Letecká linka medzi Košicami a Bratislavou by mala premávať od marca

KošiceSpravodajstvo

Aktualizované 15.15 hod.

Rezort dopravy vyhlásil súťaž na zriadenie pravidelnej leteckej linky z Košíc do Bratislavy. Lietať by mala od marca vždy v pondelok, stredu, piatok a nedeľu.

„Ako sme už v minulosti informovali, Európska komisia nám dala súhlas na zriadenie leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami vo verejnom záujme. Včera (3. 12.) sa podarilo dokončiť našu výzvu a odoslali sme ju do vestníka Európskej únie. Radi by sme vyzvali všetkých poskytovateľov služieb, aby sa nám prihlásili do tendra. Dúfam, že od marca sa nám podarí lietať na tejto linke už pravidelne, uviedol minister dopravy Jozef Ráž.

„Chcel by som uviesť niekoľko parametrov toho, ako sme to nastavili. Jednosmerná letenka bez batožiny - jej cenu sme nastavili na úroveň 80 eur jednosmerne, s batožinou na 90 eur. Hovoríme teda nie o príručnej batožine, ale o tej, ktorú dávame do spodku lietadla. Obojsmerná letenka bez batožiny by mala stáť 130 eur, s batožinou 145 eur,“ doplnil minister.

Cena letenky je jedným z kritérií tendra, môže sa ešte hýbať, ale už len smerom nadol.

„Verím, že do začiatku budúceho roku budeme mať tento tender uzatvorený a budeme vedieť už názov poskytovateľa linky, a že od marca sa nám podarí linku zaviesť do praxe. Nastavili sme minimálnu veľkosť lietadla na 40 pasažierov, tzn. to je nejaké minimum toho, s čím treba lietať a samozrejme zazmluvnené to bude s takým poskytovateľom, ktorý ponúkne čo najnižšiu požadovanú sumu od štátu na doplácanie nákladov na prevádzku tej linky,“ uviedol Ráž.

Minister očakáva, že pri linke do Košíc bude záujem leteckých firiem:

„Dokonca ho máme indikovaný dopredu, pretože viaceré spoločnosti sa už dopredu pýtali, či také niečo neplánujeme zriadiť. Takže verím, že budeme úspešní.“

Finančné prostriedky na kompenzáciu letov sa majú vyplácať až v roku 2026:

„Tak je to nastavené, že začína sa lietať v roku 2025, ale vyúčtovanie s doplatkom sa bude robiť v roku 2026. Preto v rozpočte na rok 2025 vôbec nefiguruje suma na prevádzku linky,“ uzavrel minister.

Juraj Toth z Letiska Košice uviedol, že túto iniciatívu vítajú:

„Sme radi, že sa vec posunula, a že sme o niečo bližšie k tomu, aby sa na pravidelnej linke lietalo medzi Košicami a Bratislavou a sme veľmi zvedaví a v očakávaní, čo nám tento tender prinesie. Rozhodujúci faktor je typ, veľkosť a kapacita lietadla, až to potom ukáže, nakoľko rentabilné to bude pri danej cene. Lebo rozdiel je, ak by lietalo lietadlo s kapacitou napríklad 46 miest alebo keby to bol nejaký veľký Boeing alebo Airbus so 180 sedadlami. Ale časová úspora je značná a pri inflácii – keď vidíme ceny, ako všade išli hore – tak si myslím, že tá cena je, ľudovo povedané, v pohode.“

Doplnil, že lietať by sa malo sedemkrát týždenne:

V pondelok, stredu a piatok ráno a večer a siedmy let potom v nedeľu večer. Dokonca my sme presvedčení o tom, že potenciál je ešte vyšší na to, aby sa lietalo každý deň ráno a večer. Dáta, ktoré máme, sú síce staršieho rázu, ešte z roku 2008, ale vtedy sa lietalo trikrát denne lietadlami Boeing 737 a vtedy túto linku ročne využilo takmer 200-tisíc cestujúcich. Čiže pri vhodne nastavenom obchodnom modeli, pri vhodne zvolenom letovom poriadku a type lietadla, ten potenciál určite je aj na intenzívnejší letový poriadok, ako je predbežne komunikovaný.

Komentáre