Objav krásy východu: Nádhera nad Braniskom a hľadanie prameňov

VýchodTuristicKE

Čerstvé správy hlásia – Vysoké Tatry budú od pondelka čiernym okresom a do platnosti navyše vstúpi každoročná uzávierka vysokohorských chodníkov. V kombinácii s aktuálnymi jesennými prázdninami to pre väčšinu rekreačných turistov znamená jediné – rýchlo tam!

Smrekovica poteší turistov okrem výhľadu i altánkom a útulňou / KOŠICE ONLINE

V poriadku, ak si chcete užiť túru v dave ľudí, nech sa páči... Nič proti našim veľhorám a proti gustu žiadny dišputát. Ja však ponúkam alternatívu, ktorá ponúka trochu iný zážitok z Tatier a garantuje pocit samoty v nádherne sfarbených lesoch – najvyšší bod pohoria Branisko s názvom Smrekovica (1200 m). Sám som si ju vyskúšal s deťmi len včera a počet ľudí, ktorých sme stretli na trinásťkilometrovom okruhu predstavoval číslo 2.

Začíname na Chvalabohu / KOŠICE ONLINE
Na Chvalabohu naberáme smer modrá značka / KOŠICE ONLINE

Východiskovým bodom bude Priesmyk Branisko, vodičom známejší ako Chvalabohu (751 m). Práve tam môžete odstaviť auto, no ešte lepšie bude zájsť s ním po asfaltke smerujúcej do lesa pár stoviek metrov a odstaviť ho na malom parkovisku.

Z Chvalabohu sa vydávame na modrú značku a už po pár minútach nás núti zastaviť tabuľka pozývajúca k zaujímavému miestu Ponor do Diablovej diery.

Ponor do Diablovej diery - miesto, kde mizne Svinka v útrobách zeme / KOŠICE ONLINE

Na tomto mieste mizne medzi skalami riečka Svinka, ktorej prameň objavíme neskôr. Nebezpečný názov naznačuje, že strážca pekla tu číha na obete s otvorenou náručou. A naozaj, keď som tu bol naposledy v lete na bicykli, prístup k ponoru hatala drevená zábrana oznamujúca smutný fakt, že tam pred rokom zahynulo osem malých kačiatok. Teraz tam už táto zábrana nie je, no pri fotení nezabudnite na zvýšenú pozornosť.

Táto zábrana sa pri Ponore momentálne nenachádza, ešte v lete však upozorňovala na smutnú udalosť / KOŠICE ONLINE

Pokračujeme na modrej značke, ktorá nás vedie pomedzi chaty a nasleduje približne dva a pol kilometra veľmi príjemného mierneho stúpania. Výborná cesta láka aj cyklistov, ktorých cieľom však nie je naša Smrekovica, ale lúka pod Kravcovou s možnosťou pokračovania na Bachureň. To, prečo nie je samotná Smrekovica vhodná pre bicykle, zistíme už čoskoro.

Modrá značka vedie krásnou prírodou a cestička je dlho výborná aj pre bicykle / KOŠICE ONLINE
Jesenné lesy hrajú všetkými farbami / KOŠICE ONLINE

Turistická značka nás privádza k Chate Simona a tesne nad ňou prichádza osvieženie v podobe studničky. Vydýchnuť si pomáha aj turistický prístrešok a mojim deťom viac netreba. Kým si fotím okolie chaty, vyťahujú už nabalený proviant a velia k občerstvovacej pauze. Nedbám a kým miznú prvé rohlíky v ich bruškách, pristupujem k smerovníku nabádajúcemu k objaveniu Prameňa Svinky.

Chata Simona  / KOŠICE ONLINE
Malebná studnička je priamo pri cestičke  / KOŠICE ONLINE
Altánok s vysokou lavičkou na lúke nad Chatou Simonka volá po oddychu / KOŠICE ONLINE
Blízko pri altánku naviguje značka k Prameňu Svinky / KOŠICE ONLINE

Fíha, tak tu pramení tá večne hnedá riečka, ktorá spôsobuje počas povodní také problémy a pod železničným mostom pri Kysaku ponúka po dažďoch počas spájania sa s Hornádom zaujímavý kontrast farieb. K prameňu vedie krátka, 150-metrová odbočka a bolo by hriechom nenechať sa ňou zviesť. Po príchode na miesto zrodu Svinky nachádzame drevenú studničku, príjemne upravené prostredie a tenučký pramienok krištáľovo čistej vody. Ani sa nechce veriť, že pred pár desiatkami minút sme sledovali padať do Diablovej diery celkom slušný potôčik. Svinka na tých pár kilometroch slušne „pribrala “.

Svinka na začiatku svojej púte - tenučký pramienok / KOŠICE ONLINE
Domček Prameňa Svinky / KOŠICE ONLINE

Po návšteve prameňa sa vraciame na modrú značku a pokračujeme smerom do lesa. Prichádzame k smerovníku a to sa naše cesty s cyklistami delia.

Od tohto smerovníka je cesta na Smrekovicu určená iba pre peších turistov / KOŠICE ONLINE

Hore na Smrekovicu sa vydajú iba masochisti, ktorí sú odhodlaní potlačiť aj napriek vskutku náročnému terénu. Ja som tak v lete urobil a pot sa zo mňa lial potokmi mohutnejšími ako voda z prameňa Svinky. Teraz je to však oveľa príjemnejšie a nadávať nebudem ja, ale deti. Počas stúpania modrým chodníkom nazvaným „Markova skratka“ v podstate ani tak nešomrú, ale obaja sa svorne menia na oslíkov zo Shreka a každých 30 sekúnd pília uši otázkou „už tam budeme?“ V tom mi zoslala Smrekovica pomoc z neba. Zhora sa totiž blížia jediní dvaja turisti, ktorých dnes stretávame. Syn ich namiesto pozdravu atakuje otázkou, či je to ešte ďaleko, lebo otcovi už neverí. „Už ste naozaj blízko,“ upokojuje dobrá turistická duša otravné detváky a ja s úsmevom sledujem, že táto krátka veta funguje lepšie ako koktejl Lance Armstronga.

Markova skratka vedie pekným smrekovým porastom / KOŠICE ONLINE

Míňame posledné desiatky metrov a ja si oživujem nepríjemné spomienky na to, ako som sa tu teperil s bicyklom. V samotnom závere sa terén vyrovná a spoza stromov sa vynára vrchol dnešnej túry – trojuholníková Útulňa Vresovianka.

Útulňa Vresovianka ponúka možnosť schovať sa pred zlým počasím / KOŠICE ONLINE
Na Smrekovicu sa dá dostať i bicyklom, no posledné prevýšenie je spojené s ťažkým tlačením / KOŠICE ONLINE

Zrazu máte pocit, že ste na vrchole sveta. Smrekovica má síce nadmorskú výšku iba 1200 metrov a je teda o čosi nižšia ako Kojšovská hoľa, tie výhľady sú však úchvatné. Spišský hrad ako z pohľadnice, pohorie Branisko s dominantnou Patriou, napravo Kráľova hoľa a Nízke Tatry. Vysoké Tatry z tohto miesta nevidieť, ale vyčkajte, budú aj tie.

Deti sa už hojdajú na hojdačke s jedným s najkrajších výhľadov a ja otváram tradičné vrcholové pivko. Drevený stôl úschovne mením na bohato prestretý švédsky stôl a nasledujú hody na streche ihličnatého pohoria. Keď som tu bol v lete, hojdal sa v sieti zavesenej v priľahlom altánku chlapec a jeho otec mi vtedy prezradil, že tam v takejto pohode kempujú už tretí deň a stále sa im nechce domov. Vôbec som sa im nečudoval, kto totiž príde na Smrekovicu, nevie sa z nej pohnúť preč. Toto miesto vás prikuje na niektorú z drevených lavičiek a núti hľadieť na tú krásu.

Fotografia z leta - takto na Smrekovici kempovali niekoľko dní otec so synom / KOŠICE ONLINE
Z húpačky na Smrekovici je jedinečný výhľad / KOŠICE ONLINE
Pohľad na pohorie Branisko, vpravo Nízke Tatry i Spišský hrad / KOŠICE ONLINE
Spišský hrad ako na dlani / KOŠICE ONLINE
Zmiešané lesy hrajú všetkými farbami / KOŠICE ONLINE

V úvode som vám však sľúbil Vysoké Tatry a tie sme zatiaľ nevideli. Stačí pritom pár desiatok krokov. Po výdatnom oddychu teda vstávame a pokračujeme po hrebeni žltou značkou. Tesne za útulňou pobaví luxusná kadibudka s keramickým pisoárom a sedením vystlaným kobercom. Stačí 150 metrov a už sme na vyhliadke orientovanej opačným smerom. A teraz už máme štíty našich veľhôr ako na dlani. Pod nami Veľký Slavkov, naľavo Lomničák, Gerlach a všetky ďalšie pýchy Slovenska.

Smrekovica ponúka toaletu na úrovni  / KOŠICE ONLINE
Od „kadibudky“ je to už iba skok ku krásnemu výhľadu na Vysoké Tatry
Pohľad na Vysoké Tatry / KOŠICE ONLINE

A to je ešte pred nami ďalší tatranský zážitok. Po návrate k útulni na Smrekovici sa už totiž nevraciame na modrú značku, ale tentoraz pokračujeme po žltej smerom Pod Kravcovú. Nebudem klamať, keď som tu bol bicyklom, tak som tlačil v podstate až tam, čiže vyše pol hodiny. Počas zostupu zo Smrekovice pochopíte prečo. Tabuľka „Tatranský chodníček“ pribitá na strome totiž neklame – počas zostupu sa budeme cítiť naozaj ako v Tatrách.

Počas zostupu zo Smrekovice prechádzame tatranským terénom / KOŠICE ONLINE
Výhľad na východnú stranu počas zostupu po žltej značke / KOŠICE ONLINE

Skalnatý chodník ponúka krásne výhľady na ďalšiu, tentoraz východnú stranu Braniska. Klesáme do krásneho a hustého ihličnatého lesa a ďalšou zaujímavou zastávkou je Prameň Biela voda krásne upravený Klubom prešovských turistov. Hneď pri ňom zaujme vyvalený strom, na ktorého korene viažu turisti farebné stužky.

Prameň Biela voda / KOŠICE ONLINE
Korene prevráteného stromu ozdobené stužkami turistov / KOŠICE ONLINE

Žltá značka nás privádza až na lúku pod vrcholom Kravcová, kde sa možno pokochať pekným výhľadom na Lipovce a Lačnov. Tu sa však so žltou značkou lúčime a prestupujeme na modrú, ktorá smeruje vedno so zelenou na juhozápad.

Lúka Pod Kravcovou - smerom rovno by sme pokračovali na Bachureň, my sa však stočíme na zelenú a modrú značku / KOŠICE ONLINE

V tom sa po dlhšom čase ozýva šomranie – „vravel si, že už pôjdeme iba dole a zase kopec“. Nuž, je to tak. Nasleduje totiž stúpanie do Sedla Smrekovica. Tam sa spájame so žltou značkou vedúcou zo Šindliara a pokračujeme na Rozsochy. Teraz to už bude iba z kopca.

Rozsochy - pokračujeme po zelenej na Priesmyk Branisko / KOŠICE ONLINE

Na Rozsochách chytáme zelenú značku a klesáme listami zasypaným úšustom. Dcérin návrh na to, aby sme sa ním spustili po zadkoch rázne odmietam a popod nos si sám pre seba šomrem, že do kopca to bolo ľahšie. Prichádza vykúpenie v podobe spojenia sa so spevnenou zvážnicou a pred nami sa vynára veľký lom.

Po zostupe úšustom sa pred nami otvorí pohľad na lom / KOŠICE ONLINE

Ostáva cca pol hodinky chôdze po veľmi komfortnej ceste a tá nás vracia späť medzi chatky nad Ponorom do Diablovej diery. Kruh sa uzatvára a vraciame sa k autu.

Z Priesmyku Branisko je to už autom do Dúbravy iba kúsok / KOŠICE ONLINE
Spišský hrad a v pozadí Vysoké Tatry / KOŠICE ONLINE

Keď už sme ale na Branisku, vrelo odporúčam ešte jednu zachádzku. Spustite sa smerom nadol na Spišské Podhradie a v jednej zo serpentín zabočte na Dúbravu. Práve v tejto obci sa pri cintoríne nachádza kríž, od ktorého sa rodia tie slávne fotografie, na ktorých máte v jednom zábere Spišský hrad v pozadí s Vysokými Tatrami. A to je tá najkrajšia bodka za našim výletom.

Okruh z Chvalabohu cez Smrekovicu a Rozsochy meria presne 13,7 kilometra a ponúka prevýšenie 610 metrov