Zmeniť by sa to mohlo od budúceho roka.
V polovici februára bola cestujúcim odovzdaná elektrifikovaná trať v úseku medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou. Elektrické vlaky však v tomto úseku zatiaľ nejazdia. Železničná spoločnosť Slovensko by ich mala nasadzovať od budúceho roka.
Úsek je podľa hovorcu spoločnosti Dominika Drevického súčasťou širšieho strategického plánu postupnej modernizácie železničnej infraštruktúry, v rámci ktorej sa pracuje napríklad na elektrifikácii a kompletnej rekonštrukcii trate Humenné – Bánovce nad Ondavou.
„Aj keď sa zatiaľ na úseku Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou elektrické vlaky nenasadzujú, tento úsek bude v budúcnosti súčasťou ucelenej elektrifikovanej trate, čím sa zvýši efektivita a ekologickosť železničnej dopravy na Slovensku,“ povedal Drevický.
Elektrické vlaky radu 660 by mali na tejto trati jazdiť postupne od januára podľa harmonogramu inštalácie Európskeho systému riadenia vlakov.
„Rýchliky však naďalej zostanú v dieselovej trakcii,“ doplnil Drevický.
V porovnaní s dieselovými vlakmi sú elektrické súpravy ekologickejšie a ekonomickejšie, pretože majú efektívnejšie brzdenie a rozjazdy pri svojej jazde. Zároveň sú pohodlnejšie vzhľadom na nižší hluk, ktorý pri prevádzke vydávajú.
„Čo sa týka elektrických vlakov, je to záležitosť dopravcu. Čo sa týka nás, ako správcu infraštruktúry, sme pripravení zariadenie zapnúť a sme schopní ho prevádzkovať v plnom rozsahu,“ povedal riaditeľ Oblastného riaditeľstva Košice Železníc Slovenskej republiky Jaroslav Sakáč.
Z ekonomického hľadiska je podľa neho výhodnejšia prevádzka elektrických vlakov na celistvých úsekoch.
Modernizácia úseku dlhého 21,5 kilometra stála 66,8 milióna eur, financovaná bola prevažne z eurofondov. Má prispieť k atraktivite vlakovej dopravy, zníženiu emisií skleníkových plynov, hluku i prašnosti v regióne. Trať tiež umožňuje vyššiu rýchlosť vlakov, a to do 100 km/h.
Zdroj: TASR