Od začiatku roka došlo v tuneli Branisko k siedmim nehodám. Výstavba druhej rúry je však v nedohľadne

VýchodSpravodajstvo

Dopravná intenzita vplyvom pandémie podľa NDS klesla.

Jedným z najvyťaženejších dopravných úsekov na východe je tunel Branisko. Podľa mnohých vodičov zároveň patrí k tým najnebezpečnejším vzhľadom na jeho dĺžku a obojsmernú premávku. Len od januára do apríla tohto roku tam došlo k siedmim dopravným nehodám, čo je rovnaký počet ako za celý rok 2017. Vlani ich bolo dokonca deväť. K zníženiu nehodovosti by podľa Daniela Džobanika z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove prispela výstavba druhej tunelovej rúry:

„Z dlhodobého hľadiska by určite výrazne znížilo dopravnú nehodovosť v tuneli Branisko dobudovanie čistiacej stanice s mechanizmom na odstránenie ľadu a snehu z nákladných motorových vozidiel, ktoré sa práve v tuneli uvoľňujú. Výrazným posunom v tomto smere by bolo dobudovanie druhej tunelovej rúry, čím by sa zabezpečila jazda v jednom smere jazdy, čo by prispelo k zníženiu výšky spôsobenej škody na majetku účastníkov udalostí, ako aj zníženiu následkov ublíženia na zdraví jednotlivých účastníkov dopravných nehôd.“

Foto
Tunel Branisko je aktuálne kvôli jarnej údržbe uzavretý / TASR

Rekonštrukcia a druhá rúra

Minister dopravy Andrej Doležal pre Košice Online uviedol, že druhá rúra tunela Braniska nie je priamo na zozname priorít rezortu, ale je v špeciálnej kategórii:

„Ak by sme ju mali posudzovať cez kritériá priorít, ktoré máme nastavené teraz, tak sa do toho zoznamu nekvalifikujú. Táto stavba bude posudzovaná Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) individuálne. Druhá tunelová rúra bude potrebná v čase, keď sa prvá bude generálne rekonštruovať, čiže nedá sa to klasicky posudzovať medzi prioritami, ale bude to musieť prísť na stôl a bude sa to musieť posudzovať individuálne.“

Tunel Branisko meria takmer päť kilometrov a patrí medzi najdlhšie na Slovensku. Po takmer 20 rokoch, čo slúži vodičom, si aj podľa Doležala vyžaduje rekonštrukciu:

Samozrejme, zo stavebného hľadiska to radím medzi priority, ale z finančného hľadiska a kontroly zo strany ÚHP nám túto stavbu zatiaľ nepustili. Práve argumentujeme tým, že je nepredstaviteľné, aby sa na polroka alebo, nebodaj, na rok zavrela prvá tunelová rúra a rok sme tento úsek obchádzali, takže bude potrebné dobudovať druhú tunelovú rúru najneskôr vtedy, keď bude potrebná generálna rekonštrukcia tej prvej.“

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že v rámci tunela Branisko sa kontinuálne rieši jeho modernizácia, a to hlavne v technologickom vybavení. Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková povedala, že to prispieva k optimalizácii spotreby energií a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky:

„Už zmodernizované je napríklad požiarne núdzové osvetlenie. Doplnili sme tiež transformátor v dopravnom vetracom prepojení a zmodernizovali sme uzatvorený televízny okruh a sieťovú infraštruktúru. Zmodifikovali sme operátorské pracoviská riadenia tunela a vymenili sme programovateľné riadiace automaty tunela. V blízkej dobe ešte plánujeme zmodernizovať stabilné hasiace zariadenie v objektoch tunela, zariadenia núdzového volania a rádiové spojenie v tuneli.“

Foto
Čistenie vetracích a protipožiarnych uzáverov v medzistrope nad vozovkou / TASR

Dopravná intenzita

Druhá tunelová rúra je v zmysle smernice Európskej únie potrebná pri dosiahnutí 10-tisíc vozidiel na jeden jazdný pruh za 24 hodín, teda pre Branisko s obojsmernou premávkou je to 20-tisíc áut za jeden deň. V čase prekročenia tejto hodnoty musí byť k dispozícii dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou:

„Pandémia nového koronavírusu ovplyvnila aj intenzitu dopravy v tuneli Branisko. Kým v roku 2017 sme mali intenzitu dopravy na úrovni 13-tisíc vozidiel denne, v roku 2018 to bolo 14 500 vozidiel, v roku 2019 15 228 vozidiel denne. V roku 2020, keď teda hovoríme o pandemickom období, to už bolo iba 13 215 vozidiel za deň a v roku 2021 12 719 vozidiel.“

Dopravná intenzita sa v letných mesiacoch zvyšuje v priemere o 2000 vozidiel za deň. Kritická hodnota 20-tisíc áut za 24 hodín by mohla byť dosiahnutá v najbližších rokoch. Z tohto dôvodu je potrebné stanoviť, kedy bude otvorená druhá tunelová rúra. Ak by NDS začala s projektovou dokumentáciou a verejným obstarávaním tento rok, stavebné práce by podľa dopravného analytika Róberta Očkajáka boli ukončené najskôr v roku 2030:

„Vzhľadom na medializované informácie nehodovosť narastá. Z môjho pohľadu má tunel to najlepšie za sebou a už ho čakajú len horšie roky, čo sa týka nehôd, porúch vozidiel a celkovej nehodovosti. Už prekročil hranicu únosnosti premávky. Najväčší podiel na nehodovosti má dopravná intenzita. Technicky je tunel v dobrom stave. Čo sa týka dohľadu nad tunelom, v Správe tunela sú profesionáli, čiže toho by som sa neobával. Tam tá štatistika nepustí, nehodovosť je silne závislá od intenzity. Čím viac áut, štatisticky vychádza viac nehodovosti. Je to tunel na medzinárodnej trase. Stretávame sa s mixom vodičov, ktorí už majú za sebou stovky kilometrov a Branisko môže byť pre nich kritický bod, kde na nich dôjde únava, prípadne zmena prostredia. Je všeobecne známe, že obojsmerná premávka je poznačená zvýšeným rizikom nehodovosti. Všeobecne je to zo štatistických údajov z celého sveta.“

Komentáre