O parkovacej politike v Prešove zrejme rozhodne súd

PrešovSpravodajstvo

Aktualizované 14.00 hod.

Prešovskí poslanci na dnešnom zastupiteľstve v úvode riešili celoslovenský problém parkovacej politiky, ktorý pripomenuli aj samosprávne združenia. Reagovali tak na protest prokurátora, ktorý upozornil na diskriminačné princípy v nariadení mesta – okrem iného v bode, kde je vydanie parkovacej karty odmietnuté, ak má obyvateľ nedoplatky na daniach a poplatkoch.

„Mesto sa v minulosti rozhodlo prijať túto podmienku ako prístupnú cestu k hospodárnemu a efektívnemu nakladaniu s majetkom mesta. Domnievame sa, že mesto v súlade s verejným záujmom má preverovať, či si obyvateľ plní všetky povinnosti a zaplatil všetky úhrady, ktoré mu zo zákona a iných právnych predpisov vyplývajú. Z tohto dôvodu tejto pripomienke prokurátora nevyhovujeme,“ priblížila stanovisko mesta Zuzana Obrochtová, poverená riadením Útvaru dopravnej mobility a statickej dopravy na Mestskom úrade. 

Keďže mesto má v pláne zapracovať ďalšie pripomienky do nariadenia, rozhodlo sa podnetu prokurátora vyhovieť len čiastočne, čo podporili aj poslanci. Výhrady mal poslanec Richard Drutarovský, ktorý síce súhlasil s prokurátorom, že ide o diskrimináciu, ale navrhol podporiť stanovisko mesta:

„Ja si myslím, že to uznesenie tak, ako sa navrhuje, treba schváliť, aby sme si jednak splnili povinnosť zreagovať na protest, aby ten proces mohol pokračovať ďalej, aby prokurátor mohol dať prípadne žalobu na súd a súd v podstate rozhodne. To je rozhodnutie, ktoré potrebujeme aj my, v podstate ho potrebuje celé Slovensko. Všetky mestá ho potrebujú, aby bolo jasné, či toto diskriminácia je alebo nie je.“

Mesto argumentovalo, že parkovanie v blízkosti obydlia nepatrí medzi základné práva a slobody. Zdôrazňuje, že v dôsledku nedoplatkov nie je dotknuté právo rezidenta parkovať. Celý problém tak bude mať zrejme právnu dohru, a to nielen v prípade Prešova, ale aj ďalších miest.

Foto
O detailoch parkovacej politiky sa rozhodne zrejme až na súde / KOŠICE ONLINE

Zastupiteľstvo pokračovalo v téme parkovania aj v ďalšom bode, kde riešilo pripomienky k parkovacej politike. Jedna z nich hovorila o zavedení tzv. parkovacích úsekov v rámci zóny. Návrh, ktorý predtým schválila aj komisia, vysvetlil opäť Richard Drutarovský. Podotkol, že parkovanie je téma, kto v Prešove vyhráva, respektíve prehráva voľby:

„Problém, ktorý dnes trápi každého šoféra, je v tom, že parkovanie pri dome alebo byte je pre mnohých len hra o šťastí. Keď prichádzate večer domov, tak neviete, ako to dopadne. V okolí paneláku stojí množstvo áut a parkujú tam aj ľudia, ktorí bývajú inde v zóne, pretože sa im u vás parkuje jednoducho lepšie, lebo u nich je napríklad preplnené parkovisko a tak rezident vlastne stráca výhodu, ktorú mu má rezidentská karta zabezpečiť. A rezidentská karta bez podrobnejších úsekov v podstate negarantuje nič okrem poplatku.“

Dopracovaný návrh poslanca Drutarovského podporil aj viceprimátor Peter Krajňák:

„Je tu inšpirácia z Prahy, teda funguje to reálne v praxi, viete si to dohľadať. Práve odborníci v komisii dopravy, všetci štyria, tento učesaný návrh pána poslanca odobrili tak, aby nevytváral problém, ale vytváral možnosť - jednak v geoinformačných systémoch nášho mesta a napríklad pri rozkopávkach niektoré úseky môžu byť vyčlenené. Je to vlastne služba aj občanovi. Čiže mám za to, že aj naši právnici tomu venovali dostatok času a v tejto podobe je to schváliteľné.“

Viacerí poslanci však poukázali na to, že do prijatia zmeny sa nemohla zapojiť verejnosť. Výhrady mal aj hlavný kontrolór Alexander Ernst. Zdôraznil, že všeobecne záväzné nariadenie si po prijatí pripomienok odporuje:

„Čo sa týka parkovacích úsekov, ja to vnímam pozitívne - ako vec, ktorá je evidenčná, aby sme vedeli, čo máme, kde presne máme. Ale nie je možné takýmto návrhom meniť celú filozofiu tohto všeobecne záväzného nariadenia a toho, akým spôsobom ľudia platia za parkovanie v meste. Toto nové delenie by malo nastať na základe nejakého odborného posúdenia, miery obsadenosti. A keď my teraz máme základné problémy so základnými činnosťami prevádzky parkovania, aby sme sa mali púšťať do týchto dvojitých vymedzení územnej platnosti parkovacej karty - to považujem za veľmi zlý návrh.“

Zastupiteľstvo napokon nehlasovalo o tejto pripomienke, ale ostatné schválilo a zapracovalo do všeobecne záväzného nariadenia. 

Komentáre