Na novú zdravotnícku linku môžete volať aj priamo

SlovenskoSpravodajstvo

Operátor zhodnotí stav volajúceho a môže mu pomôcť radou či odporúčaním.

Na linku 155 prichádza ročne približne 860-tisíc hovorov. Zo všetkých spracovaných udalostí je zhruba 20 percent takých, kde nie je vyslaná posádka Záchrannej zdravotnej služby (ZZS), pričom toto číslo za uplynulé 4 roky stúpa. Ministerstvo zdravotníctva preto od septembra zriadi novú telefonickú linku 116 117 a takzvanú BLS posádku, ktorú má tvoriť vodič a záchranár a budú ich posielať práve k menej závažným prípadom. 

V praxi operátor linky 155 po prvotnej triáži zhodnotí konkrétny stav a rozhodne o vyslaní alebo nevyslaní posádky záchranárov. V prípade, ak sa rozhodne ich nevyslať, ale zváži ďalšiu potrebu komunikácie s volajúcim, môže ho prepojiť práve na operátora 116 117. Ten má viac času zhodnotiť stav volajúceho a môže mu pomôcť radou alebo odporúčaním. 

„Takýmto spôsobom je možné potenciálne zabrániť nepotrebnému vysielaniu posádok ZZS. Posádky  je potrebné vysielať tam, kde ide o ohrozenie životných funkcií alebo ohrozenie života ľudí,“ uviedla pre Rádio Košice Danka Capáková z Operačného strediska ZZS.

Foto
Operátor linky 155 po prvotnej triáži zhodnotí konkrétny stav a rozhodne o vyslaní alebo nevyslaní posádky záchranárov (Ilustračná fotografia) / TASR

Náklady so spustením linky sú pokryté v rozpočte Operačného strediska. Zavolať na číslo 116 117 môžete aj vy sami, ak svoj stav nepovažujete za život ohrozujúci, čo potvrdila aj Capáková:

„Na linku 116 117 bude možné volať aj priamo. Volajúci/pacient, ak nejde o ohrozenie života, nemusí tak prvotne volať na linku 155 alebo 112. V terajšom období však nemá inú možnosť.​“

Zriadenie linky vychádza z rozhodnutia Európskej komisie z februára 2007 o rezervovaní národného číselného rozsahu, ktorý má začínať číslicami 116. Ide o takzvané harmonizované čísla pre viaceré krajiny. Capáková doplnila, že linky 116 117 úspešne existujú niekoľko rokov napríklad v Nemecku, Taliansku či Rakúsku:

„Prevádzkovanie linky bude súčasťou činnosti Operačného strediska ZZS Slovenskej republiky ako samostatný organizačný celok. Jej činnosť však bude úzko prepojená na doterajšiu činnosť Operačného strediska ZZS.“

Služba by mala byť prístupná 24 hodín denne 7 dní v týždni na území celého štátu. Ak nie, musí byť podaná informácia, kedy je služba verejnosti dostupná.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre