Novela zákona o cestnej premávke prináša zmeny v otáčaní, predchádzaní či v rýchlosti kolobežiek

SlovenskoSpravodajstvo

Rezort vnútra navrhuje nadobudnutie účinnosti zákona od 1. mája 2026. Niektoré jeho časti by ju mohli nadobudnúť o rok neskôr.

Novela zákona o cestnej premávke by mohla priniesť viaceré zmeny v doprave. Otáčanie sa na svetelnej križovatke by po novom mohlo byť povolené. Ustanoviť by sa mohla i výnimka pre predchádzanie nákladných vozidiel na diaľnici. Skúška v autoškole by mohla mať po novom dve časti - teoretickú a praktickú. Kolobežky s rýchlosťou vyššou ako 25 kilometrov za hodinu by mohli zároveň zakázať. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý dnes schválila vláda.  

„Navrhuje sa vypustiť zákaz otáčania sa v križovatke s riadenou premávkou. Ide o medzinárodne neštandardné pravidlo, pričom tento v súčasnosti platný zákaz si následne vyžiadal aj vytvorenie možnosti dovoliť v konkrétnej križovatke možnosť otočenia sa (tiež prostredníctvom neštandardných dopravných značiek). Jednoduchšou, zrozumiteľnejšou a logickejšou alternatívou je generálne umožnenie otáčania sa v križovatke s riadenou premávkou (samozrejme, za podmienky dodržania všeobecných požiadaviek kladených na vykonanie tohto manévru) s možnosťou miestnej úpravy zakázať otočenie prostredníctvom štandardnej dopravnej značky Zákaz otáčania,“ napísalo v návrhu ministerstvo vnútra, ktoré ho pripravilo.

Obmedziť by sa mala aj rýchlosť kolobežiek nad 25 kilometrov za hodinu. Kolobežky s vyššou rýchlosťou by mohli byť v cestnej premávke zakázané.

Vozidlá autoškoly pri výcviku na vodičské oprávnenie skupín D a DE, teda autobusy a autobusy s prívesom, by po novom mohli mať umožnené využívať pruhy pre verejnú dopravu podobne, ako je to v súčasnosti s taxíkmi. Okrem toho by sa v autoškole zmenil i skúškový proces – po novom by mal pozostávať z praktickej i teoretickej časti, ktoré by uchádzači o vodičský prekaz abslovovali zvlášť.

Foto
Novela zákona o cestnej premávke prináša zmeny v otáčaní, predchádzaní či v rýchlosti kolobežiek / TASR

Novela by umožnila nákladným vozidlám predchádzať iné autá na diaľnici, ak pôjdu výrazne rýchlejšie. Predchádzanie by bolo povolené aj na križovatke, ale len na hlavnej ceste s dvoma a viac pruhmi, bez vjazdu do protismeru. Zmena sa týka aj státia na hlavnej ceste mimo obce.

„Momentálne nastavenie legislatívy umožňuje cez deň a pri normálnej viditeľnosti parkovať mimo obce na cestách iných tried ako I. triedy,“ priblížil rezort vnútra.

Sprísniť by sa mohli aj tresty za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti. Za prekročenie rýchlosti o 31 kilometrov za hodinu a viac v obci by mohlo hroziť zadržanie vodičského preukazu na mieste. Štát by chcel tiež zefektívniť prístup k recidivistom, či rozšíriť objektívnu zodpovednosť, ktorá by sa mohla vzťahovať aj na nedodržanie rozostupov na ceste, jazdu v protismere či na používanie mobilného telefónu za volantom.

„Pomocou vlastných stacionárnych radarov a zariadení budú môcť obce a mestá dokumentovať a riešiť prekročenie rýchlosti jazdy, ale napríklad aj nezastavenie na STOPke, jazdu na červenú, porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru či prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,“ uviedol rezort vnútra.

 

Zdroj: TASR 

Komentáre