Viacerí sa zhodujú na tom, že v metropole východu nemá služba šancu.
Od augusta 2015 pôsobí na Slovensku spoločnosť Uber. Ide o mobilnú aplikáciu, ktorá funguje ako dispečing taxislužby, no v skutočnosti ním nie je. Predstavitelia Uberu avizujú, že postupne chcú expandovať do ďalších miest na Slovensku, vrátane Košíc.
Služba nateraz funguje iba v Bratislave, no aj napriek tomu spôsobila medzi taxikármi veľký rozruch. Podľa predsedu Zväzu taxikárov Bratislavy Ondreja Wenzla je dôležité, aby podmienky tohto podnikania platili pre všetkých rovnako.
„Problém je v tom, že štát nevie Uber donútiť k tomu, aby rešpektovali zákon o tomto podnikaní. Aj pre nás bol tento zákon prísny a museli sme sa prispôsobiť, a preto nevidím dôvod na to, aby pre nich neplatil. Ak si štát nevie vymôcť to čo určuje, tak je to hanba tohto štátu,“ povedal.
A práve dohľad nad dodržiavaním všetkých pravidiel vykonáva finančná správa. „Vodiči Uberu musia používať klasickú alebo elektronickú registračnú pokladnicu, registrovať sa na daň z príjmov, či DPH a podávať daňové priznanie. Okrem iného majú povinnosť platiť daň z motorových vozidiel a podávať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel,“ uviedla hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.
V Taliansku a Maďarsku zakázaná
V decembri minulého roka bola partnerskému vodičovi Uberu udelená aj prvá finančná pokuta. Taxikári z Košíc si ale z príchodu služby na východ starosti nerobia.
„Uber v Košiciach nemá veľkú šancu na úspech, pretože sú tu už aj trojeurový taxikári a aj toto je už jazdenie pod cenu,“ zhodli sa viacerí.
Aj napriek tomu sa vodiči taxislužieb sťažujú na praktiky Uberu. „Je dôležité, aby všetci splnili požiadavky, ktoré od nás vyžadujú. Nech ich teda dodržiavajú aj vodiči Uberu,“ reagoval jeden z košických taxikárov.
Základom používania služby je smartfón a bankomatová karta, keďže platba sa vykonáva výlučne bezhotovostným prevodom. Vyhľadávanie áut je jednoduché – smartfón si sám nájde polohu, vyznačí ju na mape a zákazník si vyberie, kam chcete ísť. Následne služba označí voľné autá v okolí.
Nová forma dopravy vyvolala vo viacerých veľkomestách Európy masívne protesty. Úplne ju zakázali v Taliansku či Maďarsku, v Česku sa nesmie používať iba v Brne.
Autor: RÁDIO KOŠICE