Budú vyberať spomedzi deviatich filmov z trinástich krajín.
Súčasťou Art Film Festu je aj Medzinárodná súťaž hraných filmov Modrý anjel. Ceny dostali svoj názov v roku 2005 podľa rovnomenného filmu v hlavnej úlohe s Marlene Dietrichovou. Doposiaľ toto ocenenie získalo 18 filmov zo 16 krajín, v roku 2021 to bol švédsky film Rozkoš režisérky Ninje Thynbergovej. Artové snímky vznikajú väčšinou koprodukčne.
Tohtoročný finálový výber tvorí deväť filmov z trinástich krajín, pričom najviac z nich je z Francúzska. Do súťaže môže byť zaradený prvý, druhý alebo tretí dlhometrážny hraný film režiséra či režisérky, ktorý vznikol po 1. januári 2022.
„V prvom rade som sa zameral na kvalitu celkového spracovania, spôsob výstavby príbehu a prekvapivý scenár, výrazné herecké výkony a originálny režijný rukopis. Filmy režisérov, ktoré oceňujeme v našej hlavnej súťaži, tieto primárne kritériá museli splniť. Na výber, samozrejme, vplývali aj témy filmov, naliehavosť, s akou ich režiséri odkrývajú sebe vlastným špecifickým spôsobom. Ale rozhodovali aj krajiny pôvodu tak, aby bola finálna selekcia filmov príťažlivá aj podľa geografického zastúpenia. Máme tam tituly zo zámoria – USA i Austrálie, ale aj z Írska, Francúzska, Chorvátska či Kataru. Vo väčšine prípadov ide o mnohonárodné koprodukcie,“ uviedol zostavovateľ sekcie a umelecký riaditeľ Art Film Festu Martin Palúch.
O výsledkoch v kategóriách najlepší film, najlepšia réžia, najlepší mužský a ženský herecký výkon rozhodne päťčlenná medzinárodná porota – maďarská režisérka Ágnes Kocsis, turecký scenárista, producent a režisér Kaan Müjdeci, slovenský režisér, scenárista a producent Ivan Ostrochovský, česká režisérka Beata Parkanová a poľský kameraman, režisér, scenárista, fotograf a maliar Adam Sikora.
„Trend, ktorý ma zaujal a je na prvý pohľad zrejmý, je množstvo kvalitných debutov žien režisérok. Tematické zameranie sa venuje často ženským témam, tie stvárňujú herečky v dievčenskom veku. Keďže ide naozaj o pálčivé témy súvisiace s dospievaním, ale aj so sexuálnym násilím či intimitou, bol som prekvapený vyspelými a presvedčivými hereckými výkonmi mladých protagonistiek. Samozrejme, vnímam to zo svojho uhla pohľadu a netrúfam si tvrdiť, že ide o globálny trend, ale prejavilo sa to aj na našom výslednom výbere, kde je päť filmov nakrútených ženskými autorkami, jeden mužsko-ženskou režisérskou dvojicou a len tri vytvorili muži režiséri,“ uzavrel Palúch.
Filmy, ktoré zabojujú o Modrého anjela
- BEZPEČNÉ MIESTO (Sigurno mjesto / Safe Place – Chorvátsko), réžia: Juraj Lerotić
- BEŽEC (Runner – USA, Francúzsko, Nemecko), réžia: Marian Mathias
- BLAZE (Austrália), réžia: Del Kathryn Barton
- DALVA (Love According To Dalva – Belgicko, Francúzsko), réžia: Emmanuelle Nicot
- DOMINGO A HMLA (Domingo y la niebla / Domingo and The Mist – Kostarika, Katar), réžia: Ariel Escalante Meza
- MÁM ELEKTRICKÉ SNY (Tengo sueños eléctricos / I Have Electric Dreams – Belgicko, Francúzsko, Kostarika), réžia: Valentina Maurel
- STREDOMORSKÁ HORÚČKA (Mediterranean Fever – Palestína, Nemecko, Francúzsko, Cyprus, Katar), réžia: Maha Haj
- TICHÉ DIEVČATKO (An Cailín Ciúin / The Quiet Girl - Írsko), réžia: Colm Bairéad
- UMELOHMOTNÉ NEBO (Műanyag égbolt / White Plastic Sky – Maďarsko, Slovensko), réžia: Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó