Britský pretekár Lando Norris vyhral VC Sao Paula majstrovstiev sveta formuly 1. Jazdec McLarenu tak navýšil svoj náskok na čele šampionátu na tímového kolegu Oscara Piastriho z Austrálie, ktorý skončil piaty a momentálne stráca 19 bodov. Pódium doplnili Talian Kimi Antonelli na Mercedese s kariérnym maximom a úradujúci majster sveta Max Verstappen. Holanďan v službách Red Bullu pritom štartoval z pit lane.
Norris dosiahol jedenásty triumf v kariére a siedmy v tejto sezóne. Dokázal zužitkovať pole position a potvrdil formu z predošlej VC Mexika aj sobotného šprintu. V hre o titul je okrem neho a Piastriho aj Verstappen, definitívne z nej naopak vypadol Brit George Russell, ktorý skončil na Mercedese štvrtý.
Na štarte si postrážil Norris pole position a na čele neprišlo k výraznejším zmenám. Už v prvom kole však spôsobil výjazd safety car Bortoleto, keď nezvládol predbiehací manéver na Strolla v desiatej zákrute, vyšiel na trávu a jeho Sauber skončil v bariére.
Z následného reštartu ťažil štvrtý Piastri na úkor oboch Mercedesov. V prvej zákrute však narazil do Antonelliho, ktorého Mercedes sa roztočil a pripravil Leclerca na Ferrari o ľavé predné koleso. Pre Monačana to znamenalo koniec pretekov.
V 16. kole prišiel verdikt komisárov ohľadom tohto incidentu, a to 10-sekundová penalizácia pre Piastriho. V tom čase sa dostal do bodovanej desiatky z boxov štartujúci Verstappen na úkor prezúvajúcich jazdcov, pričom úradujúci majster už mal za sebou svoj pit stop v dôsledku defektu a mohol pokračovať v stíhacej jazde.
Z vedúcej štvorky zamieril k svojim mechanikom ako prvý Antonelli z tretieho miesta a prezul na stredne tvrdé pneumatiky. Na trať vyšiel za Verstappenom, ktorý po desatinách sťahoval na diaľku Piastriho, konkurenta v boji o titul.
V 30. kole išiel prezuť líder pretekov Norris a vrátil sa tesne za Verstappenom. Pred dvojicou boli Piastri a Russell, ktorí ešte neprezúvali. O kolo neskôr si však Norris vzal poľahky pozíciu späť s otvoreným DRS na cieľovej rovinke. Chvíľu na to prezúval aj Russell, druhý, a zdalo sa že posledný raz išiel k mechanikom aj Verstappen. Prvý menovaný prezul na najmäkšiu zmes, ktorá nefungovala počas mokrého víkendu na Interlagose najlepšie, a tak sa očakávala ešte jedna zastávka.
Piastri zamieril k svojim mechanikom až v 38. kole, dostal mäkké pneumatiky a na trať sa vrátil na ôsmej pozícii. V tom momente mali všetci jazdci na konte minimálne jednu zastávku v boxoch. Verstappen s Piastrim sa v priebehu niekoľkých kôl prebojovali späť do najlepšej päťky a čakalo sa na ďalší vývoj stratégie, pričom vylúčený nebol ani druhý výjazd safety car.
Sériu druhých zastávok v boxoch jazdcov na optimálnej stratégii začal druhý Antonelli, ktorý klesol na priebežné šieste miesto. Svojho tímového kolegu nasledoval aj Russell a zaradil sa zaňho. V tom čase pútal pozornosť aj Bearman - bojoval pre Haas o dobré umiestnenie v najlepšej šestke.
V 50. kole išiel po stredne tvrdé pneumatiky aj líder Norris, ktorý klesol za svojho tímového kolegu. Do vedenia sa tým dostal Verstappen a bolo otázkou, či vydrží zvyšných 20 kôl v tempe postačujúcom na výhru. Poradie sa svojím spôsobom znova vynulovalo v 51. kole zastávkou Piastriho a v boji o pódium bola pätica Verstappen, Norris, Antonelli, Russell a Piastri. V tom čase sa začali oblaky nad brazílskym okruhom trhať, trať schnúť a šanca na prípadnú haváriu a výjazd bezpečnostného vozidla tak začala klesať. Zhruba vtedy sa začal zmenšovať aj Verstappenov náskok a Red Bull ho preventívne povolal do boxov, aby vydržali pneumatiky. Holanďan sa vrátil na štvrtej pozícii s takmer 15-sekundovým mankom na staronového lídra Norrisa.
Mäkké pneumatiky mierne prekvapujúco zafungovali a s prispením problémov tretieho Russella, ktorého trápili brzdy, poskočil Holanďan na pódiovú pozíciu. V posledných kolách pútal pozornosť tesným súbojom s Antonellim. Ten si však zvládol druhú pozíciu postrážiť – jeho pneumatiky boli v lepšom stave napriek skoršej zastávke.
Šieste miesto nakoniec vybojoval spomínaný Bearman a siedme Lawson z tímu Racing Bulls, ktorý strávil na stredne tvrdej sade pneumatík 52 kôl, čo je takmer trištvrte pretekov. Štyri body za ôsmu priečku bral jeho tímový kolega Hadjar, dôležité dva body pre Sauber získal deviaty Hülkenberg a bodovanú desiatku doplnil Gasly na Alpine.
Lando Norris (McLaren), víťaz: „Tlačil som na to, boli to skvelé preteky. Je pekné vyhrať v Brazílii na tejto skvelej trati pred týmito skvelými fanúšikmi. Toto víťazstvo venujem Gillesovi, môjmu mentorovi spred niekoľkých rokov, verím, že je na mňa hrdý. Perfektný víkend.“
Kimi Antonelli (Mercedes), 2. miesto: „Nechápem, ako to Max dokázal. Ja som mal šťastie, že som po reštarte a kontakte mohol pokračovať. Celkovo to boli dobré preteky so stresujúcim koncom, ale našťastie sme dokázali udržať druhé miesto.“
Max Verstappen (Red Bull), 3. miesto: „Preteky boli plné akcie a predbiehania. Začínali sme z pit lane, ale mali sme dobrú rýchlosť. Toto som nečakal a už vôbec nie s defektom. Som hrdý na celý tím, včerajšok bol náročný, ale my sa nikdy nevzdávame.“
Veľká cena Sao Paula (71 kôl, 1 kolo: 4,309 km, celkovo: 305,879 km):
1. Lando Norris (V. Brit./McLaren) 1:32:01,596 h, 2. Kimi Antonelli (Tal./Mercedes) +10,388 s, 3. Max Verstappen (Hol./Red Bull) +10,750, 4. George Russell (V. Brit./Mercedes) +15,267, 5. Oscar Piastri (Aus./McLaren) +15,749, 6. Oliver Bearman (V. Brit./Haas) +29,630, 7. Liam Lawson (N. Zél./Racing Bulls) +52,642, 8. Isack Hadjar (Fr./+52,873), 9. Nico Hülkenberg (Nem./Sauber) +53,324, 10. Pierre Gasly (Fr./Alpine), 11. Alexander Albon (Thaj./Williams) +54,184, 12. Esteban Ocon (Fr./Haas) +54,696, 13. Carlos Sainz (Šp./Williams) +55,420, 14. Fernando Alonso (Šp./Aston Martin) +55,766, 15. Franco Colapinto (Arg./Alpine) +57,777, 16. Lance Stroll (Kan./Aston Martin) +58,247, 17. Juki Cunoda (Jap./Red Bull) +1:09,176 min, nedokončili: Lewis Hamilton (V. Brit./Ferrari), Charles Leclerc (Mon./Ferrari), Gabriel Bortoleto (Braz./Sauber)
Celkové poradie (po 21 z 24 pretekov):
1. Norris 390 b, Piastri 366, 3. Verstappen 341, 4. Russell 276, 5. Leclerc 214, 6. Hamilton 148, 7. Antonelli 122, 8. Albon 73, 9. Hülkenberg, 10. Hadjar obaja 43, 11. Bearman, 12. Alonso obaja 40, 13. Sainz 38, 14. Lawson 36, 15. Stroll 32, 16. Ocon 30, 17. Cunoda 28, 18. Gasly 22, 19. Bortoleto 19, 20. Colapinto, 21. Doohan obaja 0
Pohár konštruktérov:
1. McLaren 756 b*, 2. Mercedes 398, 3. Red Bull 366, 4. Ferrari 362, 5. Williams 111, 6. Racing Bulls 82, 7. Aston Martin 72, 8. Haas 70, 9. Sauber 62, 10. Alpine 22
* - istý víťaz
Zdroj: TASR


