Najviac nominovaných v TOP 30 učiteľských osobností Slovenska je z východu

VýchodSpravodajstvo

Porota sa pri výbere sústredila najmä na kvality, ktoré pomáhajú modernizovať slovenské školstvo.

Ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 pozná tohtoročnú finálovú 30-ku. Vyberala ju odborná porota z rekordného počtu prihlášok. Tento rok je výber do TOP 30 veľmi rozmanitý, 12 z finalistov a finalistiek učí na stredných školách, 3 sú muži, 12 učiteľských osobností pochádza z východného Slovenska. Tento ročník sa teší zatiaľ najväčšiemu ohlasu zo strany nominovaných pedagógov. Prišlo až 179 platných prihlášok.

„Na Slovensku máme množstvo učiteliek a učiteľov, ktorí vytvárajú pre deti bezpečné prostredie a rozvíjajú ich skutočne celostne vrátane rozvoja charakteru, kritického myslenia či empatie. V prihláškach sa čoraz častejšie objavuje snaha aktivizovať žiakov a žiačky a podnietiť ich ku kritickému premýšľaniu, ako aj aktivity pôsobiace nielen na ich intelekt, ale tiež rozvoj ich osobnosti,“ uviedla jedna z organizátoriek ocenenia, manažérka Komenského inštitútu mimovládnej organizácie Živica a členka poroty Zuzana Labašová.

Tohtoročné nominácie priniesli viac mladých začínajúcich pedagógov.

„Mňa osobne oslovili hlavne učitelia a učiteľky s uveriteľnou, komplexne a do hĺbky spracovanou prihláškou s výraznou pedagogickou vynaliezavosťou a s presahom ich práce do verejného života,“ uviedla predsedníčka poroty, hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Foto
Učiteľská osobnosť Slovenska, rok 2022 / Učiteľská osobnosť Slovenska

Vlaňajšou laureátkou ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska je Michaela Kurucová z Budimíra pri Košiciach. Ako sama vraví, má za sebou rok plný zodpovednosti, slobody, sebadôvery, pokory, odbornosti a ľudskosti. Tento rok je aj ona členkou odbornej poroty.

„Bolo naozaj príjemné už v rámci obvolávania nominovaných pedagógov, ktorý sme realizovali v októbri a novembri, počuť hlasy konkrétnych učiteliek a učiteľov a vnímať, ako sa vám riadky v excelovskej tabuľke zreálňujú a vy za nimi vidíte skutočných ľudí. O to potešujúcejšie je potom čítať ich prihlasovacie formuláre, ktoré sú naplnené inšpiráciami, jasnou pedagogickou víziou, otvoreným myslením i optimizmom stojacim na reálnych dátach,” vraví Michaela Babejová.

Výber 30-ky učiteľských osobností za rok 2024 sa sústredil na kvality, ktoré pomáhajú modernizovať slovenské školstvo v súlade s novou reformou nášho vzdelávacieho systému.

„Hľadáme pedagógov a pedagogičky, ktorí sa neboja moderných technológií a prístupov k výučbe, učia prakticky, povzbudzujú namiesto trestania, zároveň však nezabúdajú na jedinečnosť a potenciál každého žiaka, rozvíjajú ich aj po ľudskej stránke a vedú žiakov k tomu, ako byť súčasťou širšej komunity aj prostredníctvom rozvoja komunikačných zručností, dobrovoľníckej práce a skupinových aktivít,“ uzatvára Zuzana Labašová.

Global Teacher Prize jej medzinárodné ocenenie, ktoré spája komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta. Na Slovensku je jeho licencovanou súčasťou ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska, ktoré sa koná pod záštitou ministra školstva Tomáša Druckera, ako aj  Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Komentáre