Prieskum ukázal, že technológie za volantom uprednostňujú mladšie ročníky a vysokoškolsky vzdelaní ľudia.
Ministerstvo dopravy realizovalo výskum o používaní mobilných zariadení za volantom, pričom zistili, že až tretina aktívnych vodičov ich používa počas jazdy. V súvislosti s výsledkami rezort spúšťa kampaň „Nemobiluj! Šoféruj!“. Projektom chce poukázať na následky používania mobilu, ktorí výrazne znižuje pozornosť za volantom a býva tiež dôvodom dopravných nehôd.
„Táto kampaň bude mať, nazvem to, obrazový spôsob vyjadrenia, bude to niečo ako reklama. Kolegovia si pripravili tri podľa mňa veľmi pekné, emotívne, krátke príbehy, ktoré majú upozorniť na to, aby sme mobil za volantom do ruky nebrali,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
V Košiciach tiež pribudol pri obchodnom centre na Moldavskej ceste autovrak, ktorý je dôsledkom nepozornosti vodičov, ktorí za volantom využívajú telefón. Ďalší autovrak by mal byť umiestnený v Bratislave a Žiline.
Prieskum pre Národnú diaľničnú spoločnosť skúmal správanie 1001 vodičov.
„Tretina vodičov používa mobil počas jazdy, štvrtina z týchto ľudí ho používa počas každej jazdy. Na telefonovanie ho používa 69 percent ľudí, 66 percent sa hlási k tomu, že ho používajú aj na navigáciu a vyše 40 percent je aj počúvanie hudby,“ priblížil spoluautor kampane Martin Petro z rezortu dopravy.
Problémom sú aj SMS správy či upozornenia na sociálnych sieťach, na ktoré odpovedá za volantom každý piaty šofér. Prieskum tiež ukázal, že najviac využívajú mobil mladší šoféri a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.
„Za päť sekúnd prejde auto, ktoré ide 50 kilometrov za hodinu, čo je bežná rýchlosť v obci alebo v meste, približne až 69 metrov. Pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu, čo je rýchlosť mimo obce, je to až 125 metrov a pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu, čo je rýchlosť na diaľnici alebo rýchlostnej ceste, je to viac ako 180 metrov bez toho, aby sme sa dívali na premávku a cesta nám uteká,“ upozornil vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Roman Török.
Pri požívaní mobilu sa tiež šoférovaním jednou rukou ťažko vyhýba náhlym prekážkam na ceste i zapína smerovka a celkovo je oslabené sústredenie vodiča.
Dôležité je, aby si pred jazdou vypli notifikácie a nenechali sa rozptýliť prichádzajúcimi správami. Potrebné je tiež nastaviť si GPS navigáciu ešte pred smerom jazdy, nie počas nej.
Zdroj: TASR

