V období prvej Československej republiky sa rozvíjala moderná obchodná sieť, ktorá prinášala európske módne trendy aj do regionálnych centier. Medzi nimi vynikal Lyonský dom hodvábia (Lyonský dům hedvábí) – sieť špecializovaných predajní s hodvábnymi, vlnenými a polohodvábnymi látkami, ktorá niesla meno po francúzskom meste Lyon, tradičnom centre hodvábnictva.
Centrálna filiálka v Prahe vznikla začiatkom 20. rokov 20. storočia a stál za ňou obchodník Rudolf Weiss. V 20. a 30. rokoch podnik expandoval do ďalších československých miest: Brna, Bratislavy, Moravskej Ostravy, Plzne, Teplic, Liberca, a napokon aj do Košíc, kde sa stal jednou z najvýznamnejších módnych adries mesta.
Košická filiálka otvorila svoje brány na Mlynskej ulici č. 9, len niekoľko krokov od križovatky s Hlavnou ulicou, v srdci mestského obchodného centra. Podnik zaujal už od prvého dňa – nielen ponukou, ale aj svojím vzhľadom. Článok z 11. decembra 1932 v miestnej tlači (Slovenský východ) píše o „búrlivom úspechu“ nového obchodu a o tom, že:
„Na Mlynskej ulici, pred domom č. 9, sa zhromažďujú veľké davy obecenstva. Pred výkladmi stojí toľko ľudí, že miestami je doprava prerušená a povozy musia byť odkláňané do Kováčskej ulice.“
Lyonský dom hodvábia priniesol do Košíc moderný výkladný dizajn – otočné výklady, ktoré sa automaticky otáčali a umožňovali zákazníkom vidieť vystavené modely zo všetkých strán. Niektoré skrine boli tematicky ladené, napríklad ako „nebeská ríša Diánina“, s trblietavými látkami, ktoré symbolizovali ženskú krásu. Obchod bol v tom čase niečím, čo obyvatelia Košíc dovtedy nevideli – novodobá moderná reklama, vizuálne efekty a dynamická prezentácia tovaru zaujali natoľko, že sa z výkladu stala mestská atrakcia. Ľudia sa zastavovali, sledovali pohyb výkladov, študovali cenovky a diskutovali o vystavených šatách.
Nové formy predaja a reklamy Lyonský dom hodvábia zaviedol do Košíc unikátne marketingové postupy. Každá látka vo výklade bola označená číslom – zákazníčka si mohla priamo v predajni vyžiadať ten istý model podľa čísla. Výklady boli tematicky obmieňané podľa sezóny – jar prinášala pastelové imprimé, leto ľahké plátna, jeseň tmavšie vlnené látky a zima luxusné zamaty a šály. Obchod ponúkal aj bezplatné zasielanie vzoriek, čo bolo v 30. rokoch mimoriadne moderné a umožňovalo objednávky aj zákazníčkam z vidieka.
Reklamy v tlači často niesli poetické slogany, napríklad: „Koľko raz sa žena v živote zamiluje? Toľko raz, koľko raz príde do Lyonského domu hodvábom!“
Podnik sa prezentoval ako „špecialista na módu“ a prinášal: Hodvábne tkaniny – crêpe de chine, crêpe satin, marocain imprimé, la Ribouldingue, jersey-charme. Vlnené látky – transparentné veloursy, kockované vzory, ťažké väzby. Zamaty, šatky, šály, kravaty, a tiež látky na blúzy, kostýmy a plášte. Vianočné kolekcie s darčekovým balením zdarma. Ceny boli nastavené tak, aby oslovili širokú klientelu – od lacných látok (4,90 Kč) po luxusné novinky (24 Kč a viac).
Lyonský dom hodvábia sa stal obľúbeným miestom nákupov pre dámy z Košíc aj z okolitých miest. Tlač z roku 1936 zdôrazňuje, že podnik sa rozhodol „odvďačiť za dôveru“ jubilejným výpredajom pri 25. výročí. Svojou ponukou prispel k tomu, že Košice získali veľkomestský ráz – kombináciou módnej elegancie a modernej prezentácie. V dobovej tlači bol podnik vnímaný ako „dobrý duch Košíc“ – miesto, kde sa móda, luxus a prístupnosť stretli v dokonalej rovnováhe.
Medzi mnohými obchodnými podnikmi medzivojnových Košíc mal Lyonský dom hodvábia výnimočné postavenie. Priniesol do mesta európsku kultúru nakupovania, moderné výklady, inovatívnu reklamu a módnu estetiku. Jeho história od roku 1932 do konca 30. rokov dokumentuje nielen rozvoj obchodu, ale aj spoločenskú transformáciu mesta – Košice ako elegantné, moderné a európske.