Spísali preto petíciu, v ktorej požadujú, aby bolo pripojenie do systéme dobrovoľné.
Papierový recept v lekárňach by ste po novom potrebovať už nemali. Postará sa o to nový elektronický systém ezdravie. Ten po viacročnom odkladaní, ktorý poznáme aj pod názvom eHealth, spustilo 1. januára tohto roku Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Okrem elektronického receptu by tak mala fungovať už aj elektronická zdravotná knižka (EZK) a funkcia evyšetrenie.
„Funkcia evyšetrenie prinesie postupné zrušenie papierových záznamov, po pripojení všetkých lekárov do systému, pacient už nemusí nosiť papierovú dokumentáciu od lekára k lekárovi, nebude potrebovať vytlačený výmenný lístok, stačí, ak bude poznať jeho číselný kód. Funkcia evyšetrenie ďalej prinesie možnosť prístupu iného lekára – špecialistu, po súhlase pacienta, k jeho vybraným zdravotným záznamom,“ informovala hovorkyňa NCZI Diana Dúhová.
K vlastným zdravotným záznamom sa bude môcť dostať aj samotný pacient. A to prostredníctvom elektronickej zdravotnej knižky na Národnom portáli zdravia. A to bez akejkoľvek registrácie.
„Pacient sa k záznamom vo svojej elektronickej zdravotnej knižke pristupuje prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu s elektronickým čipom – eID s aktivovanou možnosťou zadania BOK. Historicky boli vydávané aj eID bez BOK, čo však neumožňuje držiteľom takýchto eID prístup do EZK,“ vysvetlila Dúhová a dodala, že bezpečnostný osobný kód (BOK) si tak pacient musí dodatočne aktivovať na príslušnom policajnom zbore.
Do budúcnosti by sa mali vydávať eID aj deťom do 15 rokov, a to v dvoch verziách. Prvá – bez fotografie bude platiť do 15. roku života dieťaťa, druhú verziu s fotografiou bude možné využiť pre deti aj na cestovanie v rámci Európskej únie.
Spísali petíciu
V súčasnosti prebiehajú v 106 zdravotníckych zariadeniach aj konečné nastavenia systémov, inštalácie čítačiek a odovzdávanie kariet. Podľa Dúhovej by po pripojení do systému ezdravie malo s novinkou pracovať viac ako 12-tisíc slovenských lekárov. Niektorí z nich však s novým systémom nesúhlasia, a preto spísali petíciu.
„Je to strašne zle pripravené, softvér je nespoľahlivý, padá, organizačne je to nepripravené, stále väčšina lekárov, ani lekárnikov nemá preukaz zdravotníckeho pracovníka, ktorý je nevyhnutný na elektronickú komunikáciu. Väčšina ambulancií nemá softvér, nevieme, ako to máme robiť,“ posťažovala sa všeobecná lekárka Stanislava Bachledová.
Podľa nej ide o násilné zavádzanie elektronického zdravotníctva, ktoré by malo byť dobrovoľné, avšak pozitívne stimulované. „To znamená, ak sa mladší lekári v tom vyznajú, radi komunikujú elektronicky, nech sa pripoja, nech sú za to pozitívne motivovaní, nech za to dostanú finančný bonus, a postupne sa bude takto pripájať čoraz viac ambulancií. Ale aby bol starší lekár, ktorý ma s tým vážny problém, nútený si za svoje peniaze zabezpečiť niečo, čo nefunguje, a čo mu bude neskutočným spôsobom komplikovať prácu, tak to podľa mňa nie je dobrá cesta,“ zdôraznila Bachledová a dodala, že podpisy pod petíciu budú zbierať až do apríla.
Pripojenie nemocníc nie je také jednoduché
S problémami sa stretli aj v Univerzitnej nemocnici L. Pasteura (UNLP) v Košiciach. A to najmä pri nastavení počítačov, keďže na prácu s nemocničným informačným systémom využívajú počítače rôznej hardvérovej a sotvérovej konfigurácie.
„Z tohto dôvodu sme museli pri inštalácii používať viacero rôznych postupov pre úspešnú inštaláciu. Keďže UNLP Košice využíva na prácu s nemocničným informačným systémom vyše 1300 počítačov, tak náročné je aj časové hľadisko celej implementácie,“ ozrejmila hovorkyňa UNLP v Košiciach Ivana Stašková.
Zároveň dodala, že lekári už boli pre prácu so systémom zaškolení. Všetky ostatné povinnosti, ako sú žiadosti o vydanie preukazu, či inštalácia čítačiek karát pre nich zabezpečujú pracovníci Oddelenia informatiky. Elektronické zdravotníctvo spustili už na všetkých pracoviskách nemocnice, celý projekt plánujú zaviesť aj na lôžkových moduloch nemocničného informačného systému.
Podľa Dúhovej predstavujú 90 percent volaní do Call Centra NCZI žiadosti o technickú podporu pri inštalácii čítačky elektronické preukazy zdravotníckych pracovníkov (ePZP) a Samoobslužného portálu. Ako vysvetlila, na základe telefonátov s Call Centrom poskytuje NCZI technickú podporu všetkým zdravotníckym pracovníkom, resp. priamo IT pracovníkom nemocníc.
Autorka: LEA HEILOVÁ