Na Slovensku sa zavedie právny nárok na prijatie do materskej školy

SlovenskoSpravodajstvo

Školský systém čaká viacero zmien.

Poslanci parlamentu dnes schválili novelu školského zákona, ktorá prinesie do praxe viacero zmien. Na Slovensku sa napríklad od roku 2025 zavedie právny nárok na prijatie do materskej školy od troch rokov. Cieľom je uľahčiť sprístupnenie nároku najmä deťom z marginalizovaných rómskych komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Novou legislatívou sa plnia niektoré ciele Plánu obnovy. Okrem nároku na prijatie do materskej školy od troch rokov je to aj zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od piatich rokov.

„Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa bude uplatňovať v prvom rade v spádovej materskej škole v mieste trvalého pobytu dieťaťa a len ak z kapacitných dôvodov nebude možné prijať dieťa do tejto materskej školy, môže sa tento právny nárok uplatniť aj v inej materskej škole prednostne zriadenej obcou,“ uvádza sa v schválenom materiáli.

Kvôli lokálnym nedostatkom kapacít v niektorých materských školách, právny nárok na predprimárne vzdelávanie bude možné uplatniť aj v inej materskej škole s kapacitnými možnosťami na prijatie dieťaťa.

V rámci novely sa zavádza aj definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania. Na úrovni zákona bude len základný rámec podporných opatrení, na ktorý bude nadväzovať katalóg podporných opatrení obsahujúci špecifikácie.

Foto
Zavedie sa právny nárok na prijatie do materskej školy (Ilustračná fotografia) / TASR

Súčasťou je aj reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov. Po novom sa spresňujú aj niektoré ustanovenia o hodnotení žiakov, rozširujú sa možnosti experimentálneho overovania a modifikujú sa kvalifikačné predpoklady učiteľov materských škôl. Učitelia v materských školách budú musieť absolvovať povinne inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín, pričom ho učiteľ musí absolvovať do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.

V základnej škole bude možné so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník. Ide teda o jedno z opatrení na plnenie cieľov v rámci plánu obnovy, a tým je zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky. Koncepcia úvodného ročníka je odlišná od prípravného ročníka. Úvodný ročník sa bude môcť zriadiť už od školského roka 2023/2024.

Súčasťou novely je aj zjednodušenie poskytovania podporných opatrení a vytvorenie predpokladov na to, aby každá škola mala kapacitu ich poskytnúť. Od roku 2026 sa má poskytovať príspevok na podporné opatrenia obligatórne. V základných pojmoch sa zároveň ustanovuje inštitút školskej segregácie a inštitút dodržiavania zákazu školskej segregácie. Novela zavádza aj debyrokratizáciu pri ospravedlňovaní žiakov a zníženie záťaže detských lekárov.

V rámci novely sa tiež zavádza nový odborný zamestnanec, ktorým je sociálny pracovník, ktorý má pôsobiť aj v školských zariadeniach. Jeho úlohou bude poskytovať pomoc deťom a ich rodinám v nepriaznivej sociálnej situácii.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre