Vyžiadajú si stovky miliónov eur.
Železničná infraštruktúra na Slovensku sa postupne obnovuje a modernizuje. Výnimkou nie je ani východ, pričom jedným z hlavných projektov je rekonštrukcia a elektrifikácia trate na Zemplíne. Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková pre Košice Online uviedla, že v tejto súvislosti bol predložený aktualizovaný harmonogram prác, aby sa mohla trať v úseku Strážske – Humenné začať užívať predbežne:
„Stavebná časť bude ukončená do konca februára 2025, ukončenie kompletnej rekonštrukcie a elektrifikácie tohto úseku je naplánované na 30. júla 2025. Vlaková doprava v časti Nižný Hrabovec – Strážske – Humenné, ako aj v smere na Stakčín alebo Medzilaborce, však môže byť spustená aj skôr, a to v prípade, ak budú všetky technické prehliadky a skúšky zabezpečovacieho zariadenia úspešné. Presný termín z tohto dôvodu zatiaľ nie je možné určiť, nakoľko pre ŽSR je prvoradé zachovanie bezpečnosti.“
Aktuálne sa pracuje aj v staniciach Strážske a Humenné, kde sa pripravujú nástupištia, chodníky, podchody či zabezpečovacie zariadenia. V porovnaní s pôvodným harmonogramom sú však práce v miernom omeškaní. V úsekoch Strážske – Humenné a Strážske – Bánovce nad Ondavou sa pokračuje aj v rekonštrukcii mostov, nástupíšť či s výstavbou podchodu v Michalovciach.
Projekty modernizácie sa týkajú aj úsekov pod Tatrami. Prvá etapa obnovy trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry, ktorej súčasťou bola aj rekonštrukcia stanice vo Svite, bola ukončená v auguste. Zároveň sa však začalo s projektom v úseku Poprad Tatry – Vydrník.
„V rámci investičného projektu už prebehol geologický prieskum zameraný na podrobné preskúmanie prostredia budúceho tunela Španí Háj, a to vrátane hydrologických a geomorfologických podmienok. Súčasne ŽSR riešia administráciu preložiek inžinierskych sietí a pokračuje aj archeologický prieskum, ktorý odhalil významné nálezy z mladšej doby bronzovej a obdobia sťahovania národov. Archeologické práce by mali pokračovať do jarných mesiacov 2025 a až po ich ukončení bude možné predložiť harmonogram stavebných prác,“ doplnila Lániková.
V januári boli vyhlásené súťaže na úseky Vydrník – Markušovce za vyše 631 miliónov eur a Paludza – Liptovský Hrádok za viac ako 862 miliónov eur. Cieľom je modernizácia, aby sa dosiahlo zvýšenie traťovej rýchlosti, ale aj bezpečnosti a komfortu cestujúcich. Súčasťou je aj zabezpečenie technických prvkov.
„V súčasnosti sa realizuje stavba s názvom Implementácia GSM-R v úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou, ktorá rieši pokrytie predmetnej trate rádiovou sieťou GSM-R. Kým sa bude pracovať na stavbe úseku Liptovský Hrádok - Paludza, táto stavba bude ukončená a pre návrh rádiovej siete v rámci modernizácie je braná ako východiskový stav. Projektová dokumentácia uvažuje o použití výrobkov, ktoré boli v čase spracovania dostupné na trhu a ich použitie je v súlade s technickým návrhom,“ uzavrela hovorkyňa.