Moderné vlaky by mali prísť na východ na budúci rok

VýchodSpravodajstvo

Aktualizované 16.05 hod.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nedávno spustila do prevádzky tri nové elektrické dvojposchodové vlakové súpravy, ktoré majú jazdiť na frekventovaných tratiach západného Slovenska, z Bratislavy do Trenčína a do Nových Zámkov. Podľa ZSSK budú neskôr, po modernizácii príslušnej trate, premávať až do Žiliny.

Južná trasa východného Slovenska nie je vybavená modernými vozidlami. Cestujúci na viacerých fórach poukazujú na to, že východ je ďaleko od Bratislavy, preto sa tu veľa noviniek ani nedostane. ZSKK argumentuje tým, že vozidlový park v posledných rokoch prešiel výraznou modernizáciou aj v tomto regióne. Vlaky sú v dobrom technickom stave a spĺňajú všetky bezpečnostné normy.

Jedným zo strategických cieľov je podľa hovorcu ZSSK Dominika Drevického priebežne modernizovať vozidlový park, ktorý bol za uplynulé obdobie výrazne obnovený, a to aj na východnom Slovensku:

„Modernizáciu je potrebné vnímať ako dlhodobý a časovo náročný proces, ktorý nie je možné zrealizovať zo dňa na deň s ohľadom na výrobné procesy vozidiel, ako aj legislatívne podmienky týkajúce sa samotného procesu obstarania.“

Foto
ZSSK uviedla do prevádzky tri nové veľkokapacitné vlakové súpravy / TASR

Deväť kusov nových Panterov, ktoré sú teraz v Nových Zámkoch malo doplniť flotilu aj na trase Košice-Lipany-Plaveč, Košice –Michaľany – Trebišov a po elektrifikácii aj Humenné. Prešovský kraj požadoval tieto vlaky už dávno, preto je z krokov ZSSK prekvapený.

„Tento krok vedenia železníc považujeme za neférový. Roky sme boli uisťovaní, že nové moderné súpravy budú smerované na východ republiky. Opäť sa tak opakuje scenár z roku 2020, keď došlo k presunom moderných vozidiel na západ, kde už nízkopodlažné elektrické vozidlá jazdia. Aktuálnou náplasťou za vozidlá šité na mieru v okolí Prešova a Košíc tak budú jazdené súpravy s jednokrídlovými dverami, s nekomfortným nastupovaním, jednoducho, nevhodné pre dopravu medzi druhým a tretím najväčším mestom Slovenska,“ za kraj uviedla Daša Jeleňová.

Na východ prišiel iba jeden z deviatich Panterov. Národný dopravca uviedol, že doplneniu vlakov na východ bráni európska legislatíva, keďže tu chýba zabezpečovací systém na infraštruktúre. Podľa Drevického sa podmienky zmenili počas obstarávania.

ZSSK pokračuje v modernizácii svojho vozového parku a na regionálnych tratiach východného Slovenska postupne zavádza do prevádzky modernizované vozidlá. V uplynulom období boli na tieto trate nasadené nové elektrické jednotky i nové a modernizované vozne druhej triedy. Strategickým cieľom je podľa Drevického pokračovať v procese modernizácie a postupne omladzovať vozidlový park. V súčasnosti má spoločnosť pripravených niekoľko projektových zámerov, ktoré prinesú ďalšie moderné vlaky aj na východ.

Prvé výsledky týchto projektov pocítia cestujúci už v roku 2025. Modernizácia bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch s cieľom priniesť kvalitnejšie a komfortnejšie cestovanie vlakom pre všetkých cestujúcich na východnom Slovensku. Prioritnú časť investícií zameraných do modernizácie vozidlového parku plánujeme financovať zo zdrojov Európskej únie, konkrétne z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky a nového Operačného programu Slovensko 2021 – 2027.“

Východniari poukazujú aj na zlý stav tratí, ktoré Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktuálne opravujú aj na východe.

„Tento stav železničnej infraštruktúry je častou témou spoločných rokovaní ZSSK a ŽSR. Z nášho pohľadu by sa situácia mala riešiť priebežne, to znamená, nielen odstraňovaním porúch, ale aj zodpovedajúcou údržbou a hlavne predvídateľným a dostatočným financovaním,“ uzavrel Drevický.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre