Predpokladá sa, že prvých osem jednotiek by malo byť kompletne nasadených do júla 2026.
Minulý rok avizovala Železničná spoločnosť Slovensko, že v roku 2025 budú aj na východe premávať nové moderné vlaky. Zatiaľ sa tak podľa východniarov nedeje, no Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) oponuje, že na východe už teraz jazdia moderné, klimatizované, vynovené i nové vozne a ucelené súpravy. V prevádzke je nasadených sedem Panterov.
„Vďaka eurofondom sme ich zaobstarali v dvoch etapách, prvé boli dodané zhruba pred štyrmi rokmi rokmi, ďalšie prichádzajú postupne až do roku 2026. Medzitým sa však zmenila európska legislatíva, nové nariadenie vyžaduje, že vlaky musia byť vybavené špeciálnym systémom ETCS, a to na tratiach, kde sa v budúcnosti plánuje automatické riadenie,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová.
V čase obstarávania vozidiel infraštruktúra na východnom Slovensku nemusela mať zabezpečovací systém ETCS. ZSSK si podľa Pôbišovej uvedomuje potrebu moderných vlakov aj na východnom Slovensku:
„Naša spoločnosť preto musela tento systém dodatočne obstarať a momentálne ho postupne do nových jednotiek práve z druhej etapy eurofondových vlakov. Inštalácia je technicky náročná a trvá niekoľko mesiacov. Jeden takto upravený vlak už na východe jazdí. Zostávajúcich trinásť moderných vlakov budeme nasadzovať postupne, aby čo najskôr slúžili našim cestujúcim. Počas tohtoročnej letnej sezóny sme už posilnili dopravu na najvyťaženejších úsekoch. Napríklad v Tatrách sme medzi Štrbou a Štrbským plesom zaviedli ďalších dvanásť vlakov denne. Sú vybavené klimatizáciou, wifi aj priestorom pre bicykle či kočiare. Vlani sme v Tatrách prepravili viac ako 3,6 milióna cestujúcich.“
Predpokladá sa, že prvých osem jednotiek by malo byť kompletne nasadených do júla 2026. Celý proces by mal byť ukončený do decembra budúceho roka.
Autor: RÁDIO KOŠICE