Na východe sa zvýšilo cestovné v autobusovej doprave. Výhodu majú držitelia čipových kariet

VýchodSpravodajstvo

Cieľom samospráv je okrem iného zrýchliť prepravu ľudí.

Cestujúcich na východnom Slovensku začiatkom augusta prekvapilo zvýšenie cien cestovného v prímestskej autobusovej doprave. Zmeny v tarife a prepravných podmienkach priniesli Košický (KSK) a Prešovský samosprávny kraj (PSK). Samosprávy spolupracujú na zavedení integrovaného dopravného systému. Vo februári tohto roku vstúpil do platnosti zjednotený tarifný systém oboch krajov. Ako skonštatovala hovorkyňa PSK Daša Jeleňová, medzi Košicami a Prešovom je zaznamenávaná vysoká intenzita prepravených osôb a obsluhu zabezpečujú viacerí dopravcovia. Od zavedenia zmien v tarife sa očakáva zjednodušenie celého procesu obsluhy.

Cieľom samospráv je zrýchliť prepravu cestujúcich, znížiť náklady dopravcov, zatraktívniť platby bezhotovostnými čipovými kartami a zmierniť finančné rozdiely samospráv pri financovaní dopravy. „KSK vynakladá zo svojho rozpočtu na financovanie pravidelnej prímestskej dopravy každoročne vyššiu sumu. V ostatných siedmich rokoch stúpla miera financovania prímestskej dopravy z rozpočtu kraja zo 14 na 21 miliónov eur. Cestovné sa pritom za posledných osem rokov nezvyšovalo,“ uviedla pre Košice Online hovorkyňa KSK Anna Činčárová.

Foto
Ilustračná fotografia / SAD Prešov

Od 1. augusta sa zaokrúhlili ceny cestovného takmer všetkých lístkov na desiatky centov, čo potvrdila aj Činčárová: „Základné cestovné do 100 kilometrov bude stáť v priemere o 0,13 eur viac, zľavnené o 0,16 centov viac. Cesta nad 100 kilometrov však bude lacnejšia. Základné cestovné na dlhšiu vzdialenosť bude stáť v priemere o 0,15 centov menej, zľavnené cestovné bude lacnejšie o 0,04 eur. Ak cestujúci pri ceste nad 100 kilometrov zaplatí za základný lístok čipovou kartou, priemerné zvýhodnenie oproti platbe v hotovosti vyjde lacnejšie o 1,05 eur.“

Zároveň došlo k rozšíreniu kategórií cestujúcich, ktorí majú nárok na zľavnené cestovné. Okrem žiakov a študentov sú to deti do pätnásť rokov, sprievodca dieťaťa do šesť rokov, držiteľ preukazu ŤZP alebo ŤZP-S a rodičia za účelom návštevy alebo sprevádzania zdravotne postihnutého dieťaťa. „Bezhotovostné platby sú dnes environmentálnym trendom, ku ktorému sa chceme priblížiť. Od platieb čipovými kartami očakávame zrýchlenie prímestskej dopravy, pretože vodiči strávia menej času vydávaním mincí a bankoviek. Kratšie státie autobusov na zastávkach má pozitívny vplyv na životné prostredie. Snažíme sa, aby rýchlejšia preprava, jednotné tarifné podmienky  a na seba nadväzujúce spoje v oboch krajoch boli motiváciou aj pre vodičov,“ dodala Činčárová.

Používanie čipových kariet prináša veľa výhod, vrátane nezmeneného cestovného, respektíve niektoré spoje sú aj lacnejšie. Zdraženie sa podľa Jeleňovej týka len tých cestujúcich, ktorí nepoužívajú čipovú kartu. „Pri platbe kartou je možné presne sledovať nástup a výstup, čiže prepravné prúdy cestujúcich. Analýza týchto údajov umožňuje rýchlejšie reagovať na dopyt po preprave. Ďalšou výhodou je eliminácia predaja lístkov tzv. „na čierno“, keďže vodič neprichádza do kontaktu s hotovostnou platbou. Platba čipovou kartou je až štyrikrát rýchlejšia v porovnaní s platbou v hotovosti, od augusta je aj výhodnejšia,“ doplnila Jeleňová.

Samosprávy pripravujú aj ďalšiu novinku v podobe e-shopu dopravcov, ktorý umožní cestujúcim vybavovanie a dobíjanie čipových kariet cez internet, a tým poskytne priestor na ďalšie skrátenie prepravného času. Ako uzavrela Činčárová, pripravovaný e-shop bude spustený najneskôr 1. septembra tohto roka.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre