Modernizácia trate medzi Košicami a Žilinou prinesie zvýšenie rýchlosti vlakov

SlovenskoSpravodajstvo

Vyhlásenie verejného obstarávania je naplánované na budúci rok.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú verejné obstarávanie na modernizáciu ďalších dvoch úsekov na železničnej trati Žilina - Košice. Dotkne sa úsekov výhybňa Paludza - Liptovský Mikuláš - Liptovský Hrádok a Vydrník - Markušovce v okresoch Liptovský Mikuláš, Poprad a Spišská Nová Ves.

Modernizácia technickej infraštruktúry pre dosiahnutie európskych štandardov má umožniť zvýšenie rýchlosti vlakov do 160 km/hod. na čo najdlhších častiach úsekov. Železnice chcú tender vyhlásiť koncom februára budúceho roku.

Rekonštrukcia úseku na Liptove bude na pôvodnom telese trate len v stanici Liptovský Hrádok. Za jej žilinským zhlavím sa navrhované nové trasovanie trate odkláňa z pôvodného telesa a trať sa napája na existujúcu pred košickým zhlavím výhybne Paludza. Súčasťou modernizácie budú aj stanice Liptovský Mikuláš a Liptovský Hrádok.

V prípade modernizácie spišského úseku Vydrník - Markušovce cez Spišskú Novú Ves železničiari oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 percent dĺžky:

„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 - 110 kilometrov za hodinu a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov v dlhých, súvislých úsekoch.“

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Počíta sa aj s vybudovaním nového trakčného vedenia, zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky. Zároveň vzniknú nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves - Madaras, pribudne nový železničný tunel Kalmanka aj výhybňa Spišské Tomášovce. Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové okružné križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov.

„Pre zníženie negatívnych účinkov hluku zo železničnej dopravy v zmysle hlukovej štúdie budú vybudované protihlukové steny,“ uviedli železnice.

Ako náhrada za stavbou zabraté alebo zničené biotopy sú navrhnuté revitalizačné opatrenia na ochranu prírody a krajiny.

„Prednostne sa navrhujú revitalizačné opatrenia, ktoré sa môžu realizovať buď na navrhovanom zemnom telese alebo na plochách, ktoré vzniknú po demontáži existujúcej trate po spustení železničnej prevádzky na modernizovanej trati,“ vysvetlili železničiari.

 

Zdroj: SITA

Komentáre