Zmenu umožnila novela stavebného zákona.
Slovenské mestá pravidelne zápasia s nadmerným množstvom vizuálneho smogu. Bilbordy či iné typy reklamných plôch pôsobia neesteticky a na mnohých miestach až rušivo. Výnimkou nie sú ani mestá východu, ktoré chcú podmienky pre reklamné plochy meniť. Košiciam sa za posledné štyri roky podarilo odstrániť približne 100 veľkých nosičov. Aj napriek tomu je ich na území mesta stále viac ako 2000. Situácia by sa však mala podľa hovorcu mesta Dušana Tokarčíka postupne zmeniť k lepšiemu:
„Novelizovaný stavebný zákon rozviazal ruky nielen nám a pomohol začať odstraňovať nelegálne stavby na pozemkoch. V Košiciach sme nastavili také pravidlá, že pri vypršaní platnosti pôvodných povolení pre reklamné spoločnosti im už nové neposkytujeme. Zároveň im ani nevydávame nové povolenia na osadenie bilboardov a ďalších reklamných nosičov. Hoci tento proces aj naďalej sprevádza trochu komplikovaná administratíva, ich odstraňovaním sa nám postupne darí nielen skrášľovať ulice, ale aj celý verejný priestor v našom meste.“
Na zredukovanie negatívneho estetického dopadu reklamných plôch je dostupných viacero možností, či už ide o obmedzenie ich maximálnej veľkosti alebo úplný zákaz v prírodnom prostredí a historických lokalitách. S odstraňovaním a súvisiacimi problémami majú skúsenosti aj v Prešove.
„Problémom pri odstraňovaní týchto objektov je identifikácia vlastníka reklamnej stavby, ktorý na nej nie je vždy uvedený. Ďalším problémom je, že reklamné stavby sa umiestňovali na jednotlivých parcelách, pričom na daných pozemkoch mohlo byť povolených niekoľko reklamných zariadení. Ak tam teda pribudne nepovolená reklamná stavba, je veľmi ťažké ju identifikovať,“ uviedla hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová.
Boj s reklamným smogom by mal v metropole Šariša uľahčiť pripravovaný územný plán. Budú v ňom totiž jasne stanovené podmienky osádzania a samotnej prevádzky.
Problém s bilbordmi však nie je všade rovnaký, keďže v Michalovciach ho výrazne neregistrujú.
„Aj napriek tomu, že uvedená problematika, nebola súčasťou predvolebného programu súčasného vedenia mesta, mesto Michalovce určite neplánuje rozširovať počet bilbordov či iných formátov vonkajšej reklamy veľkých rozmerov,“ uistila hovorkyňa Mária Stričková.
V Humennom majú dva typy reklamných plôch – mestské a súkromné.
„O mestské reklamné plochy, tzv. citylighty, ktoré sú osadené najmä v južnej časti Námestia slobody, sa stará Mestské kultúrne stredisko (MsKS). Nielen tieto reklamné priestory, ale aj betónové skruže, ktoré spravuje MsKS Humenné, sú už od volebnej reklamy vyčistené. Na súkromných reklamných plochách však samospráva nemá možnosť zasahovať do vizuálneho obsahu. Podľa našich informácií to zvyčajne funguje tak, že pôvodná reklama je prekrytá novou až vtedy, ak sa vyskytne nový záujemca o reklamu s inou témou,“ vysvetlil Marián Škuba z Mestského úradu.
Problémy s reklamnými plochami neevidujú podľa hovorcu Tomáša Repčiaka ani v Spišskej Novej Vsi. Podobne ako v Prešove, aj mesto Vysoké Tatry rieši túto situáciu regulovaním v rámci územného plánu. Podľa asistentky primátora Valérie Klincovej sa na odstraňovaní reklamných plôch pracuje už od decembra. Zároveň povolenia nových billboardov sa snažia obmedzovať v maximálnej možnej miere.
Autor: RÁDIO KOŠICE