Rezort školstva zaradí žiakov zo znevýhodneného prostredia späť do hlavného vzdelávania

SlovenskoSpravodajstvo

V rámci projektu vzniknú aj adaptačné triedy.

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (MŠVVaM SR) iniciuje projekt Podpora vzdelávacích príležitostí. Aktivita je zameraná pre žiakov v špeciálnych školách a triedach. Víziou ministerstva je identifikovať žiakov s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia vo veku šesť až desať rokov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), ktorí majú potenciál úspešne zvládnuť vzdelávanie v hlavnom prúde vzdelávania.

„Táto cieľová skupina žiakov bude následne pretestovaná metódou, ktorá vie vylúčiť mentálne postihnutie u žiaka, a ktorej využitie bude odborne garantované partnerom projektu, Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Táto metóda je citlivá aj na jazykové a sociálne odlišnosti žiakov. Žiaci, ktorým bude mentálne postihnutie vylúčené, budú postupne preradení do hlavného vzdelávacieho prúdu,“ priblížili z rezortu.

V rámci projektu vzniknú aj adaptačné triedy, ktoré sú určené pre žiakov, ktorí boli pôvodne zaradení do špeciálneho vzdelávacieho prúdu, ale majú potenciál úspešne prejsť do hlavného prúdu vzdelávania. Jedným z ich cieľov je podľa ministerstva zabezpečiť hladký prechod a minimalizovať negatívne dopady na žiaka i na jeho nové školské prostredie.

Druhý partner národného projektu – Národný inštitút vzdelávania a mládeže, bude pripravovať pedagogických a odborných zamestnancov na školách, kam budú deti preradené, na prechod týchto žiakov do hlavného prúdu vzdelávania.

„Týmto chceme v národnom projekte podporiť čo najplynulejšie zaradenie týchto žiakov a minimalizovať negatívne dopady na základné školy v hlavnom prúde vzdelávania, ako aj na preradených žiakov a školské kolektívy. Tento prechod je súčasťou širšej reformy zameranej na zvýšenie rovnosti vo vzdelávaní a efektívnejšie využitie potenciálu žiakov,“ doplnil rezort školstva.

Foto
Ministerstvo školstva chce zaradiť žiakov zo znevýhodneného prostredia späť do hlavného vzdelávania / TASR

Vyučovanie v dvojzmennej prevádzke má podľa MŠVVaM negatívny dopad na vzdelávacie výsledky, dochádzku, predčasný odchod zo školy a duševné zdravie žiakov, ako aj kvalitu vzdelávania vo všeobecnosti:

„Odstránenie tohto nežiadúceho stavu a zabezpečenie podmienok na zabránenie jeho opätovnému vzniku je vysokou prioritou.“

Rezort v súvislosti so situáciou navýšilo aj množstvo školských psychológov, špeciálnych pedagógov a sociálnych pedagógov. Týmto krokom pribudlo v sektore 1500 odborných pracovníkov.

Zo zistení Štátnej školskej inšpekcie vyplynulo, že až 79 percent detí prijímaných do špeciálnych škôl muselo v uplynulom školskom roku absolvovať rediagnostické vyšetrenie. Ide pritom o dramatický nárast oproti predchádzajúcim rokom. Inšpekcia zároveň poukázala, že medzi prijímanými deťmi bolo výrazne vyššie zastúpenie žiakov z MRK. Problémy sa týkali aj materiálneho a personálneho zabezpečenia škôl.

 

Zdroj: TASR 

Komentáre