Hrozí, že Európska komisia zainvestuje do konkurenčných prekladísk.
V máji navštívila Čiernu nad Tisou delegácia z Európskej komisie. Spolu s vedením rezortu dopravy sa dohodli na realizácii investičných projektov na prekladisku, ktoré predstavuje veľký potenciál najmä v súvislosti s obnovou Ukrajiny. Upozornil na to spolok Na železnicu.
„Tým, že by sa rozšírili kapacity, tak vznikajú nové príležitosti, budú rozsiahle investície v areáli prekladiska, budú investície do železničnej infraštruktúry, čo bude mať prínos pre celú železničnú dopravu. Zvýši sa zamestnanosť, čo je obrovské pozitívum v tomto regióne a je tam, samozrejme, potenciál ďalšieho rastu prekladiska aj do budúcna s potenciálom vzniku regionálneho centra,“ uviedla Darina Željazkovová zo spolku.
Od májového stretnutia však podľa nej nedošlo k žiadnym konkrétnym krokom ani k čerpaniu európskych zdrojov. Jedným z dôvodov sú aj eurovoľby a následná výmena zástupcov v Komisii.
Spolok preto vyzýva, aby sa s rokovaniami začalo čo najskôr. Inak hrozí, že Únia zainvestuje do iných, konkurenčných prekladísk, napríklad za východnými hranicami. O reakciu sme požiadali aj ministerstvo dopravy.
„Dôkladne sa pripravujeme na prvú možnú výzvu, ktorá bude na potenciálne výdavky na prekladiská Čierna nad Tisou a Dobrá, vyhlásená zo strany EÚ v priebehu septembra a ukončená v januári. O tom, ktoré projekty budú z nástroja CEF podporené, sa v Bruseli rozhodne v lete budúceho roku,“ uviedla hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
V prípade investícií by sa prekladisko v Čiernej nad Tisou mohlo stať najväčším suchozemským prístavom.
„Veríme, že aj EK vezme do úvahy fakt, že prekladiská v Čiernej nad Tisou a v Dobrej netreba stavať takpovediac na zelenej lúke a treba ich len modernizovať, čím sa usporia nemalé prostriedky a čas. Taktiež je dôležité, že sa nachádzajú na TEN-T koridore, s priamym napojením na Košice, Žilinu, Bratislavu a ďalej do iných lokalít EÚ,“ doplnila Poláčiková.
Prekladisko aktuálne slúži najmä na tzv. linky solidarity, ktoré prevážajú obilie z Ukrajiny cez Európu do Afriky. Predpokladá sa však, že po skončení vojny sa transport bude realizovať najmä opačným smerom.