Nepočujúci nemusia byť v prípade núdze odkázaní na pomoc počujúcim.
Na tiesňové číslo 112 je od nového roka možné poslať aj krátku SMS správu. Ide o službu, ktorá je určená najmä pre ľudí so sluchovým postihnutím, no využívať ju môžu všetci, ktorí sa ocitnú v núdzi. Dôvodom na využitie SMS služby môže byť aj nedostatočné pokrytie signálom. „Služba zaslania SMS správy je dostupná pre občanov, ktorí sú v tiesni a nemôžu zatelefonovať na linku 112 už len z dôvodu, že by boli v ohrození života, ak by zatelefonovali a použili hlasové volanie,“ predstavil službu Peter Lazarov z ministerstva vnútra.
Na celom Slovensku je približne 80-tisíc sluchovo postihnutých občanov. V metropole východu je to okolo 7-tisíc. Podľa Renáty Milkovičovej z Centra nepočujúcich v Košiciach bude mať táto služba využitie. „Nepočujúci nemusia byť v prípade núdze odkázaní na pomoc počujúcim a určite by im to mohlo v určitých situáciách pomôcť,“ povedala.
Na zaslané SMS správy bude operátor odpovedať podobne ako v prípade telefonického rozhovoru. Dôležité je poskytnúť základné informácie o tiesňovej situácií čo najrýchlejšie. Za zneužitie tejto služby hrozí pokuta až do výšky 1650 eur.
V tomto roku pribudne ešte jedna novinka. V súlade s európskou legislatívou plánuje ministerstvo dopravy spolu s rezortom vnútra zaviesť takzvaný systém E-Call. Vďaka tomu sa záchranným zložkám pri dopravnej nehode automaticky odošle poloha auta.
„Každé nové vyrobené vozidlo bude obsahovať hardvérový a softvérový systém, ktorý bude nainštalovaný vo vozidle. V prípade nárazu vyhodnotí, intenzitu nárazu, prípadne či boli vystrelené airbagy. Ak to bude auto dovoľovať, tak aj koľko pasažierov bolo na palube vozidla,“ dodal Lazarov.
E-call bude možné do výbavy auta aj doinštalovať. Zavedenie takýchto technológií v rámci Slovenska umožňuje návrh zákona o elektronických komunikáciách.
Autor: RÁDIO KOŠICE