Nevedeli ani komunikovať. Vďaka piktogramom už čítajú aj Dobšinského rozprávky

PrešovZaujímavosti

Deti s kombinovaným postihnutím sa jednotlivé symboly učia najprv kresliť, potom ich zapisujú slovom, následne z piktogramov skladajú celé vety. Rozoznajú tak niekoľko tisíc obrázkov.

Na východe vyvinuli novú učebnú metódu pre nepočujúce deti s mentálnym postihnutím. Vďaka piktogramom sa naučia text nielen prečítať, ale ho aj pochopiť. Okrem toho sa s nimi aj ľahšie komunikuje, čo oceňujú najmä rodičia, ktorí sa s deťmi dlho nevedeli dohovoriť.

„Prvý nápad vznikol asi pred 15 rokmi, keď sa ku mne dostali dve slepohluché deti z Červenice, Peťko a Natálka, aby som ich pripravila k prvému svätému prijímaniu. Povedala som si, žiaden problém, všetku učebnú látku mám v počítači. Otvorila som učebnú látku, ale Peťko a Natálka nie že nevideli, ale oni nechápali význam napísaných slov. A kolegyňa, ktorá ich priviedla, hovorila, veľa im kresli. A tu začal systém piktogramov,“ prezradila špeciálna pedagogička Darina Petríková zo Spojenej školy Pavla Sabadoša v Prešove.

Ako uviedla, najprv sa zamerali na neživotné podstatné mená. Ako prvá vznikla jednoduchá postava, ktorá mala hlavu a telo. Potom ju postupne rozširovali. Žene dali vlasy, vojakovi štít a meč, pastierovi zase ovečku.

„Z neživotného podstatného mena iba zmenou pozadia robíme ďalšie slovné druhy. A v tom je jednoduchosť toho systému piktogramov. Čiže žiak sa nemusí učiť 15-tisíc slov. On má základnú slovnú zásobu, možno 2000 slov a z nich zmenou pozadia robíme ďalšie slovné druhy. Napríklad máme slovo chôdza v modrom rámčeku, a keď to premeníme do červeného rámčeka, je to sloveso, čo robí, chodí.“

Foto
Systém obsahuje aktuálne 15-tisíc slov, ktoré sú usporiadané v slovníku podľa abecedy

Piktogramom dali elektronickú podobu

Deti sa jednotlivé symboly učia najprv kresliť, potom ich zapisujú slovom, následne z piktogramov skladajú celé vety. Čítať môžu aj Dobšinského rozprávky, evanjeliá zo Svätého písma či rôzne riekanky. Pracovať môžu s papierovými symbolmi alebo so znakmi v elektronickej verzii pomocou počítačov.

Ide o špeciálnu lavicu, ktorá má v sebe zabudovaný 24-palcový dotykový monitor. Oproti nemu je druhý monitor s kamerou. Ako sme sa dozvedeli, hardverový systém vznikol v spolupráci s Technickou univerzitou (TUKE) v Košiciach.

„To, čo oni hlavne používajú, je softvér, ktorý im umožňuje robiť dvojice – symbol a text. A s týmto vedia ľubovoľne narábať. Čiže môžu posúvať, zmenšiť, zväčšiť, otočiť symbol tak, ako potrebujú. Plus navyše môžu k tomu písať text. Takže tak sa žiaci učia písať alebo vôbec sa učia písmenká,“ ozrejmil Branislav Sobota z Katedry počítačov a informatiky na TUKE v Košiciach.

Ako ďalej uviedol, žiaci sa na monitoroch môžu aj sami otestovať. A to takým spôsobom že sa vynechajú niektoré symboly alebo texty a úlohou žiaka je vybrať patričný symbol, prípadne k nejakému symbolu dopísať správny text. Samozrejme na výber sú rôzne stupne obtiažnosti podľa schopností žiaka.

Foto
Špeciálna pedagogička Darina Petríková pracuje na systéme piktogramov už 15 rokov

Európsky unikát

Systém obsahuje aktuálne 15-tisíc slov, ktoré sú usporiadané v slovníku podľa abecedy. Ich počet sa však neustále zvyšuje s pribúdajúcou slovnou zásobou. Podľa Petríkovej ich v najbližšom období čaká kreslenie piktogramov z oblasti dopravy a zdravia, respektíve ľudského tela.

„Čiže nemôžeme povedať, že slovník je už ucelený, ale stále sa dotvára a dopĺňa,“ skonštatovala špeciálna pedagogička a dodala, že piktogramy motivujú žiakov k učeniu, dávajú im možnosť čítať s porozumením a hlavne zvyšujú čitateľskú gramotnosť.

Podľa riaditeľa školy ide o unikát v európskom meradle. Súbor piktogramov by preto chceli vydať ako učebnicu. Aktuálne už majú k dispozícii kladné posudky odborníkov, ktoré poputujú ďalej do Štátneho pedagogického ústavu.

„A keď nám to prejde aj cez Štátny pedagogický ústav, potom je cesta posunúť to už na Ministerstvo školstva a požiadať o oficiálnu učebnú pomôcku pre deti s kombinovaným postihnutím variant D a podobné postihnutia,“ informoval riaditeľ Spojenej školy Pavla Sabadoša v Prešove Peter Borovský.

Učebnica by tak mohla pomôcť deťom s takýmto postihnutím pochopiť lepšie čítaný text nielen v Prešove, ale na celom Slovensku. Ako zdôraznila Petríková, piktogramy pomáhajú aj pri vyučovaní cudzích jazykov. Deti už napríklad čítali rozprávky v nemeckom, českom, poľskom a maďarskom jazyku. Aj z tohto dôvodu nie je vylúčené, že učebnica sa môže časom dostať aj za hranice Slovenska.

Galéria k článku

 

Autorka: LEA HEILOVÁ

Komentáre