Lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok má nové lano

VýchodSpravodajstvo

Od víkendu je opäť v prevádzke.

Technici v uplynulom týždni pracovali na pozemnej lanovej dráhe zo Starého Smokovca na Hrebienok vo Vysokých Tatrách, na ktorej vymenili ťažné lano. Najvyužívanejšia tatranská lanovka vznikla v roku 1908. V súčasnej podobe je v prevádzke od roku 2007. Vtedajšia rozsiahla rekonštrukcia stála približne 250 miliónov korún.

Na jar prišli podľa riaditeľa horského strediska Vysoké Tatry Dušana Slavkovského na to, že lanovka potrebuje nové ťažné lano:

„Po pravidelnej prehliadke a defektoskopii lana sme zistili, že bude potrebná jeho výmena. Zabezpečili sme preto nové ťažné lano, ktoré sa nám pod vedením švajčiarskych špecialistov a v spolupráci s našimi lanovkármi podarilo vymeniť.“

Vzhľadom na to, že lanovka absolvovala skúšobné jazdy a všetky potrebné skúšky, od víkendu je opäť v prevádzke. Prevýšenie medzi údolnou a hornou stanicou je 247 metrov a šikmá dĺžka trasy je vyše 1,9 kilometra.

Foto
Najvyužívanejšia tatranská lanovka vznikla v roku 1908 / TASR

Nové lano dorazilo zo Švajčiarska. Hovorca prevádzkovateľa horského strediska Marián Galajda konkretizoval, že bubon s 2,2 kilometra dlhým lanom s priemerom 34 milimetrov vážil 11,5 tony:

„Výmena ťažného lana, ktoré lanovka na koľajniciach využíva na kyvadlový pohyb medzi stanicami, bola premyslená do posledných detailov. Najprv museli technici starým lanom vytiahnuť to nové v kladkách pomedzi koľajnice do hornej stanice, kde ho naložili na lanový kotúč pohonu a pripojili k vozňu. Následne sa druhý koniec lana pripojil aj k vozňu v údolnej stanici.“

Technicky mimoriadne náročnú operáciu zrealizovali švajčiarski odborníci zo spoločnosti, ktorá v roku 2007 inštalovala novú lanovku. Vozne sa po koľajniciach pohybujú kyvadlovým systémom, pričom kapacita jedného z nich je 160 ľudí.

 

Zdroj: SITA

 

Komentáre