O miesto starostu KVP bojujú piati kandidáti

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Aký majú názor na Senior dom a ďalšie problémy, ktoré trápia Sídlisko KVP?

Mária Gamcová, Ing. PhD., 53 rokov (Šanca)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Sídlisko KVP? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Jedným z najväčších problémov našej mestskej časti, je rozostavaný objekt tzv. Senior domu. Najlepším riešením by podľa mňa bolo ukončenie zmluvného vzťahu so súčasným nájomcom a podpísanie transparentnej dohody s novým investorom, ktorý by zrealizoval pôvodný zámer. Najskôr by som o tom ale chcela diskutovať s novým miestnym poslaneckým zborom, aby sme našli zhodu a spoločnými silami sa zbavili tejto záťaže.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Určite by som chcela zmeniť atmosféru na našom miestnom úrade. Potom, čo sme tu zažívali v poslednom období, to považujem za nevyhnutné. Vytvoriť príjemné pracovné prostredie, ústretové voči našim občanom, a personálne zastabilizovať oddelenia výstavby, dopravy a životného prostredia i právneho oddelenia, ktoré trpia najvyššou fluktuáciou – to je základ pre to, aby mohol úrad dobre fungovať. Chcela by som sa zamerať aj na naplnenie uznesení, ktoré sú dodnes, bez uvedenia dôvodu, nesplnené. Napriek tomu, že boli potvrdené zastupiteľstvom. Hovorím napríklad o zákaze parkovania vozidiel s dĺžkou nad 5m v čase od 16:00 do 7:00 hod., o predaji mobilnej ľadovej plochy či obnovení športového areálu v Drocárovom parku.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Mojou „topkou“ je obnova fontány medzi Zombovou, Bauerovou a Čordákovou ulicou. Všetci vieme, ako nás v posledných rokoch trápia letné horúčavy. Jedno z riešení, ktoré máme v rukách, a ktoré určite spríjemní a osvieži život na našom sídlisku, je práve sfunkčnenie fontány.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„V prvom rade by som chcela vyznačiť parkovacie miesta všade tam, kde označenie chýba. Určite je potrebné uviesť do praxe už schválený projekt zákazu státia nákladných vozidiel s dĺžkou nad 5m v čase od 16.00 do 7.00 hodiny na parkoviskách pred bytovými domami. A napokon, aj v našej mestskej časti musíme pristúpiť k vybudovaniu parkovacieho domu.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Na problém s neprispôsobivými obyvateľmi sa budeme musieť pozrieť komplexne. Potrebujeme vedieť, či ide občanov, ktorí majú trvalý pobyt v našej MČ, prípadne kde sú oficiálne evidovaní, aká je ich sociálna situácia, či sa ich problém týka aj maloletých detí, či sú ochotní svoju situáciu riešiť a pod. Viem si predstaviť, že na základe toho by som spolu s miestnymi poslancami, v spolupráci s mestom, mimovládnymi organizáciami, charitou, ale aj mestskou políciou dokázala nastaviť program, ktorý by bol voči nim ľudsky nápomocný, ale súčasne spravodlivý a zároveň priniesol viac pokoja a bezpečnosti do našej mestskej časti.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Rozrastanie MČ je možné len v intenciách schváleného územného plánu a v súlade s pôvodným projektom našej MČ. Preto by som určite jeho autorov prizvala do poradného tímu a po dôkladnom prekonzultovaní všetkých možností a návrhov, by som k tomu zaujala zodpovedné a kompetentné stanovisko. Chaotická a nekoncepčná výstavba je rovnako zlá, ako úplné zmrazenie súčasného stavu a ignorovanie rozvojových projektov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Revitalizácie zelene na našom sídlisku určite patrí medzi moje priority. S oddelením výstavby by som sa čo najskôr chcela pustiť do prípravy jej plánu. Za rozumné však považujem naplno začať realizáciu až po skončení rekonštrukcie a obnovy rozvodov tepla. V pláne mám aj postupné doplnenie detských ihrísk novými prvkami, vybudovanie nových, a ako som už spomenula, sfunkčnenie fontány. Som pripravená osloviť odborníkov zo Slovenskej akadémie vied so žiadosťou o využitie plochy pod mostom, v smere na Luník IX.„

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Vyriešiť problém s rozostavaným objektom Senior domu. Ako som spomínala vyššie, pokúsim sa ukončiť vzťah s nájomcom, ktorý nebol schopný dokončiť stavbu objektu, a nájsť vhodného investora, s ktorým  by sme úspešne dotiahli výstavbu zariadenia sociálnych služieb.

Vyriešiť problémy s parkovaním. Riešením je zákaz státia nákladných vozidiel s dĺžkou nad 5m v čase od 16.00 do 7.00 hod na území našej mestskej časti. Tento projekt je hotový, schválený, stačí ho začať realizovať osadením dopravných značiek. Samozrejme, dôkladne by som to odkomunikovala občanom a vysvetlila všetkým, ktorí vlastnia tzv. dodávky, kde môžu v uvedenom čase parkovať. Pretože aj na to sme mysleli.

Obnoviť a otvoriť pre verejnosť športový areál v Drocárovom parku. Predajom mobilnej ľadovej plochy by naša MČ získala ďalší priestor pre športové aktivity svojich obyvateľov. Ďalší areál by som chcela dať zrevitalizovať a otvoriť verejnosti z prostriedkov nášho rozpočtu. Je však dôležité si uvedomiť, že starosta bez spolupráce s poslancami, a najmä bez ich súhlasu, nemá kompetenciu rozhodnúť v tejto veci. Nie je to však len hudba vzdialenej budúcnosti, pretože na poslednom zasadnutí súčasného miestneho zastupiteľstva sme pripomienkovali materiál, ktorý tento problém môže vyriešiť v čo najkratšom možnom termíne.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Pred mnohými rokmi som sa ako mestská poslankyňa snažila o vysporiadanie pozemkov pod športovým areálom pri ZŠ Mateja Lechkého. Práve toto, kedysi krásne športovisko patriace do majetku mesta, stojí na nevysporiadaných pozemkoch. Mesto na ňom 2x ročne zabezpečí kosenie trávy, a to je všetko. Požiadala by som o súčinnosť mesto a zasadila sa o to, aby došlo k jednaniu s vlastníkmi a vyriešeniu tohto vlastníckeho problému. Potom by nám už nič nestálo v ceste zrevitalizovať tento areál.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Dovolím si povedať, že naša mestská časť patrí medzi tie s najlepšie vyriešeným prepojením s inými časťami mestskou hromadnou dopravou. Ak by však život priniesol nové požiadavky na spojenie s mestom, náš miestny úrad bude vždy kontaktným miestom pre občanov. Aj v súvislosti s efektívnejším systémom zabezpečenia dopravy. Budem otvorená voči podnetom od obyvateľov a v prípade oprávnenosti ich požiadaviek sa zasadím o potrebné zmeny.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Už v roku 2005 som ako kandidátka na primátorku mesta Košice presadzovala redukciu 22 mestských častí. V tom čase to znelo ako radikálna myšlienka. Dnes tento názor zastáva viacero komunálnych politikov. Som presvedčená, že Košice by efektívnejšie fungovali s menším počtom mestských častí a zároveň by ušetrili veľa finančných prostriedkov. Pripomínam, že Bratislava ich má len 17. Malo by to však byť riešené citlivo, aby tým neutrpeli samotné mestské časti. Financovanie 22 starostov, ich zástupcov a zastupiteľstiev však považujem za neefektívne nakladanie s verejnými financiami. Starosta hociktorej väčšej obce rieši častokrát dôležitejšie problémy, než niektoré košické mestské časti, a jeho odmena je neporovnateľne nižšia. Mojím dávnym riešením bolo ponechať v mestských častiach tzv. úradovne s prednostom a úradníkmi. Ich úlohou by bol praktický výkon agendy v súlade so štatútom mesta. Občania by tak mali naďalej zabezpečenú dostupnosť samosprávy. Ako starostka sa budem snažiť tento návrh presadiť a presvedčiť o jeho užitočnosti aj poslancov Národnej rady SR. Dosiahnuť sa to totiž dá len zmenou Zákona o meste Košice, čo je výlučne v ich kompetencii.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Dlhodobo sme ako poslanci žiadali opravu komunikácie na ulici Jána Pavla II. a tiež Jasuschova ulica potrebuje nový „koberec“. Bude potrebné opraviť a obnoviť chodníky v Drocárovom parku. Je paradoxom, že v rozpočte máme aj v súčasnosti dostatok prostriedkov, ktoré však neboli čerpané, napriek schváleným investíciám. Pevne verím, že v spolupráci s poslancami budem schopná postupne, ale čo najskôr zrealizovať všetky potrebné opravy.  Vlastne, mám v pláne sa do toho pustiť hneď, ako to počasie dovolí.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Osvetlenie ulíc v celých Košiciach patrí do kompetencie mesta. Starosta mestskej časti má možnosť žiadať kompetentných o obnovu a doplnenie osvetlenia. V našej mestskej časti v súčasnosti evidujem niekoľko priechodov pre chodcov, ktoré si žiadajú nové technické riešenie osvetlenia. Pretože sa to týka bezpečnosti obyvateľov sídliska, aj táto oblasť patrí medzi moje priority.“


 

Marián Horenský, Mgr. PhD., 34 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Sídlisko KVP? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Uvedomujem si zvyšujúce sa percento obyvateľstva v post produktívnom veku. Preto je potrebné reflektovať zvyšujúci sa dopyt po zariadení sociálnych služieb. Občania nášho sídliska nemajú záujem odchádzať z prostredia, v ktorom strávili značnú časť svojho života, o to naliehavejšia je otázka problematiky okolo Senior domu. V prvom rade je nevyhnutné ukončiť nájomný vzťah so súčasným nájomcom a následne hľadať spôsoby financovania (spolufinancovania) za účelom zriadenia Senior domu v intenciách filozofie znenia pôvodného projektu. Nemenej dôležitá je aj problematika parkovania.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Nefunkčnosť spolupráce čo i len na jednej úrovni spoločenských vzťahov vedie k stagnácii. Od úplného začiatku je žiaduce nielen nadviazať korektnú spoluprácu s poslancami miestneho zastupiteľstva, ale spoločne aj so zamestnancami miestneho úradu naštartovať nevyhnutné procesy vedúce k docieleniu realizácie vopred dohodnutých a stanovených priorít, ktoré budú reflektovať potreby a záujmy poslancov a samotných obyvateľov mestskej časti.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„V súčasnosti je potrebné vnímať na našom sídlisko viaceré prioritné projekty. Už vyššie spomínané problematiky, týkajúce sa parkovania a Senior domu, možno označiť za „top“ investičné priority. Na pokraji záujmu nesmie ostať ani otázka uzatvárateľných kontajnerových státí, znižovanie dopadu klimatických zmien (predovšetkým v letných mesiacoch), alebo výstavba komunitných záhrad, ktoré sú v poslednom období žiaduce zo strany čoraz väčšieho počtu občanov. Nemôžeme zabúdať ani na súčasný stav chodníkov, ktoré je potrebné rekonštruovať, alebo na vybudovanie rozsiahlej siete kamerového systému pre väčšiu bezpečnosť a elimináciu kriminality. Po revitalizácii volajú nielen detské ihriská, ale aj samotné športoviská. Na okraji záujmu nesmie ostať ani otázka okolo fontány na Zombovej ulici.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„V aktuálnom období komisia parkovania pri miestnom zastupiteľstve pripravila mnoho podnetných a využiteľných návrhov a projektov, ktoré sa prioritne venujú otázke parkovania a výstavby parkovacích plôch. Akútne je riešenie problematiky vozidiel nákladnej prepravy. Zvýšenie počtu parkovacích miest možno docieliť aj sofistikovanejším rozmiestnením kontajnerových státí. Je však potrebné podotknúť, že nie je reálne vybudovať 1000 parkovacích miest, ktoré na KVP chýbajú.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Je nevyhnutné pokračovať v spolupráci s mestskou a štátnou políciou, zvýšiť počet peších policajných hliadok a eliminovať faktory, ktoré motivujú určitú skupinu obyvateľstva správať sa nedôstojným spôsobom. Takto možno zabrániť neprístojnému správaniu sa na verejnosti, ktoré znepríjemňuje život okolo nás. Aj pomocou aktívnej účasti obyvateľov sídliska možno riešiť poriadok na sídlisku. Vhodnou výsadbou verejnej zelene možno zabrániť tomu, aby v prebujnených kríkoch nevznikali rôzne provizórne príbytky, využiteľné na nocľah vyššie spomínanej skupiny obyvateľstva.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„V oblasti výstavby sme svedkami snahy enormného zahusťovania nášho sídliska. Je pochopiteľné, že samotní investori hľadia na finančný prospech, plynúci z možnej nielen bytovej výstavby. Aj z dôvodu územného rozsahu mestskej časti nevidím potenciál v tom, aby sa na voľných plochách realizovala masová investičná výstavba. Okrem iného sú s tým spojené negatívne dôsledky nielen z hľadiska statickej dopravy, ale aj dynamickej, na ktorú mnohé investičné projekty zabúdajú, resp. nevenujú jej dostatočnú pozornosť.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„V rámci aktivít, ktoré súvisia s mojou dobrovoľníckou činnosťou, sa venujeme aj spolupráci s odborníkmi na problematiku zelene. Častokrát sa pri výsadbe zabúda jednak na rešpektovanie ochrannej zóny inžinierskych sietí a jednak na vhodný typ zelene sídliskového charakteru. Aj problematika zelene si vyžaduje koncepčné riešenie, založené na diskusii, počas ktorej musia byť vzaté na vedomie a rešpektované nielen názory odborníkov, ale aj samotných obyvateľov. Za dôležité považujem aj zvýšenie počtu kosieb v rámci kalendárneho roka, či už v hľadiska celo sídliskového, alebo lokálneho. Potenciál vzniku nových oddychových, resp. relaxačných zón vidím napr. na plochách súčasnej fontány na Zombovej ulici, alebo v priestoroch bývalej mobilnej ľadovej plochy pri Drocárovom parku.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„O problematike parkovania a Senior dome som sa už zmienil. Na tomto mieste by som uviedol problematiku nízkej angažovanosti občanov z hľadiska občianskeho aktivizmu. Samotná efektívna občianska participácia sa stáva vzácnym zdrojom inovatívnych nápadov pre samosprávu, prostriedkom posilnenia spolupatričnosti komunity a v neposlednom rade i priestorom na získanie dôležitej spätnej väzby od občanov. Je aj zdrojom aktivizácie, odbúravania informačnej asymetrie a napomáha pri eliminácii potenciálnych konfliktov. Občianska participácia plní aj svoju socializačnú funkciu, vrátane hľadania konsenzuálnych prístupov a riešení v každodenných spoločenských otázkach a problémoch. Tým dochádza k zvyšovaniu motivácie vstupovať do týchto procesov. V rámci rozvoja miestnej demokracie vidím potenciál vzniku projektu participatívneho rozpočtu ako prostriedku, ktorý vhodne dopĺňa zastupiteľskú demokraciu.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„V súčasnosti neevidujem problém nevysporiadaných pozemkov, ktoré by mala mestská časť v majetku alebo v správe.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Problematika spojov MHD nie je v kompetencii samotnej mestskej časti. Je efektívne a žiaduce nadviazať korektnú spoluprácu s DPMK a tlmočiť požiadavky občanov, ktoré sa týkajú predovšetkým načasovania večerných spojov. Vo všeobecnosti prevláda negatívny názor na nelichotivý stav dopravných prostriedkov v mestskej hromadnej doprave ako aj na kultúru cestovania.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V aktuálnom období nevidím prienik názorov, ktorý by viedol k akejkoľvek redukcii počtu mestských častí. Už samotný problém tkvie v absencii širokého konsenzu a pripomienok nielen odbornej verejnosti, ale aj samotných obyvateľov jednotlivých mestských častí. Akékoľvek návrhy, ktoré sa v minulosti dostali do povedomia, by mali negatívny dopad na život v menších samosprávach, ktoré by boli pričlenené k tým väčším (z hľadiska počtu obyvateľov). Aj preto skôr som zástancom presunu časti kompetencií z mesta Košice na úroveň mestských častí a s tým spojenú aj fiškálnu decentralizáciu. Takýmto spôsobom sa zabezpečí, že samosprávy ostanú bližšie k občanovi, než v prípade zlučovania samotných mestských častí.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Priestor na vybudovanie nových miestnych komunikácií, resp. ich rekonštrukciu vidím nielen v možnostiach využitia finančných prostriedkov kapitálového rozpočtu, ale aj v rámci transferov z mesta Košice. V každom obvode na území KVP sú mnohé úseky miestnych komunikácií, aj chodníkov, ktoré si vyžadujú komplexnú rekonštrukciu.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Opäť sa jedná o problematiku, ktorej riešenie nie je priamo v rukách samotných mestských častí. Dôležitá je spolupráca s mestom Košice. Je potrebné tlmočiť, aby dochádzalo k dostatočnému osvetleniu všetkých prechodov pre chodcov. Aj v súvislosti so znižovaním kriminality nie sú všetky miesta dostatočne osvetlené. Aj podľa požiadaviek občanov je zrejmé, že niektoré miesta, ktoré sú využívané nielen na dochádzku za zamestnaním (či už v zimnom období, alebo v čase počas skorých ranných a neskorých večerných hodín), si vyžadujú zvýšenú pozornosť v rámci vybudovania siete verejného osvetlenia.“

Iveta Kijevská, Ing., 55 rokov (Šport do Košíc a na východ)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Sídlisko KVP? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Samospráva je povinná zabezpečovať služby pre obyvateľov v plnom rozsahu, s kompetenciami a odbornosťou. Na našej mestskej časti KVP ju vykonáva miestny úrad. V priebehu rokov 2014 – 2018 , čiže do tohto obdobia z 24-členného obsadenia miestneho úradu odišlo cca 38 zamestnancov. Na mieste prednostu – riaditeľa miestneho úradu sa vystriedalo 5 zamestnancov. Preto najväčšie negatívum vidím vo fluktuácií zamestnancov. Takto potom služby nemôžu byť kvalitne, odborne, ústretovo a v plnej miere poskytované obyvateľom, inštitúciám a organizáciám na mestskej časti. Je potrebné zastabilizovať zamestnancov miestneho úradu, vytvoriť ľudskú atmosféru, aby zamestnanci s chuťou, elánom, zanietenosťou a samozrejme s odbornosťou spolupracovali s vedením mestskej časti, s poslancami – zástupcami obyvateľov a urobili pre obyvateľov všetky úkony v rámci legislatívy. Ak nefunguje Miestny úrad KVP, nefunguje rozvoj mestskej časti KVP.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Výrok prvých sto dní nie je pre mňa ,,na mieste,,. Zvlášť v samospráve. Sú situácie alebo nazvime to problémy, ktoré viete vyriešiť ihneď, za deň, za týždeň, za mesiac alebo riešite niečo / napr. investície / aj niekoľko rokov. Ale tak ako som spomínala, v prvom rade zastabilizovať miestny úrad, zabezpečiť čistotu na sídlisku, nastaviť správne fungovanie vedenia miestneho úradu k spolupráci s poslaneckým miestnym zastupiteľstvom. Následne prejsť rozpočet mestskej časti a stanoviť si priority na realizáciu investičných projektov. Obyvatelia platia dane, a tie je potrebné zo strany samosprávy obyvateľom vrátiť prostredníctvom služieb / napr. čistota, deratizácia, údržba zelene / investičného rozvoja / napr. obnova detských a športových ihrísk, parkoviská, cesty a chodníky, parky, kontajneroviská/.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„TOP investičná priorita na sídlisku z môjho pohľadu nie je, pretože každá jedna investícia je veľmi potrebná. Uvediem aspoň niektoré dôležité investičné projekty, ktoré je nutné realizovať. Je to dobudovanie Domu seniorov, uvedenie do chodu a obnova mobilnej ľadovej plochy, rekonštrukcia fontány a priľahlého okolia s promenádnym chodníkom, rekonštrukcia detských ihrísk a športových ihrísk. Realizácia výstavby uzamykateľných a polopodzemných kontajnerovísk na komunálny odpad. Vymenovala som naozaj len tie, ktoré priam obyvateľov ,,pália,, pretože v posledných štyroch rokoch tieto investície stagnujú.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Áno, problém parkovania nemajú len mestské časti Košíc, alebo mesto Košice. Je to celoeurópsky problém, s ktorým sa skoro každé mesto a krajina borí. Nebudem spomínať vyspelé celosvetové mestá, ktoré majú parkovacie systémy už premyslenou logistikou na vysokej úrovni a realizovanú v praxi. Čo sa týka mestskej časti KVP, tak  sme v rokoch 2006-2014 spracovali niekoľko  projektov na výstavbu parkovacích stati, ktoré sme zrealizovali, a taktiež, ktoré dobehli výstavbu aj v roku 2015. Určite by som pripravené projekty zrealizovala, ktoré by zlepšili  aspoň čiastočne  situáciu na KVP. Ďalšou možnosťou je to, že ak developer stavia bytové súbory, tak navrhujem, aby  mesto Košice, ktoré schvaľuje všetky stavebné ,,boom,, projekty, aby podmienkou pre staviteľov bolo nezaberať verejnú zeleň na úkor už bývajúcich obyvateľov na KVP, ale aby zrealizoval pre nových vlastníkov garážové státia vo vnútri obytných súborov nielen v garážových  státiach v podzemných podlažiach, ale aj na 1 a 2 podlaží tak, aby byty boli až od tretieho podlažia. Parkovacie státia so zabratím zelene by mali byť minimálne, aj to len pre potrebu návštev, záchranárskeho vozidla, taxi služby, hasičov, mestskej a štátnej polície.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

--------------------------------------------------------------------

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Aj keď sa mestská časť nachádza na pomerne malom území rozlohou, aj tu je priestor na rozrastanie sa. Mestská časť sa stala od roku 2016 na priečke mestských časti až 4 – tou mestskou časťou oproti ostatným rokom, vzhľadom k ubúdaniu obyvateľstva, ale to neznamená , že nie je potrebné vytvárať obytné bloky pre ďalšie generácie. V okolí KVP je niekoľko priestranných pozemkov, ktoré by spĺňali predstavy mladých ľudí usadiť sa v mestskej časti KVP a žiť tu v moderných, nových častiach. Spomeniem napr. výstavbu projekčne pripravovanú pre 15 000 tisíc obyvateľov v severnej časti KVP smerom k Bankovu.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Tak ako som navrhla v mestskom zastupiteľstve, aby mesto Košice bolo mestom ZELENE, to isté platí aj pre mestskú časť KVP. Zelenú infraštruktúru je potrebné neustále rozširovať. Na sídlisku KVP je priestor na starých, nevyužívaných betónových a asfaltových plochách, ktoré nespĺňajú svoj účel. Je potrebné ich zatrávniť, povysádzať stromy a kríky. Projekty a štúdie na vybudovanie parkov a parčíkov, ktoré som už v rokoch 2010-2014 pripravila je potrebné ich zrealizovať. Na už zrealizovaných je dôležité ich dopĺňať vysádzaním stromov a ostatnej zelene. Ako prvá mestská časť sme vybudovali fit park a wourkout ihrisko. Majú u obyvateľov pozitívnu odozvu, preto by som určite rozšírila ich výstavbu aj v obvodoch, kde umiestnené nie sú. Detské ihriská si vyžadujú postupnú alebo úplnú rekonštrukciu, a nové zrealizované v období 2010-2014 si v rámci modernizácie postupov vyžadujú doplnenie. Športové ihriská je nevyhnutné obnoviť a vybaviť novými moderným športovými prvkami.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„V súčasnej modernej dobe, a v meste, akým je mesto Košice, nemajú odpadky čo robiť na verejnom priestranstve. Preto, ako jeden z najpálčivejších problémov vidím v tom, že je potrebné na mestskej časti konečne zrealizovať uzatvárateľné kontajneroviská. Na tých miestach,  kde to umožňuje infraštruktúra je nutné osadiť polopodzemné kontajnery. Už v roku 2011 som navrhla mestu Košice tento projekt, ktorý bol čiastočne zrealizovaný. Firma Kosit a.s., k tejto  možnosti spolupráce a to hlavne tom, aby zabezpečila otváranie uzamýkateľných kontajnerov a ich vyprázdňovanie. Jeho realizácia sa uskutočnila len v mestskej časti Košice- Západ. V rámci moderného odpadového hospodárstva je to nevyhnutné ale hlavne dostupné. Ďalšou problematickou oblasťou je nedokončený Senior dom. Je potrebné nastaviť jasné pravidlá s investorom, za akých bude pokračovať výstavba. Kontrola nad výstavbou musí byť zo strany samosprávy pravidelná a spolupráca  pre budovanie  vysoko odborná. Do tretej pálčivej oblasti by som určite zaradila rekonštrukcie a opravy cestných komunikácií a chodníkov, schodov, ďalej obnovu detských a športových ihrísk, a čo páli obyvateľov z celého sídliska je zanedbaná mobilná ľadová plocha spolu s Drocárovým parkom, a jeho uzavretými priľahlými športoviskami.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Pozemky sídliska KVP patria mestu Košice. Miestna samospráva ich udržiava a spravuje. Niektoré pozemky sú vo vlastníctve tzv. ,,drobných vlastníkov,,. Pozemky väčšieho rozsahu sú vlastníctvom investorov a developerov, čo sa odzrkadľuje aj v rozrastaní sa mestskej časti spôsobenou bytovou a polyfunkčnou výstavbou. Ako problém vidím kúpený pozemok tzv. cez čiaru, alebo tzv. halušku od súkromnej spoločnosti na Moskovskej, kde v tomto verejnom priestore máme pripravený projekt v rokoch 2010-2014 na park s rôznymi oddychovými zónami, zeleňou, mobiliárom , športoviskom, detským ihriskom a fontánou. Prebiehalo medzi mnou a kompetentnými v Bratislave stretnutie, ktoré bolo naklonené k riešeniu. Ako starostka by som pokračovala v tomto úsilí. Čo sa týka ďalšieho problému nevysporiadaných pozemkov, to má oddelenie školstva v športovom areáli ZŠ Lechkého, ktoré patrí do majetku mesta Košice pod školskú správu. Pozemky patria drobným súkromníkom, kde riešenie - vysporiadanie prebieha už niekoľko rokov. Bolo by to veľmi prínosné pre deti a mládež, keby došlo k vysporiadaniu, pretože by škola nemala zviazané ruky a mohli by sa realizovať všetky pripravované projekty na tomto území.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„V ankete, ktorú som už medzi obyvateľmi vykonávala niekoľkokrát, a bolo to aj tento rok v jarných mesiacoch, som dostala veľmi kladné ohodnotenie na spoje MHD, čo sa týka dopravného napojenia KVP na mesto. Spomeniem, že  bolo zopár podnetov na doplnenie MHD /obyvateľov z Obvodu 2 a Obvodu 3/ smerom na Námestie osloboditeľov od Moskovskej Triedy.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Určite som za redukciu počtu mestských časti v Košiciach.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Som veľmi rada, že moje úsilie od roku 2010 ako starostky v období 201-2014 na obnovu komunikácie Klimkovičovej ulice / kde premáva MHD /nebolo vynaložené márne, pretože mesto Košice celkovú rekonštrukciu zrealizovalo. Rekonštrukcia sa vykonávala v troch etapách, ale výsledkom je súvislá moderná komunikácia, ktorá bola ukončená v septembri 2018. Čo sa týka ostatných cestných komunikácií určite si celkovú rekonštrukciu pýta ulica Jána Pavla II., o ktorú som už mesto Košice – magistrát mesta žiadala. Ďalej je tu zo strany obyvateľov požiadavka, ktorú som dostala v rámci ankety na celkovú obnovu a rekonštrukciu hlavnej Triedy KVP s obrubníkmi, a potrebou obnovenia a doplnenia zábradlí, ktorá už nespĺňa kritéria modernej a bezpečnej cestnej komunikácie. To sú komunikácie, ktoré sú v majetku mesta Košice, a samozrejme o ktoré sa aj má mesto povinnosť starať, pretože na týchto komunikáciách premáva MHD. Ostatné vnútrosídliskové cesty sú v správe mestskej časti KVP a vzhľadom na ,,vek ,, sídliska si taktiež komunikácie vyžadujú súvislú opravu. Uvediem napr. komunikáciu na Wuppertálskej ulici v obvode č. 4 , ale minimálne jedna ulica si v každom obvode vyžaduje rekonštrukciu.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Určite nie je vyhovujúce. Poukážem hlavne na priechody pre chodcov, ktoré by si vyžadovali oveľa intenzívnejšie svetelné označenie a osvetlenie hlavne vo večerných a v nočných hodinách. Taktiež vnútrosídliskové a cestné komunikácie hlavného ťahu, alebo komunikácie , kde premáva MHD sú veľakrát nedostatočne osvetlené. Určite si tieto naozaj staré systémy vyžadujú nové bezpečné exteriérové svietidlá. Taktiež je potrebné podchody, ktoré majú obytné domy zabezpečiť svetelnými zdrojmi kvôli bezpečnosti obyvateľov. Je pripravený celomestský projekt na výmenu týchto osvetľovacích telies, preto ak by mi obyvatelia dali dôveru budem sa snažiť s plnou zodpovednosťou aby aj mestská časť  KVP bola jeho súčasťou k modernizácií osvetlenia.“


 

Ladislav Lörinc, Mgr., 29 rokov (KDH, Nova, OĽaNO, Progresívne Slovensko, SaS, Sme rodina – Boris Kollár, Spolu – občianska demokracia, SMK - MKP)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Sídlisko KVP? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Ľudia sa najviac sťažujú na zlý stav chodníkov, zvýšený výskyt potkanov, zanedbanú čistotu, nedostatočnú starostlivosť o zeleň a samozrejme ich zaujíma dostavba Senior domu.

Miestny úrad: Obnovím riadnu činnosť Miestneho úradu Košice – Sídlisko KVP s cieľom zabezpečiť modernú, efektívnu, transparentnú, kvalitne fungujúcu samosprávu.

Chodníky: Presadím vypracovanie koncepcie pešieho pohybu a uskutočníme systematickú rekonštrukciou chodníkov.

Zeleň: Vypracujeme koncepciu rozvoja zelene na sídlisku KVP spoločne s plánom náhradnej výsadby, ktorý aj zrealizujeme.

Detské ihriská: Zrekonštruujeme existujúce ihriská a vybudujeme  nové detské ihriská na základe koncepcie rozvoja detských ihrísk na sídlisku.

Parkovanie: Zriadime zónu zákazu státia nákladných vozidiel s dĺžkou nad 5 metrov v čase 17.00 – 7.00 hod., čím zlepšíme situáciu s parkovaním tak, že tieto autá budú parkovať mimo obytných zón na záchytných parkoviskách.

Deratizácia: Zrealizujeme celoplošnú deratizáciu sídliska hneď, ako to bude možné.

Kontajneroviská: Presadím vhodné riešenie v podobe kombinácie polopodzemných kontajnerov a uzamykateľných klietok pre naše sídlisko.

Senior dom: Začnem okamžite rokovať s investorom o ukončení zmluvy v súvislosti s kritickým stavom výstavby Senior domu.

Transparentnosť: Vypíšem súťaž na vykonanie protikorupčného a personálneho auditu.

Výstavba: Požiadam mesto Košice o vypracovanie územného plánu zóny KVP, aj za účelom  zadefinovania ochrany zelených plôch, ktoré sa nachádzajú na našom sídlisku.

Cesty: Zašlem urgentnú žiadosť na mesto Košice o zaradenie kompletnej rekonštrukcie cesty Jána Pavla II. do plánu rekonštrukcií v rozpočte na rok 2019.

Starosta: Zverejním svoj pracovný kalendár a budem vykonávať pravidelné kontroly sídliska priamo v teréne.

Spolupráca: Osobne sa do prvých 100 dní stretnem so všetkými zástupcami subjektov, ktoré pôsobia alebo podnikajú na území mestskej časti (riaditelia škôl a škôlok, podnikatelia, zástupcovia občianskych združení, mestská polícia atď).“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Najdôležitejšie bude dať dokopy zničený a zdecimovaný miestny úrad. Pracovníci si toho vytrpeli naozaj dosť. Výpoveď dalo viac ako 40 zamestnancov. Ak chceme funkčnú mestskú časť, úrad musí fungovať a zamestnanci musia chodiť do práce bez strachu a frustrácie. Druhým dôležitým bodom bude príprava rozpočtu na rok 2019. V neposlednom rade zimná údržba, ktorá bude prebiehať. Dôležité bude dozerať na firmu, ktorá bude vykonávať zimnú údržbu. Budem operatívne v teréne. Aktívnu účasť v štábe zimnej údržby umožním, narozdiel od môjho predchodcu, aj poslancom.

Osoba starostu: Zverejním transparentne svoj pracovný kalendár na webe MČ. Vypíšem hodiny, ktoré budem mať určené výhradne pre verejnosť a občanov. Minimálne jeden deň v týždni strávim s pracovníkmi úradu v teréne na sídlisku na pracovnom rokovaní a kontrole sídliska. Stretnem sa osobne s každým novozvoleným poslancom mestskej časti, a preberieme možnosti našej vzájomnej spolupráce. Po rozhovore s poslancami a poslaneckými klubmi menujem zástupcu starostu. Minimálne raz mesačne zorganizujem neformálne stretnutie so zástupcami médií s cieľom informovať ich o našej činnosti a živote v MČ.

Stretnutia s partnermi: Osobne sa pôjdem predstaviť všetkým riaditeľom materských, základných a strednej školy na našom sídlisku. Absolvujem s nimi úvodné zoznámenie a rokovanie. Moja otázka na nich bude jednoduchá: Ako Vám vieme pomôcť? Zvolám pracovné stretnutie všetkých zúčastnených strán s témou „Senior dom“.

Miestny úrad: Osobne podám ruku každému jednému zamestnancovi a predstavím sa. S každým jedným zamestnancom MČ si dohodnem osobné stretnutie a strávim s nimi svoj čas. Vymenujem nového prednostu /prednostku. Zvolám rokovanie s odborovou organizáciou zamestnancov. Pripravíme novú organizačnú štruktúru Miestneho úradu. Okamžite vypíšeme výberové konanie na oddelenie výstavby, ktoré je momentálne dlhodobo v krízovom režime. Vypíšem VO na protikorupčný audit.

Rozpočet: Pripravíme upravený návrh rozpočtu na rok 2019, ktorý bude predložený poslancom. Schválime rozpočet na rok 2019.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Určite dobudovanie Senior domu a rekonštrukcia fontány. Ľudia si zaslúžia, aby sme sa v týchto dvoch veciach po rokoch konečne pohli vpred. Bolo by populistické sľubovať rýchle riešenia, ale mám jasný cieľ. Pôjdem za tým, budem sa tomu aktívne venovať a ľudí informovať o stave. Urobím pre to maximum. Verím, že sa podarí.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Budeme postupovať v týchto 10 krokoch. Ide o kombináciu riešení, ktoré vieme urobiť prakticky okamžite a vecí, ktoré si vyžadujú peniaze, čas a dialóg.

Vytlačíme dodávky zriadením zóny zákazov státia nákladných vozidiel nad 5 m v čase od 17:00 do 07:00 (uvoľní sa cca. 130 parkovacích miest pred blokmi). Financovanie budem žiadať podobne ako Terasa - 50% MČ / 50% mesto Košice. Projekt je vypracovaný a pripravený.

Na veľké záchytné parkoviská chceme bezpečnostné kamery - kvôli ochrane majetku a prevencii. Existujú na to rôzne možnosti externého financovania - napríklad pravidelná výzva ministerstva vnútra, ktoré udeľuje cca. 10.000 eur obciam práve na kamerové systémy.

Budeme poctivo monitorovať a odstraňovať autovraky v spolupráci s MsP. Je lacné starať sa a mať záujem. Už za posledné roky sa mi takto podarilo uvoľniť viac ako 30 parkovacích miest.

Máme identifikované oblasti, kde jednoduchými úpravami a zásahmi vieme zlepšiť situáciu s parkovaním. Miesta kde je napríklad obrubník šikmo, a aj tak v zime parkujú jedným kolesom na "zeleni". Posunieme obrubníky / vytvoríme na viacerých miestach pár nových miest. Po celom KVP potenciál 100+ parkovacích miest.

Už teraz (v rozpočte na rok 2017 a 2018) boli schválené prostriedky na spracovanie projektu výstavby parkovísk na Zombovej, či Janigovej. Starosta Halenár nekonal. Ja budem a pôjdeme do výstavby nových parkovísk.

Potenciál vidím v EU fondoch a financovaní SMART riešení. Napíšeme projekt a budeme sa uchádzať o to, aby sme pilotne na jednej ulici vyskúšali senzory zapustené do zeme spoločne s aplikáciou. Tá by vodičom ukazovala online zaplnenosť parkovacích miest. Nie je to drahé, vie si to dovoliť aj MČ, ale budeme sa snažiť o externé financovanie.

Priemerná cena za parkovacie miesto na povrchu je zo skúsenosti 950 eur. Zvážime využitie nových metód okrem klasického asfaltovania. Napríklad zatrávňovacie rohože tak, aby to bolo predovšetkým lacnejšie a šetrnejšie k zeleni.

Maľovanie čiar poctivo a svedomito. Vidíme, ako sa maľujú čiary teraz – “od buka do buka”. Takú prácu by som neprevzal. Napríklad na Wuppertálskej sa ľudia permanentne sťažujú, že tým, že čiary nevidno veľa vodičov parkuje "cez 2 parkovacie miesta", čiže aj čiary majú na toto vplyv.

Parkovacie domy - samozrejme budeme hľadať investorov na parkovacie domy, ale vieme, že to je beh na dlhé trate. Viem o 2 rozpracovaných projektoch, ale je potrebné povedať, že to nebude zdarma a parkovanie tam bude spoplatnené - čo sa investorovi neoplatí v prípade, že parkovanie nie je regulované.

Zriadenie rezidentskej zóny - rozpracujeme koncepciu, kde by parkovanie bolo regulované a 100% vlastnené MČ. Príjmy z parkovania pôjdu spať do riešenia dopravy - nielen parkovísk, ale aj chodníkov (peší pohyb) a potenciálne cyklotrás.

Najmä v poslednom bode je potrebná zhoda komunity na KVP a minimálne rok dlhá diskusia. Dôležité bude aj ako sa mesto Košice vysporiada s EEI. Preto by som zhrnul, že mám jasnú predstavu, ale nechávam to otvorené na štruktúrovanú diskusiu s občanmi. Oni sa musia rozhodnúť, čo im najviac bude vyhovovať. Rád by som veľké zmeny a koncepcie robil v dialógu s občanmi, a na základe ich potrieb (zdola) - nie na silu proti ľuďom (zhora).“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Ak sa bavíme o asociáloch popíjajúcich na lavičkách - posilnením sociálneho referátu. Organizačnou zmenou z referátu vytvorím oddelenie, kde prijmeme novú pracovníčku. Oslovíme tretí sektor a organizácie, ktoré sa venujú tejto téme a spoločne s nimi pôjdeme do terénu. Majú viac skúsenosti z práce s takýmito ľuďmi, ako naši pracovníci na úrade. Na meste Košice budem žiadať personálne posilnenie MsP stanica Košice – KVP. Mestskí policajti musia byť v uliciach a viditeľní. To pomôže. Zároveň bezpečnostné kamery na verejných priestranstvách majú preukázateľne preventívny charakter, a pomôžu nám zozbierať dôkazy proti asociálom, ktorí znečisťujú verejné priestranstvá. Ak hovoríme o neprispôsobivých občanoch z Luníka 9, ktorí denno-denne prichádzajú na KVP, aby vyberali smetné koše – pomôže riešenie, ktoré roky presadzujem, t.j. polopodzemné kontajnery. Pôjdeme do kombinácie polopodzemných kontajnerov a klietok, tam kde to možnosti nedovoľujú. Pevne verím, že sa mi po zmene vedenia mesta Košice podarí presvedčiť Kosit, a.s., že polopodzemné kontajnery sú dobré riešenie a výhodné aj pre nich.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Skôr nie. Viem si predstaviť, že s MČ Myslava, by sme mali rokovať o bytoch na Klimkovičovej pri cintoríne, ktoré momentálne patria pod Myslavu, ale napojenie a všetko podstatné majú na KVP. Príde mi to nelogické. Uvidíme, ako bude mesto Košice postupovať ohľadom plánovanej výstavby za kláštorom, smerom na Bankov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Zeleň a rozvoj zelene je 1 z mojich 5 starostovských priorít. Mám pripravených viacero projektov, ktoré by som rád rozbehol. Všetky majú jediný cieľ – vrátiť sídlisku KVP titul najzelenšieho sídliska v Košiciach. Začneme spracovaním koncepcie rozvoja zelene na našom sídlisku, ktorá nám spraví sumár toho, čo na sídlisku už máme a v akom stave sa zeleň momentálne nachádza. Zároveň koncepcia navrhne jednotlivé riešenia do budúcnosti. Malými krokmi k veľkým cieľom. Okrem toho plánujem skvalitniť vykonávanú kosbu na sídlisku, ktorá sa bude robiť minimálne 5x za sezónu. Je potrebné okamžite vykonať kvalitnú deratizáciu a pripraviť plán deratizácie na celý rok. Súčasný model sa ukázal ako neefektívny a nevyhovujúci. V záujme zachovania a ochrany existujúcich zelených plôch na sídlisku, je nutné vypracovať územný plán zóny na sídlisku KVP a špecifikovať jednotlivé zelené plochy skutočne ako zeleň. Projekty, ktoré by mali zlepšiť enviromentálnu situáciu na sídlisku – projekt revitalizácie vnútroblokov na sídlisku, projekt adoptuj si kvetináč, projekt rozvoja tzv. zelených a modrých plôch na sídlisku, centrálny park na Moskovskej- Jasuschovej. Ako pilotný projekt by som rád zaviedol komunitné kompostovisko. Chcem prispieť aj svojím osobným vkladom. Ak sa mi podarí uspieť, z každej jednej starostovskej výplaty vysadím 1 strom na sídlisku. V neposlednom rade vidím úlohu samosprávy aj v šírení osvety medzi občanmi. Pod mojím vedením sa s miestnym úradom zapojíme do grantových výziev a projektov, ktoré budú ľudí vzdelávať v ekologických témach, separácii odpadu a enviromentálnej problematike.„

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Senior dom – Otvorím rokovania so stavebníkom s cieľom vypovedať zmluvu. Musíme zabezpečiť serióznu firmu, ktorá bude schopná projekt Senior domu, čo najskôr dokončiť. Súčasný nájomca sa ukázal ako nezodpovedný a neseriózny partner pre našu mestskú časť.

Cesta Jána Pavla II – Budem mesto Košice žiadať o okamžitú rekonštrukciu tejto cesty a zaradenie financií na túto rekonštrukciu v rozpočte mesta Košice na rok 2019.

Deratizácia a neporiadok – Spoločne s odborníkmi pripravíme plán deratizácie na rok 2019. Deratizácia 2x ročne nemá účinok. Je nutné deratizovať okamžite a potom pravidelne v spolupráci so všetkými subjektmi, ktoré podnikajú na našom sídlisku, či teplárňami a SBD. Rovnako je nutné zmeniť spôsob obstarávania profesionálnej firmy určenej na deratizáciu. Najnižšia cena pri tomto type prác nie je pre MČ to najvýhodnejšie s pohľadu pridaná hodnota za peniaze.

K riešeniu problému s neporiadkom jednoznačne pomôže zlepšenie vzťahov s úradom práce a aktivačnými pracovníkmi, ktorí poslednú dobu odmietali chodiť na naše sídlisko. V oblasti odpadového hospodárstva plánujem vykonať všetky relevantné kroky a jednania s Kosit, a.s., aby sme na našom sídlisku mali polopodzemné kontajnery na odpad. Za toto riešenie bojujem roky a chcem ho uviesť do praxe.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Evidujeme napríklad množstvo vlastníkov na športovej ploche pri ZŠ Lehkého, čo je dôvodom, že táto oblasť sa bohužiaľ nerozvíja. Škoda. Máme tu ešte aj nevyužívané pozemky Ministerstva vnútra SR a SAV, s ktorými by som chcel vstúpiť do jednania. Sú to atraktívne miesta a viem si tam predstaviť zaujímavú občiansku vybavenosť pre občanov KVP. Čo sa týka riešenia, vnímam to predovšetkým ako úlohu mesta Košice, ktoré by malo sceľovať pozemky. Múdre mestá začínajú kupovať pozemky. V Košiciach sme svedkom akciového výpredaja. Verím, že sa to zmení s nástupom nového vedenia mesta Košice.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Áno, máme dobré dopravné napojenie. Privítal by som však lepšie, priame spojenie smerom na business centrá na Moldavskej ulici. Dosť ľudí aj z KVP tam našlo v poslednom období uplatnenie. O tento priamy spoj sa budem snažiť. Privítal by som návrat trolejbusov na naše sídlisko, ale už tých novších typov parciálnych trolejbusov. To vidím po svojich cestách v zahraničí. Je čas, aby Košice mali konečne moderné električky a parciálne trolejbusy.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Zmeny sú nutné. Diskusia je žiaduca. Rád by som ale videl diskutovať občanov, sociológov, politológov a odborníkov na verejnú správu. Ako náhle je táto téma diskutovaná politikmi, skĺzava do populizmu. Súčasný systém vnímam ako skosnateľný a neefektívny. A otázka nemusí byť len čo ďalej s mestskými časťami, ale aj opačne – čo ďalej s magistrátom mesta Košice?.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Chodníky si vyžadujú generálnu rekonštrukciu. Cesty najmä tie v správe mesta ako Jána Pavla II., Trieda KVP z Drábovej smerom na Luník 9, Trieda KVP od Lidlu smerom na Popradskú. Z ciest, ktoré sú v správe mestskej časti hlavne Wuppertálska v celej dĺžke, Jasuschova a Klimkovičova. Mestská časť KVP nedisponuje takým rozpočtom, aby tieto rekonštrukcie vedela urobiť v takom rozsahu, v akom je to potrebné. Budeme sa snažiť uchádzať o externé financovanie, či už štrukturálne fondy alebo mesto Košice.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Nie je, ale toto je v kompetencii mesta Košice. Budeme žiadať doplnenie lámp verejného osvetlenia na niektorých miestach. Pevne verím, že mesto Košice vyberie takého dodávateľa, ktorý vymení lampy za také, ktoré budú “smart” a “eko”, ako sa na 21. storočie patrí. Určite budeme žiadať o externé finančné príspevky na inteligentné priechody pre chodcov cez Triedu KVP a cez Moskovskú. Obidve komunikácie sú štvorprúdové a prechádza nimi množstvo ľudí z KVP. Je nutné, aby boli bezpečné a k tomu neodmysliteľne patrí aj dobré osvetlenie.“


 

Ondrej Štefik, Ing., 37 rokov (Strana moderného Slovenska)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Sídlisko KVP? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Podľa môjho názoru je to nedostatok parkovacích miest a zamýšľané zahusťovanie KVP mestskej časti. Možno to bude znieť ako klišé, ale nie je dôležité, čo považujem za najväčšie negatívum mestskej časti ja, ale dôležité je to, čo považujú za negatívum jej občania. Podľa môjho názoru občanom nielen mestskej časti, ale celkovo Košiciam, teda občanom tohto mesta, vadí nedostatok parkovacích miest a nedostatok zelene. Je to paradox, ale jedno s druhým evidentne súvisí a vzájomne sa do istej miery ovplyvňuje. K parkovaniu sa vyjadrím v ďalšej otázke, ktorej sa to priamo týka. Ako veľký problém vzťahujúci sa na zachovanie zelene vidím v zahusťovaní sídliska stavebnými developermi, ktorí sledujú svoje ciele, za výdatnej pomoci  a podpory miestnych politikov. A riešenie? Riešenie je jednoduché. Bojovať proti zahusťovaniu sídlisk všetkými možnými spôsobmi. Od striktného hlasovania proti zástavbe v zastupiteľstvách, cez podnety na príslušné orgány, až po realizáciu pouličných a nátlakových akcií, teda zákonné zapájanie širokej verejnosti proti týmto aktivitám.“  

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Nebudem sa tváriť tak, ako sa tvária niektorí politici. Ako majstri sveta, ktorí všetko vedia. Podľa mňa je potrebné čo najskôr sa oboznámiť s problematikou a ľuďmi s ktorými mám pracovať, aby som vedel efektívne a hospodárne fungovať celé funkčné obdobie.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Medzi top investičné aktivity by som zaradil napríklad: rozbeh fungujúcej parkovacej politiky, podzemné odpadové kontajnery, smart led osvetlenie, vybudovanie workoutových cvičísk, 3D detských ihrísk a pod.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Každopádne riešenie nie je len na jednom človeku, ale na tíme ľudí a samozrejme za podpory obyvateľov KVP. Koncepcií a návrhov je mnoho. Treba sa nimi inšpirovať a samozrejme osloviť širokú verejnosť s perspektívnymi návrhmi. Je potrebné si uvedomiť, že neriešená situácia sa bude stále zhoršovať a už teraz by sa dala označiť za katastrofálnu. Aj keď téma rezidentného parkovania nie je populárna, lebo podľa všetkého, sa na tom chcel niekto primitívne „nabaliť“, je potrebné nad ňou stále uvažovať. Nie však rezidentného parkovania, ktoré by bolo neférové a kde by sa na verejných parkoviskách nabaľovali súkromné spoločnosti.  Ak by boli obyvatelia za rezidentné parkovanie, tak si myslím, že cena tohto typu parkovania by sa dala stanoviť na základe veľkosti bytov, ktoré vlastnia jednotliví vlastníci a kapacity parkovacích miest. To by bolo kľúčové. Samozrejme, finančné prostriedky z takého systému by boli alokované na transparentný účet a účelovo viazané na údržbu tohto systému a budovanie nových parkovacích kapacít vo forme napríklad podzemných garáži. Takže tým by bolo zabezpečené, že finančné prostriedky by sa vracali späť k ľuďom v podobe služieb a ekologických parkovacích domov. Taktiež považujem za nutné vybudovať záchytné parkoviská pre podnikateľov, ktorí momentálne parkujú na verejných parkoviskách. Tieto záchytné parkoviská by som rád opatril kamerovým systémom a oplotením. Parkovanie na týchto parkoviskách by nebolo samozrejme zadarmo. Denne sme svedkami, že na ulici stojí aj 5 motorových vozidiel, ktoré patria jednému podnikateľovi, a ktoré slúžia na podnikateľské účely. Ak neveríte, prejdite sa napríklad po Titogradskej ulici. Za socializmu počítali s tým, že firemné a služobné autá budú zaparkované v autoparkov firiem a nie v obytnej zóne. Cieľom tohto opatrenia by preto bola podpora miestnych podnikateľov a zlepšenie komfortu parkovania obyvateľov.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Drobná kriminalita a robenie neporiadku pri smetných kontajneroch je to, čo považujem za markantný problém KVP, samozrejme ktorý súvisí s neprispôsobivými. Tento fenomén, by som chcel minimalizovať budovaním podzemných kontajnerov a zavedením kamerového systému. Nebudem populisticky hovoriť o segregácií MRK (marginalizovaných rómskych komunít) a ich integrácií do spoločnosti. To nech vravia iní politici. V tomto ohľade volím princíp zásluhovosti. Doteraz aplikovaný princíp solidarity, ktorý evidentne nefunguje, jednoznačne zlyhal.  Nebudem ten politik, ktorý sa na tejto otázke nehanebne nabaľuje. Iba si zoberte, že na riešenie tejto problematiky bolo priamou platbou v programovom období 2007 až 2012 vynaložených cez 200 mil. eur z fondov EÚ. A čo sa reálne zmenilo? Kde sa utopili tieto peniaze? Kde je sľúbená sociálna inklúzia? Nič nevidno, peniaze sa doslova vyparili. Podľa mňa sa na tom špinavo „nabalili“ rôzne entity našej spoločnosti a samozrejme aj politici.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Nie, ako som spomenul už v predchádzajúcej odpovedi, som striktne proti zahusťovaniu KVP. Stavební developeri to môžu brať aj ako vyhlásenie vojny. Je mi to skutočne jedno. Ja chápem, že niekto chce postaviť byty a zarobiť na tom. Je to predsa princíp obchodu a momentálneho zriadenia. Vnímam, že zo strany developera je výhodné sa napojiť lacnejšie na infraštruktúru, ktorá bola vybudovaná de facto za socializmu, ale ja tu nie som aby som hájil ich záujmy. Ja budem hájiť záujmy momentálnych obyvateľov, starousadlíkov. Ak niekto chce politicky pracovať pre developerov, nech nejde do politiky a nech sa zamestná u týchto developerov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Ako som už povedal, primárne budem bojovať za zachovanie zelene. Napríklad, mal by som záujem získať späť pozemok pred Wupertálskou ulicou, ktorá pričinením komunálnych politikov  padla do rúk súkromnému vlastníkovi. Som presvedčený, že tí istí politici budú robiť všetko preto, aby vytvorili priestor pre stavbu polyfunkčnej budovy. Ja by som si na tých pozemkoch predstavoval park. Takých príkladov je veľa a proti takému konaniu chcem razantne vystupovať a snažiť sa zvrátiť takéto konanie.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Budem sa asi opakovať, ale je to nedostatok parkovacích miest, zanedbané životné prostredie a de facto život z podstaty socializmu. Inými slovami by sa dalo povedať, že to čo sa vybudovalo za socializmu sa nielenže neudržiava, ale ani sa v podstate nič nové nebuduje. Ako riešenie tejto situácie vidím napríklad: v efektívnom čerpaní eurofondov, v transparentných výberových procesoch a verejných súťažiach, v zapojení širšej spoločnosti do veci verejných, v svojpomocných aktivitách občanov za účelom skvalitnenia života v MČ a iné.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Samozrejme evidujem. Mám podobnú osobnú skúsenosť. Problémy, ktoré s tým súvisia vidím najmä v slabej komunikácií vedenia KVP s majiteľmi týchto pozemkov. Taktiež MČ ponúka týmto majiteľom neatraktívnu sumu za tieto pozemky. Veľa majiteľom sa takéto arogantné jednanie zo strany predstaviteľov MČ doslova prieči. A ako by som to riešil? Rád by som to zmenil zmenou komunikácie s týmito majiteľmi a ponúkol im reálnu trhovú cenu za tieto pozemky.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Táto problematika vyžaduje solídny prieskum vykonaný medzi obyvateľstvom. Priznám sa, tým som sa ešte nezaoberal a ani nie som dopravný inžinier a ani odborník na verejnú dopravu. Osobne chodím viac menej iba do centra mesta, a aj to väčšinou pešo. Spoje do centra mi vyhovujú. Z týchto dôvodov sa neviem fundovane vyjadriť k tejto otázke. Avšak, keď sa tak zamyslím, tak zdravotnícky personál pracujúci v starej nemocnici sa mi sťažoval, že do starej nemocnice z KVP ide priamy spoj len do 9.00 hod. Z toho mi vyplýva, že občania, ktorí sú ŤZP, alebo v dôchodkovom veku, sú nútení v predobedňajších hodinách  prestupovať. Teda asi momentálny cestovný grafikon nie je v súlade s kostolným poriadkom. Predpokladám, že táto záležitosť vyžaduje zmeny. Je potrebné však riešiť túto záležitosť komplexne. Najmä rokovaním s DPMK a mestom. Každopádne sa mi nepáči špina a neporiadok v MHD. Keď cestuje človek v Prahe, Bratislave, Viedni a pod., musí vidieť ten rozdiel. Taktiež slabé platy vodičov a tým pádom slabá motivácia pracovať v tomto segmente určite neprispieva k pohode cestovania. Prečo? No lebo častokrát spoj ani nepríde, alebo nemá kto s ním ísť. Je problém nájsť vodičov za ponúkanú mzdu. Taktiež môžeme vidieť neprispôsobivých, že neplatia za cestovné a revízori ich radšej ani nekontrolujú. Toto sú veci, ktoré treba okamžite a bezodkladne zmeniť.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Túto otázku vnímam dosť citlivo. Každé spájanie treba riešiť osobitne a s občanmi. Opäť je to otázka na ktorú sa preto neviem relevantne vyjadriť en block. Avšak si myslím, že populisti častokrát kričia a porovnávajú Bratislavu s Košicami. Porovnávajú počet bratislavských mestských častí s košickými, a dávajú to do kontextu s počtom obyvateľov. Je to pritiahnuté za vlasy, ako keby malé obce nemali mať svoj obecný úrad. Ich argumenty majú síce logiku, ale  bohužiaľ, tu treba brať do úvahy nielen veľkosť tej ktorej MČ, ale aj  prirodzené rozdelenie jednotlivých mestských častí. Na ilustráciu uvediem príklad. V návrhoch eventuálneho spájania mestských častí, ktoré som mal možnosť vidieť, bol Lunik IX priradený ku KVP. Som razantne proti! Garantujem Vám, že pokiaľ tento model niekto bude na silu pretláčať, tak narazí na silný odpor. Osobne sa budem angažovať v tom, aby Lunik IX zostal samostatný a sám sa aj spravoval. Ťahať ich problémy medzi ostatné obyvateľstvo nikdy nefungovalo. Ak bude treba postavím celé KVP na nohy! Alebo inak, nezaslúžia si obyvatelia LIX, aby sa spravovali sami? Nie sú schopní rozhodovať sami za seba? Ak bude treba, v tejto veci oslovím splnomocnenca vlády pre rómske komunity, Brusel a budem trvať na tom, že oni si zaslúžia vlastnú samosprávu.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Je ich veľa. Chcel by som to zabezpečiť postupnými opravami a výmenami, podľa vytvoreného harmonogramu opráv. Financoval by som opravy z verejných financií.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Určite máme predpotopné osvetlenie, ktoré je nutné vymeniť. Sodíkové osvetľovacie telesá nereflektujú požiadavky dnešnej doby. Generujú totiž značný svetelný smog, teda svietia tam kde by sekundárne svietiť nemali. To znamená, že napríklad svietia niektorým obyvateľom priamo do okien. Taktiež ich spotreba a životnosť je v porovnaní s led svietidlami o dosť nižšia. Ich prevádzkovanie je preto nehospodárne, neekologické a neúčelné. Do led svietidiel je možné integrovať bezpečnostné prvky, ako napríklad kameru. Takto de facto zabijete dve muchy jednou ranou. Zvýšite pasívnu bezpečnosť a osvetlíte požadovaný priestor. V každom ohľade budem presadzovať výmenu týchto osvetlení.“


Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre