môžeme konštatovať ich spokojnosť s rozsahom a intenzitou verejného osvetlenia, čo však neznamená, že určitá modernizácia, sledujúca zníženie energetickej náročnosti na prevádzku verejného osvetlenia nie je žiadúca. Tomuto problému musí nové vedenie mestskej časti venovať neustálu pozornosť.“


Igor Petrovčik, Ing., 44 rokov (SPOLU - občianska demokracia, Strana maďarskej komunity - Magyar Közösség Pártja, Kresťanskodemokratické hnutie, Sloboda a Solidarita, Progresívne Slovensko)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Ako hlavný problém našej krásnej, historickej mestskej časti vnímam problém stavu verejných priestranstiev, chodníkov a zelene. V neposlednom rade vnímam ako veľký problém aj žobranie a porušovanie zásad čistoty a verejného poriadku hlavne v historickom centre mesta, kde si podľa môjho názoru Mestská polícia neplní svoju základnú úlohu, a tou je každodenné zabezpečovanie verejného poriadku tak, ako to vidíme v iných metropolách. Mestská polícia nemá mať podľa mňa prioritu len pokutovať motoristov a obúvať papuče motorovým vozidlám, ale má v prvom rade zabezpečovať preventívne svojou sústavnou prítomnosťou verejný poriadok a pocit bezpečia v uliciach.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Hneď po mojom prípadnom zvolení za starostu by som systémovo nastavil pravidlá riadenia úradu tak, aby sa úrad viac priblížil k občanom a takto dokázal operatívnejšie reagovať na potreby Staromešťanov. Následne by som jednoznačne nastavil všetky procesy na úrade tak, aby sa mestská časť dokázala zapojiť v krátkom čase do výziev v rámci podporných, štrukturálnych fondov v rámci Európskej únie. Ďalej by som jednoznačne rozbehol už dávno schválený program skrášľovania Starého mesta, ktorého som bol, ako miestny poslanec, predkladateľ, ale, bohužiaľ, ho súčasné vedenie vôbec nerozbehlo. Jedná sa o operatívne riešenie verejného neporiadku a čistoty v mestskej časti Košice - Staré Mesto, ktorú by zabezpečovali nielen aktivační pracovníci, ale aj pracovníci na trvalý pracovný pomer.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Top investičnou prioritou je určite realizácia projektu modernizácie našej staromestskej krytej plavárne, prípadne fúzie s letným kúpaliskom ČH pri stanici a dobudovanie moderných tobogánov a aquacentra. Ďalej mám taký sen, ktorý, samozrejme, len na úrovni mestskej časti, ba ani mesta asi nedokážeme zrealizovať bez prípadnej pomoci vlády a štrukturálnych fondov, a tým je návrat vody do koryta Mlynského náhonu. Bola by to určite nádhera vrátiť tejto časti Starého mesta tento kolorit, ktorý by nás vrátil do čias slávy Košíc.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Parkovanie musí byť služba pre občana a nie biznis, ako sme tomu boli svedkami za uplynulého vedenia mesta. Zároveň ale uznávam, že regulácia je nutná, ale jednoznačne v iných cenách, ako to bolo doteraz. Na druhej strane je nutné nielen vyberať platby za parkovné a rezidenčné karty, ale aj budovať P+R parkoviská na okrajoch mestskej časti a zdynamizovaním MHD aj takto zlepšiť situáciu v oblasti statickej dopravy. Veľký potenciál vidím v projekte, ktorý plne podporujem, a tým je projekt prvého Elektrického Car Sharingu na Slovensku, ktorý už o pár dní bude v Košiciach realitou.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Tejto problematike sa musíme venovať intenzívne, systémovo a dlhodobo, nakoľko je to každým rokom horšie a horšie. Jednoznačne tu zlyháva štát, ktorý nedokáže nastaviť procesy tak, aby títo ľudia dostali šancu na návrat do normálneho života. Na úrovni mestskej časti budeme určite rozvíjať spoluprácu s neziskovými organizáciami, ale aj Mestskou políciou. Jedine takto dokážeme eliminovať nežiaduce dôsledky tejto problematiky.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál na rozrastanie sa mestskej časti už vidím skôr v oblasti skultúrnenia života Staromešťanov, ale dnes už určite nesúhlasím s neúmerným zahusťovaním výstavbou bytov. Výnimkou sú Malinovského kasárne, kde už je pripravený projekt polyfunkcie a bytov, ale inde v rámci mestskej časti si už neviem a ani nechcem predstaviť, že by sa malo stavať.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„V tejto oblasti máme čo doháňať, nakoľko verejná zeleň je nedostatočne udržiavaná a verejné priestory sú prevažne zničené  a za posledné roky sa nevybudovali žiadne parky ani väčšie oddychové zóny a športoviská.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Prvou oblasťou je jednoznačne stav verejného poriadku a čistoty, potom je to katastrofálny stav povrchu chodníkov a v neposlednom rade aj problém predajných pracovníčok na Svätoplukovej ulici.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Už pár rokov riešime problém nevysporiadaných lokalít a to, či na parkoviská na Tatranskej ulici, parcely na Stromovej ulici, chodníka a oplotenia na Svätoplukovej, či aj dvorov Malá Praha 1 a 2. Riešením je len intenzívne jednanie a tlak na kompetentných a nie, ako sme boli svedkami doteraz, zo strany vedenia úradu.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Spoje MHD  v Košiciach sú zle nastavené a nezosynchronizované, takže ak to pôjde takto ďalej, tak už pomaly všetci budú cestovať svojimi autami a taxíkmi, čo je škoda. Je nutné zdynamizovať a reálne už prepojiť MHD s prímestskou železničnou dopravou a nielen o tom stále rozprávať. Teraz za uplynulé štyri roky sme na to mali jedinečnú príležitosť, ktorú sme premárnili, lebo sme radšej vymieňali podložie existujúcich koľajníc, kde to ani nebolo potrebné.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Súčasný stav je chorý, aby také mesto ako Košice malo až dvadsaťdva mestských častí. Som za zlúčenie mestských častí tak, aby vzniklo päť až šesť hlavných mestských častí s prípadnými úradovňami v zaniknutých mestských častiach.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„V mestskej časti Košice - Staré Mesto jednoznačne potrebujem zrekonštruovať minimálne šesťdesait percent vnútroblokových ciest, ale aj chodníkov a jednoznačne na to bude treba využiť hlavne eurofondy a prípadne úvery, lebo po niektorých chodníkoch hlavne na Kuzmányho sídlisku sa nedá ani chodiť.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie v mestskej časti Košice - Staré Mesto je absolútne nevyhovujúce a urobím všetko pre to, aby sme v prvej fáze urýchlene zabezpečili LED osvetlenie nad všetkými prechodmi pre chodcov, lebo takto riskujeme nebezpečenstvo úrazov a usmrtenia hlavne počas dlhých, zimných, tmavých večerov. Riešením pri nedostatku financií je určite systém financovania investície z úspor za platby za elektrickú energiu po namontovaní LED osvetlenia.“


Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre