Na Zemplíne sa spúšťa ďalšia časť elektrifikovanej trate

VýchodSpravodajstvo

Práce sa predĺžili.

Na jeseň 2023 sa začala dlhodobo žiadaná elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Pôvodné plány odhadovali jej komplexné ukončenie v lete minulého roka. Práce sa však predĺžili a hovorkyňa Železníc Slovenskej Republiky Petra Lániková pre Rádio Košice uviedla, že plánovaný termín dokončenia a spustenia elektrickej prevádzky je naviazaný na zmenu grafikonu vlakovej dopravy, teda 13. decembra tohto roka:

„Hlavné stavebné práce v Železničnej stanici Michalovce sú ukončené, rovnako ako výstavba koľajiska a nástupíšť. Stanica je z pohľadu zariadení pripravená na prevádzku. V súčasnosti prebiehajú dokončovacie práce na technologických objektoch, konkrétne na výstavbe elektrického ohrevu výmen a zriadení osvetlenia v podchode pre cestujúcich a na prístrešku pred výpravnou budovou.“

Foto
Na jeseň 2023 sa začala elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné / TASR

Ministerstvo dopravy zároveň vydalo 30. októbra rozhodnutie o predčasnom užívaní stavby – úseku v Železničnej stanici Michalovce, čo potvrdila aj Lániková:

„V stanici budú uvedené do prevádzky nové technologické zariadenia, napríklad elektronické stavadlo, priecestné zabezpečovacie zariadenia, nový rozhlas a informačný systém, elektronická požiarna signalizácia či poplachový systém narušenia. Paralelne prebiehajú prípravné práce na spracovanie projektovej dokumentácie pre rekonštrukciu výpravnej budovy.“

Technicko-bezpečnostná skúška trakčného vedenia v celom úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné je naplánovaná na 10. decembra. Po jej úspešnom vykonaní bude môcť byť trať zahrnutá do nového grafikonu vlakovej dopravy a následne spustená do prevádzky. Pred kolaudáciou je potrebné ešte dokončiť práce na oceľovom moste a trakčnej napájacej stanici v Bánovciach nad Ondavou vrátane zapojenia a odskúšania zabezpečovacích zariadení. 

„Posun termínu oproti pôvodnému spôsobili nepredvídané geologické podmienky na mostnom objekte, ktoré si vyžiadali kompletnú prestavbu spodnej stavby mosta. Zdržanie spôsobila aj potreba rozsiahlej opravy budovy trakčnej napájacej stanice v Bánovciach nad Ondavou, ktorú pôvodný projekt nepredpokladal.“

Zmluvná cena diela je vyše 216 miliónov eur. V súčasnosti prebiehajú zmenové konania, ktoré môžu mať vplyv na výslednú sumu. Kým tieto procesy nie sú ukončené, nie je možné určiť jej konečnú výšku. Skúšobné jazdy pod trolejovým vedením sa predpokladajú na 14. decembra. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre