Aktualizované 14.45 hod.
Problémy s parkovaním sú dlhodobou témou nielen na Slovensku. Nedostatok parkovacích miest, domov či garáží. Autá mali doteraz povolené stáť na chodníkoch s ohľadom na chodcov a nechať im priestor jeden a pol metra. Od nedele (1.10.) sa to ale zmení a túto výnimku už budú mať iba vozidlá na uliciach, kde to povolí značenie. Zaujímali sme sa preto, ako sa na túto zmenu pripravili mestá na východe Slovenska a Liptove.
Metropola východu sa k téme odmietla vyjadriť. Pred niekoľkými mesiacmi avizovala iba to, že na riešení komunikuje s mestskými časťami.
V Prešove je tradične problém s parkovaním najmä na väčších sídliskách. Hovorkyňa mesta Terézia Rácová pre Rádio Košice uviedla, že majú vypracovaný plán budovania nových miest s ohľadom na zeleň:
„Vo všetkých lokalitách, kde je využívané parkovanie na chodníkoch, dôjde k vyznačeniu parkovacích miest s prihliadnutím na zákonné možnosti tak, aby o ne obyvatelia neprišli. Tieto miesta však budú musieť spĺňať šírkové, smerové a technické parametre. Z finančných a kapacitných dôvodov však nie je v súčasnosti možné v plnej miere nahradiť všetky parkovacie miesta, ktoré sa nachádzajú na chodníkoch.“
Rácová dodala, že problémom budú najmä návyky vodičov, ktorí boli na konkrétne miesta zvyknutí.
V Bardejove nateraz k zjednosmerneniu ulíc nepristúpili, na účinnosť novely reagovali vytvorením nových parkovacích miest a vypracovali projekt k výstavbe záchytného parkoviska na ulici Krátky rad či Družstevná. Ďalšie kroky budú závisieť od finančnej situácie mesta.
K určitým opatreniam pristúpi aj mesto Poprad.
„Zjednosmernenie sa týka ulíc Chalúpkova, Palárikova, Prešovská, Liptovská a Stavbárska. Následne bude možnosť parkovania vozidiel po oboch stranách vozovky, avšak stále platí, že pri státí bude musieť zostať voľný jazdný pruh v šírke najmenej troch metrov z dôvodu prejazdnosti komunikácie,“ uviedlo mesto.
Vzhľadom na to samospráva žiada všetkých občanov, aby vo vlastnom záujme dodržiavali literu vyššie uvedeného zákona a parkovali predovšetkým vo svojich dvoroch, garážach a podobne, aby zbytočne nedochádzalo k znepriechodneniu ulíc. Vzniknuté problémy bude mestská polícia riešiť dohovorom. Samospráva vníma zákon ako nezmyselný, pretože podľa samosprávy neodráža realitu v slovenských mestách.
Spišská Nová Ves sa zamerala najmä na Levočskú ulicu. Ide totiž o jediný úsek v meste, kde môžu zachovať parkovanie na chodníkoch vďaka jeho šírke. Komenského a Nad medzou čaká pravdepodobne zjednosmernenie.
Hovorkyňa mesta Trebišov Martina Mištaničová nám uviedla, že situáciu pomáha riešiť najmä mestská polícia, ktorá priniesla pre obyvateľov aj niekoľko odporúčaní:
„Obyvateľom mesta, ktorí nevlastnia garáž, ale majú súkromné pozemky dôrazne odporúčame parkovať v nich. Obyvateľom mesta odporúčame odstaviť auto na verejnom parkovisku, ktoré majú v blízkosti svojho bydliska, ale vyhľadať aj parkovisko, ktoré je o pár metrov viac vzdialené.“
Dodala, že v meste sú naďalej všetky verejné plochy bezplatné. Parkovanie sa zmení aj v metropole Zemplína.
„Mesto Michalovce k zmenám ako zjednosmernenie ulíc či budovanie nových parkovacích miest nepristúpilo, keďže sa pripravuje celá reforma parkovacej politiky v meste. Tá bude predstavená a zavedená v priebehu nasledujúcich mesiacov. Bližšie informácie k novej parkovacej politike zverejníme hneď, ako to bude možné,“ uviedla Marcela Andréová z mestského úradu.
K zjednosmerneniu ulíc nepristúpili ani v Humennom. Veronika Lattová z mestského úradu uviedla, že pristúpili skôr k budovaniu nových a rekonštruovaniu pôvodných parkovacích plôch:
„Napríklad v aktuálnom roku je k dispozícii takmer 80 nových miest – najviac, a to 32 pri mestskom úrade, ďalej pri bytovom dome na Námestí slobody pred železničným priecestím, na Ulici osloboditeľov, Laboreckej a Duchnovičovej ulici. Na Sídlisku I sa vodorovným dopravným značením vyznačili parkovacie miesta a rovnako aj na Sídlisku II sa na žiadosť obyvateľov bytového domu vyhotovilo pozdĺž príjazdovej cesty pozdĺžne státie, čo navýšilo parkovacie miesta. Ďalšie odstavné plochy pribudnú ešte na Sídlisku III v počte 46 a pri Materskej škole Osloboditeľov 11 miest.“
Za ostatné dva roky pribudlo na Sídlisku pod Sokolejom vyše 90 nových parkovacích miest, ďalšie na Sídlisku II a III.
Aj vo Vranove nad Topľou sa zaoberajú touto témou. Mestský úrad v stanovisku uviedol, že najväčším problémom je, že bytové domy pochádzajú z čias, keď s takým počtom áut nerátali. Aj preto na to nemajú prispôsobené podmienky. Rozhodli sa preto vybudovať nové parkovacie miesta a v súčinnosti s mestskou políciou aj vypracovať projekt na zjednosmernenie ulíc, ktorý je stále v procese.
Situácia bude od nedele komplikovaná aj na Liptove. V Liptovskom Mikuláši sa na to ale začali pripravovať v predstihu a už dlhšiu dobu vyznačujú, kde ostane parkovanie na chodníkoch povolené aj od októbra.
„Chodníky pre peších považujeme za prioritne určené pre chodcov a chceme, aby chodníky mohli bezpečne a plynule využívať. Túto novelu zákona vítame a neplánujeme rozširovať možnosti státia vozidiel na chodníkoch,“ povedala hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková.
Dodala, že žiadne ulice nezjednosmerňovali. Zamerali sa skôr na budovanie nových parkovacích plôch.
Autor: RÁDIO KOŠICE