Témou bolo aj schvaľovanie žiadostí o eurofondy.
V Prešove dnes pokračuje zasadnutie mestského zastupiteľstva, ktoré bolo koncom apríla prerušené. V úvode poslanci diskutovali o metodike zmien územného plánu v záujme podpory hromadnej bytovej výstavby a dostupnosti nájomného bývania. Proces zmien má byť vďaka metodike prehľadnejší a transparentnejší. Za umožnenie výstavby by mesto získalo výhody.
„Po úspešných zmenách a doplnkoch územného plánu a po výstavbe sa určité percento postavených bytov prevedie na mesto Prešov za účelom vytvorenia fondu nájomného bývania. Existujú aj iné formy, záleží na konkrétnych skutočnostiach. Iné nefinančné plnenie je napríklad výstavba občianskej vybavenosti alebo technickej infraštruktúry, ktorá nebude slúžiť výhradne výstavbe. A je možné aj finančné plnenie, to je však obmedzené ďalšími vecami, ako je rozloha lokality, prípadne záujem mesta,“ uviedol hlavný architekt Patrik Panda.
Pre investorov je metodika dobrovoľná a nemusia sa ňou riadiť. Aj pre nich však ponúka určité benefity v podobe rýchlej zmeny územného plánu či zhodnotenia nehnuteľnosti. Primátor František Oľha poukázal na problematiku hustého zabývania v Prešove aj na nedostatok bytov, ale aj na to, že bytová výstavba v meste v ostatných rokoch pokračuje:
„Takéto byty sa stávajú súčasťou majetku mesta. Sú to byty, ktoré nie sú zaťažené žiadnymi inými záväzkami - prideľovať ich napríklad sociálne slabším, ale všeobecne záväzným nariadením si vieme povedať, že budú vyhradené napríklad pre začínajúcich učiteľov, pre lekárov, pre mestských policajtov. Vieme si úplne jasne a zrozumiteľne povedať, pre aké kategórie.“
Poslanci zároveň schválili projekt dopravného podniku na modernizáciu údržbovej základne trolejbusov, ktorá si vyžiada takmer 38 miliónov eur. Hradená by však mala byť plne z externých zdrojov. Tie sa použijú aj pri ďalších projektoch, ktorým zastupiteľstvo schválilo podanie žiadostí. Je medzi nimi rekonštrukcia nádvoria Čierneho orla či výstavba cyklochodníkov.
„Prvý cyklochodník aj cyklochodník na ulici Wolkerovej. Ide o prvú etapu, ktorá začína v úseku pod Hotelom Šariš a končí pri FTA aréne. Aktuálne prebieha proces verejného obstarávania. Druhý cyklochodník je cyklochodník ulíc Štúrova – Radlinského. Je to vlastne od Čierneho mosta, dopraví cyklistu smerom k mostu Jána Pavla a vlastne k Eurovelu. Vysoké spolufinancovanie je z toho dôvodu, že projektová dokumentácia ráta s celkovou úpravou ulíc Štúrova – Radlinského,“ vysvetlil vedúci odboru rozvojových aktivít Slavomír Karabinoš.
Ďalšie projekty sa týkajú inštalácie zariadení na podporu výroby tepla v materskej škole Važecká, revitalizácie stromoradí a záhonov, ako aj obnovy čistiarne odpadových vôd na Cemjate.