Nebojte sa experimentovať v životopisoch, radia personalisti

SlovenskoZaujímavosti

Zaujať môže napríklad diplomová práca, videovizitka alebo kvalitná fotografia.

Ako napísať životopis, aby ho potenciálny zamestnávateľ ihneď nehodil do koša? Túto otázku si kladie asi každý uchádzač, ktorý si aktívne hľadá zamestnanie. Rozhodujúcim faktorom je určite odlišnosť. Ale ako ju docieliť, aby práve ten váš životopis vyčnieval z kopy na stole? Personalisti radia, aby sa uchádzači nebáli experimentovať. A to ani na bežných pozíciách.

„Tým experimentovaním teraz nemyslím obrázky, či písanie rukou. Skôr ide o to, že ak má uchádzač niečo, na čo je vyslovene hrdý, nech sa tým pochváli. Často sa stáva, že ľudia píšu životopisy podľa dopredu stanovených formuliek, a potom všetky CV vyzerajú rovnako. Týka sa to, bohužiaľ, často aj absolventov vysokých či stredných škôl. Pritom, môže sa stať, že títo uchádzači síce neboli ešte nikde zamestnaní full time, ale mali zaujímavé stáže, brigády, či zaujímavé dobrovoľné, alebo mimoškolské aktivity. Treba to určite napísať do svojho životopisu a byť konkrétny,“ povedala pre Košice Online hovorkyňa Profesie Nikola Richterová.

Za zmienku stojí napríklad bakalárska či diplomová práca so zaujímavou témou. Ale dobré je uviesť napríklad aj náplň práce, keď to z uvedenej pozície nie je úplne jasné. Bonusom môže byť aj priložená fotografia či motivačný list, a to aj v prípade, keď to zamestnávateľ nevyžaduje.

„Ak má uchádzač fotografiu, ktorá je vhodná do životopisu, určite odporúčame, aby ju priložil. Opäť platí, že keď si personalista pozerá dva životopisy, ktoré sú podobné, viac si zapamätá skôr toho uchádzača, ktorý má v životopise aj fotografiu. Je to istá forma osobnejšieho kontaktu, lebo personalista vie viac vizualizovať,“ zhodnotila Richterová.

Nie je však fotografia ako fotografia. Do životopisov určite nepatria vyzývavé a neformálne snímky. Tie skôr vedia personalistov odradiť a uchádzač tak môže pôsobiť veľmi neseriózne. Ak chcete priložiť fotografiu, dbajte o to, aby bola profesionálna.

Foto
Čo má väčšie šance u zamestnávateľa? Europass alebo vlastnoručne napísaný životopis? / pixabay.com

Originalite sa medze nekladú

V určitom období sa veľmi presadzoval aj tzv. Europass. Ide o akúsi šablónu, do ktorej uchádzač iba vyplní potrebné údaje online. Je to síce jednoduché a rýchle, no je takáto forma životopisu pre zamestnávateľov atraktívna?

„Ak chce uchádzač, aby bolo jeho CV relevantné, a aby tam mal spomenuté všetko, čo je treba, môže využiť aj takúto službu. Ak si však bude personalista prechádzať desiatimi životopismi a deväť z nich bude napísaných podľa takejto formulky a jeden bude originálny, je isté, že práve ten posledný si zapamätá najlepšie, lebo bol jednoducho iný,“ skonštatovala Richterová z Profesia.sk.

Spôsobov, ako zaujať životopisom, je naozaj veľa. Záleží ale od konkrétnej pozície, o ktorú má uchádzač záujem, čo bude na zamestnávateľa fungovať. Trendy v písaní životopisov vraj neexistujú, no nájdu sa aj takí, ktorým bežná forma nestačí. Vytvárajú tak rôzne videovizitky či obálky časopisov. Zväčša ide o marketingové pozície alebo také, pri ktorých je rozhodujúca kreativita uchádzačov.

Nespĺňate všetky kritéria? Nevadí

Zaujať zamestnávateľa môže uchádzač napríklad aj motivačným listom. A to aj napriek tomu, že ho od neho nevyžaduje. Je totiž dosť možné, že ostatní ho nepošlú, a tým pádom využije uchádzač situáciu na to, aby zaujal viac.

„Motivačný list je v podstate forma prezentácie mimo životopisu. Malo by ísť o vysvetlenie, prečo reaguje uchádzač na pracovnú ponuku, prečo si vybral danú spoločnosť a čo to pre neho znamená. Uchádzač by niečo takéto nemal považovať za otravu, ale za priestor „navyše“ na svoju prezentáciu, ktorý by mal určite využiť. Samozrejme, personalisti neočakávajú, že pôjde o dlhý text. Odporúča sa rozsahovo asi polovica normostrany,“ myslí si Richterová.

No čo v tom prípade, keď uchádzač nespĺňa jednu z podmienok v požiadavkách na zamestnanca, ale o pozíciu má veľký záujem? Poslať alebo neposlať v tomto prípade životopis do zamestnania?

„V súčasnosti platí, že počet pracovných ponúk dosahuje rekordné čísla. Web Profesia napríklad v minulom roku evidoval takmer 275-tisíc ponúk. To znamená, že počet ľudí, ktorí nemajú prácu klesá, s čím súvisí aj to, že menej ľudí si aktívne hľadá zamestnanie. Zamestnávatelia z tohto dôvodu neustále znižujú svoje nároky. Preto určite odporúčame uchádzačom, aby zareagovali aj na také ponuky práce, pri ktorých možno nespĺňajú požiadavky zamestnávateľov na sto percent,“ uzavrela Richterová.

 

Autorka: LEA HEILOVÁ

Komentáre