Objav krásy východu: Výhľadový Haľagoš

PrešovTuristicKE

Jeseň naberá na obrátkach a lesy už rozohrali nádherný koncert farieb. Užiť si ho je najlepšie z výhľadových kopcov a na jeden taký sa vyberieme v rámci dnešného objavovania krás východu.

Na vrchole Haľagoš sa nachádza z diaľky viditeľná veža / KOŠICE ONLINE

Inšpirovať sa tentoraz necháme Vrchárskou korunou Šariša, ktorá ponúkla aj vrchol s názvom Haľagoš. Ten síce nepatrí medzi známe, no svojich návštevníkov odmení parádnymi výhľadmi na Prešov a jeho okolie.

Krásny výhľad z Haľagoša / KOŠICE ONLINE

Na úvod sa presúvame vlakom z Košíc do Prešova. Potom prichádza nepríjemná úloha vymotať sa z mesta. Prejazd centrom je ešte fajn, no potom je to už horšie. Smerom z Ľubotíc do Kapušian využívame v najväčšej možnej miere chodníky a keďže je víkendová premávka redšia, katastrofou nie je ani presun za širokou krajnicou okolo prešovskej leteckej základne. Po rovinke to ide rýchlo a v Kapušanoch naberáme smer Bardejov. Ostáva posledných pár stoviek metrov na hlavnej ceste a za obcou bočíme doprava smer Pušovce. Premávka opadá a teraz je to už pohoda. Cez obce Podhorany a Chmeľovec sa blížime kopcovitým terénom k hlavnému stúpaniu dňa. Tým je obec Proč a kopec nad ňou.

Dedinou Proč prechádzame s jednoznačnou navigačnou úlohou – dostať sa smerom nahor až na jej koniec. Jednoducho stále do kopca až na koniec asfaltovej cesty. Tá sa končí pri miestom poľnohospodárskom družstve, no zatiaľ čo k nemu sa ide doľava, my pokračujeme po betónovej cestičke stále hore. Tá nás privedie priamo k Chate pod Haľagošom.

Chata pod Haľagošom signalizuje blízkosť vrchola / KOŠICE ONLINE

Chata nie je určená pre turistov, no ide o veľmi pekné a udržiavané miesto vhodné pre krátky oddych. Cestička potom pokračuje smerom nahor do lesa a teraz nám už ostáva zdolať len posledné výškové metre.

Ovečky z miestneho družstva umocňujú krásu príjemného kraja / KOŠICE ONLINE

Krátky prejazd lesíkom nás vypľuvne na obrovskú lúku s vysielačom. Tu ma zdraví ovčie stádo smerujúce k zaujímavej veži opásanej dreveným plotom. To je on, náš vrcholový bod s parádnymi výhľadmi. Ostáva vybrať prinesený proviant a poriadne sa rozhliadnuť. Tam je Prešov, tam sú Slanské vrchy, tam Kapušiansky hrad. A vidieť toho môžete oveľa viac. Na to, že ide len o kopec s nadmorskou výškou 642 metrov je toho naozaj požehnane.

Betónová cestička nás privedie až k vysielaču / KOŠICE ONLINE
Od vysielača je to k druhej veži už veľmi blízko / KOŠICE ONLINE
Vrcholová veža s dreveným oplotením predstavuje koniec nášho stúpania / KOŠICE ONLINE

Po naplnení mobilu peknými fotografiami nastáva čas pre návrat. Nevraciam sa však späť do Proču, ale vyjazdenou zvážnicou smerom nadol do Chmeľovca. Potom naspäť do Kapušian a ak máte dostatok času i chute, vybehnite si ešte pokojne na miestny hrad. Mimochodom, aj ten predstavuje jeden z vrcholov Šarišskej koruny. Ostáva vrátiť sa do Prešova a doplniť energiu v krásnom centre. Cyklochodníkom priamo na železničnú stanicu a potom už len hajde domov.