Jedným z problémov sú nové pravidlá, ktoré začali platiť od mája.
Nedávno sme vás informovali, že na našich východných hraniciach smerom na Ukrajinu sa tvoria kolóny. Spôsobujú ich nákladné vozidlá, ktoré prevážajú osobné autá. Tie slúžia buď na súkromné účely, pre dobrovoľníkov či ukrajinskú armádu. Ich vláda totiž schválila zákon, ktorý povoľuje prevoz áut z Európskej únie bez cla.
Poradca predsedu vlády pre Ukrajinu Eduard Buraš pre Rádio Košice povedal, že aj v týchto dňoch sú tam niekoľkokilometrové kolóny, pričom niektoré autá priamo do Uble ani nepúšťajú:
„Policajné zložky nepúšťali autá na colné vybavenie, pretože by jednak upchali celý prechod obcou a na druhej strane, tam priestoru pred hraničným priechodom a v colnom priestore Ubľa veľa nie je. Hraničný priechod v Ubli nebol prakticky v tomto stave, ako je teraz, pôvodne plánovaný, na taký počet áut, ktoré ním dnes prechádzajú.“
Buraš tvrdí, že nestačí ani ochota pracovníkov na hraniciach, aj napriek tomu tam vodiči čakajú na vybavenie desiatky hodín:
„Podľa informácií aj toho, čo som tam videl, tak ten čas bol od 10 do 16 hodín, kedy sa čakalo na výstup zo Slovenskej republiky. Nie je spôsobený slovenskou stranou, ale je spôsobený tým, že na ukrajinskej strane pracovali na výstupe a vstupe štyria ľudia, dvaja smerom zo Slovenska a dvaja na Slovensko. Okrem toho, že vybavovali bežných cestujúcich, ktorí sa z ukrajinskej strany vracali, tak vybavovali aj tie autá, ktoré sa teraz na Ukrajinu dovážajú.“
Na vybavenie jedného auta majú pracovníci od 25 minút do 3 hodín. Najväčším problém podľa Buraša je, ak osoby, ktoré autá prevážajú, nemajú potrebné formality:
„Nehovoriac už o tom, že napríklad u niektorých chýbajú doklady, ktoré je potrebné doplniť. Oni to potom musia oskenovať, skopírovať, spracovať, uchovať, a tým vznikajú časové straty. Jednoducho, ten čas môže byť na jedno auto aj viac ako hodinu. Tak si viete predstaviť, že asi akým spôsobom sa tie časy naťahujú.“
Ďalší problém spôsobujú nové pravidlá, ktoré začali platiť od mája. Na všetkých hraničných priechodoch je potrebné predkladať takzvanú zelenú kartu. Napriek situácii na hraniciach však naďalej pokračujú aj zbierky humanitárnej pomoci. Kým minulý týždeň viezli materiál do detského domova pre telesne znevýhodnené deti neďaleko Užhorodu, v najbližších dňoch poputuje do Mukačeva, Užhorodu a Krivého Rohu.
„Práve ich mesto sa stalo tylom pre deti, pre mládež, pre ľudí, ktorí stratili domov, pre tých, ktorí utekajú pred vojnou z oblasti Dnipropetrovskej, kde je Dnipro, ktoré je v obkľúčení zo všetkých štyroch strán. Ďalej o Mariupole ani nemusím hovoriť, pretože to mesto je skutočne pred zničením, ďalej je to Mykolajev a Cherson,“ dodal Buraš s tým, že súčasťou pomoci majú byť potraviny či deky.
Autor: RÁDIO KOŠICE