Modernizácia depa DPMK si vyžiada o vyše 17 miliónov eur viac

KošiceSpravodajstvo

Čerpanie eurofondov však nie je ohrozené.

V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sa modernizuje údržbová základňa (MÚZ). Projekt sa realizuje v dvoch etapách, pričom v porovnaní s vysúťaženou cenou doposiaľ zdražel o zhruba 17,5 milióna eur. Zo zverejnených dodatkov vyplýva, že celková suma sa navýšila na 51,3 milióna eur bez DPH. Rekonštrukcia električkového depa mala byť pôvodne hotová do konca roka 2023. Ministerstvo dopravy tvrdí, že čerpanie eurofondov nie je ohrozené.

Prvá fáza MÚZ si mala podľa výsledku verejného obstarávania vyžiadať 20,3 milióna eur bez DPH. DPMK a firma Metrostav zatiaľ uzavreli 17 dodatkov k zmluve o dielo. Hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková uviedla, že súčasná suma je na úrovni takmer 35,7 milióna eur bez DPH:

Termín ukončenia je stanovený na 31. augusta, následne sa začne kolaudačné konanie.“

Súčasťou prvej etapy je rekonštrukcia koľajiska a výmena trolejového vedenia v rámci celého areálu depa, výstavba novej haly na umývanie električiek, rekonštrukcia pôvodnej a výstavba novej odstavnej haly pre električky aj modernizácia haly denného ošetrenia.

Druhá fáza MÚZ mala stáť približne 13,6 miliónov eur bez DPH. Peniaze by sa mali použiť na výstavbu novej haly údržby či technologické vybavenie. Doposiaľ bolo uzavretých 12 dodatkov a v pláne je aj ďalší. Aktuálne zazmluvnená suma so spoločnosťou TSS Grade je na úrovni 15,6 milióna eur bez DPH. Po predĺžení lehoty bol termín ukončenia stanovený do 30. apríla. Zhotoviteľ odovzdal dielo v stanovenom termíne. V prípade oboch fáz sú uzavreté aj dohody o predčasnom užívaní častí stavieb. Zatiaľ však nie je známe, kedy bude električkové depo v plnej prevádzke.

Foto
V areáli DPMK sa modernizuje údržbová základňa / TV KOŠICE

Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková reagovala, že meškanie ukončenia projektov zapríčinili viaceré faktory vrátane výpadkov v dodávkach stavebných materiálov počas pandémie či komplikovaných povoľovacích procesov zo strany príslušného stavebného úradu, ktorý si vyžiadal etapové uvedenie do prevádzky.

Čerpanie eurofondov ohrozené nie je. Projekty boli operatívne rozdelené na dve fázy tak, aby bolo možné zefektívniť realizáciu aj financovanie. Prvá fáza bola realizovaná v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a druhá v rámci Programu Slovensko.“

Konečná výška príspevkov bude známa po finančnom uzatvorení oboch projektov. Poláčiková doplnila, že celková výška nenávratného finančného príspevku (NFP) za všetky etapy je vyše 54,2 milióna eur:

„DPMK sa podieľa na spolufinancovaní projektov sumou päť percent z oprávnených výdavkov. Vzhľadom na rast celkových nákladov sa zvýšila aj absolútna výška spolufinancovania – z pôvodne plánovaných približne 1,69 milióna eur na viac ako 2,56 milióna eur. Ak rastie NFP, rastie aj spolufinancovanie prijímateľa.“

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre