Aj východoslovenské kraje plánujú v tomto roku ďalšie rekonštrukcie.
Únia miest Slovenska eviduje na území svojich členských miest zhruba 560 mostov, z ktorých 36 percent je v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Situácia je podľa nej alarmujúca. Mnohé z týchto mostov nie sú zaradené v majetku miest, nemajú vlastníka, chýba k nim projektová dokumentácia či preberacie protokoly, a tak ich nemá kto opraviť. Niektoré z nich slúžia ako zjazdy z rýchlostných ciest, diaľnic alebo sú to privádzače na rýchlostné cesty. Podľa Únie je preto potrebné revidovať vlastnícke vzťahy mostov a jednoznačne určiť vlastníka. S ministerstvom dopravy preto rokovala v tejto súvislosti o pomoci štátu.
„Nie je možné, aby ministerstvo dopravy suplovalo tam, kde má mosty v správe samospráva. Avšak nedá sa pred týmto problémom zatvárať oči a tváriť sa, že sa nás to netýka. My aktuálne preto spúšťame PPP projekty, čo je spôsob, ako dostať financie zo zahraničia a pomôcť hrubému domácemu produktu Slovenska a zároveň si vyriešiť túto situáciu s mostami na cestách I. triedy,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
Štúdia uskutočniteľnosti plánovaného PPP projektu tak už čoskoro ukáže, koľko mostov sa dá do neho zaradiť, akým spôsobom by sa mali zrekonštruovať, či je plošná obnova mostov na týchto cestách výhodná a určí potrebný finančný rozsah.
„V prípade, že sa tento pilotný projekt ukáže, že je životaschopný a že je realizovateľný, tak následne sme rozbehli predbežné trhové konzultácie na to, aby sme spravili väčšiu rámcovú dohodu na možnosť prepočítania takýchto PPP projektov, do ktorého sme už zahrnuli aj samosprávy,“ doplnil minister.
Rozpočty samospráv sú podľa ich slov napnuté už teraz a ledva dokážu pokryť ich základné potreby. Opravy mostov sú nákladné a aj na splácanie peňazí by bolo potrebné zvýšiť prílev financií do rozpočtov. Mosty v katastrofálnom stave máme aj na východe. Viackrát nám košický i prešovský župan uviedli, že na komplexnú obnovu všetkých mostov v havarijnom stave by museli ísť miliardy eur. Komentovať situáciu s PPP projektmi župy nechceli, keďže nedisponujú informáciami ohľadom možnosti štátu financovať aj regionálne cesty. Isté je však to, že viaceré mosty na východnom Slovensku potrebujú nutne opravu.
„V havarijnom stave je sedem mostov, a to most cez inundačný kanál pred obcou Vojany na ceste II/552, most cez nápustný kanál pred obcou Zbudza na ceste III/3741, most cez kanál pred obcou Senné na ceste III/3771, ďalej cez potok pred obcou Kováčová na ceste II/3015, most cez potok Tichá voda pred obcou Henclová na ceste III/3276, most cez Levočský potok v obci Harichovce na ceste II/533 a most nadcestie trať ČSD Košice - Žilina na ceste III/3280. Najväčšou investičnou akciou v roku 2025 by mala byť rekonštrukcia mosta cez rieku Torysa v obci Ploské vo výške viac ako 2,7 milióna eur,“ vymenovala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Katarína Strojná.
V aktuálnej stavebnej sezóne chce kraj pokračovať v rekonštrukcii mosta pred obcou Vojany, mosta cez potok Peklisko v Olcnave, mosta cez poľný kanál pred obcou Topoľany či mosta cez rieku Bodva pred obcou Debraď. Obnova sa týka aj mosta cez potok Čečanka za obcou Mokrance a mosta cez potok Čierna voda v obci Kusín.
„Ďalšou veľkou plánovanou investíciou je most cez vodnú nádrž Ružín pred Jaklovcami za takmer 2,3 milióna eur. Po skončení zimnej údržby by mala Správa ciest KSK začať aj s rekonštrukciou mosta cez Hornád v Chrasti nad Hornádom, mosta cez Svinický potok v Ďurkove, mosta cez potok Bukovina v Ploskom, mosta cez Dolinský potok a dvoch mostov cez Kalužský potok za obcou Kaluža,“ doplnila Strojná.
Župa tento rok plánuje opraviť spolu 13 mostov a tri úseky ciest za takmer 15 miliónov eur. V prípade, že sa im podarí získať nenávratný finančný príspevok, pustia sa aj do opráv ďalších dvoch mostov a dvoch úsekov ciest za viac ako 10 miliónov eur.
Spomedzi všetkých krajov má však najrozsiahlejšiu cestnú sieť Prešovský samosprávny kraj (PSK). Vo svojej správe má celkovo 1230 mostov. Z nich 45 percent je v zlom alebo havarijnom stave. Hovorkyňa kraja Daša Jeleňová nám potvrdila, že prevažná väčšina peňazí preto ide práve do ciest a mostov:
„Rekonštrukcie mostov v rámci našej cestnej siete realizuje Správa a údržba ciest PSK z vlastných kapitálových zdrojov krajskej samosprávy a európskych fondov. Ich kombináciou sa snažíme udržať tempo kompletných rekonštrukcií na približne 25 mostných objektoch každý rok. Táto pravidelnosť, vyplývajúca z nášho mostného programu, predpokladá odstránenie havarijných a veľmi zlých stavebno-technických stavov na našich mostoch do päť rokov.“
V tomto smere kraj uvažuje o finančnej potrebe približne 200 miliónov eur s predpokladaným časovým horizontom desať rokov.
„Aktuálne realizujeme rekonštrukciu viacerých mostov, napr. v obci Holumnica, pred obcou Ďačov, na úseku Ladomírová – hr. Okresu Svidník, v úseku Prešov – Petrovany a v úseku Zlaté – križovatka s cestou I/77. Máme vytvorený funkčný mostný program, ktorý nám zabezpečuje správne nastavenie potrieb na rekonštrukciu mostov z pohľadu ich životnosti a naliehavosti ich rekonštrukcie,“ doplnila Jeleňová.
Financií je podľa krajov stále nedostatok. Môže za to aj rýchlo rastúca intenzita dopravy či vysoký vek mostných objektov. Havarijný stav mostov môže obmedzovať nielen cestnú, ale aj železničnú dopravu. A to aktuálne pod Tatrami na trase Poprad-Vydrník.
„Poprad-Vydrník je v takom štádiu, že práce by sa mali čoskoro začať. Je tam asi 17 mostných objektov a myslím, že sedem nových sa má vybudovať. Mosty na Kežmarskej ulici v Poprade sú staré, betónové, nahradia ich nové oceľové, a to vo všetkých štyroch koľajach, aj nad riekou Poprad. V úseku do Vydrníka tam budú päťpoľové a sedempoľové mosty a bude to konečne pekne vyzerať, ale aj správne fungovať,“ uzavrel riaditeľ košického mostného obvodu Železníc SR Andrej Zitrický.
Autor: RÁDIO KOŠICE